Új tenderek három éven belül
"Elővárosi forgalmunk erősödése miatt két-három éven belül szükségünk lesz olyan vonatokra, amelyek több utas szállítására képesek, mint a jelenlegi szerelvényeink. A tenderekről, illetve kihirdetésük pontos idejéről azonban még nincs döntés" - mondta el lapunk kérdésére Devecz Miklós. A MÁV személyszállítási üzletágának vezetője elképzelhetőnek tartja, hogy a jövőbeni tendert kimondottan emeletes vonatokra írják majd ki.
Vonatok féláron
A MÁV 2600-2700 vasúti kocsiból álló gördülőállományának az átlagéletkora több mint 28 év, így az elővárosi forgalomban nagyon sok új motorvonatra lenne szükség, tudtuk meg Devecz Miklóstól.
Annyi biztos, hogy a finanszírozásban nagy segítséget nyújthatnak a 2007-2013 között lehívható uniós források is. "A következő években meg fog nyílni egy olyan EU-s keret, amelyből kimondottan személyszállító vasúti kocsikat lehet finanszírozni. Ezt próbáljuk majd minél jobban kihasználni" - tette hozzá Devecz Miklós. Szerinte az Unió akár 50 százalék erejéig is finanszírozhatja a beszerzéseket, azaz a MÁV "féláron juthat hozzá a szerelvényekhez."
Néhány hét múlva jöhetnek a Talentok
A 2006 eleji gyorstenderen nyertes Talent első példánya az eredeti tervek szerint áprilistól szállított volna utasokat a Budapest-Hatvan szakaszon, ám ez - elsősorban a típusengedély hiánya miatt - máig nem történt meg. Dian József szerint előzetes típusengedéllyel már rendelkeznek, a többi pedig már a MÁV-on és a Központi Közlekedési Felügyeleten is múlik. "A szerződés szerint még az idén leszállítjuk és forgalomba állítjuk mind a tíz járművet" - tette hozzá.
A nagy vetélytárs Stadler Flirtök legkésőbb 2007 márciusától szállítják majd az utasokat a Budapest-Tatabánya, Budapest-Székesfehérvár és Budapest-Pusztaszabolcs vonalon. A maratoni hosszúságú MÁV-tenderen nyertes svájci cégtől a vasúttársaság 30 darab Flirtöt rendelt, a 30 darabos opció lehívására pedig az első 10 vonat működésének tapasztalatai alapján kerülhet sor, közölte Devecz Miklós.
Az könnyen megjósolható, hogy a két rivális cég a jövőbeni MÁV-tendereken is összecsap majd. Dian József szerint a Bombardier minden hazai pályázat iránt érdeklődik, legyen az metró, villamos, dízelmozdony vagy éppen elővárosi motorvonat beszerzésére kiírt tender. A Stadler hazai vezére pedig már korábban egyértelművé tette, hogy a Flirt öt- és hatrészes, illetve IC-változatát is fel fogják kínálni a vasúttársaságnak.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum
Emeletes vonatokkal kacérkodik a MÁV
Október 27-től november 13-ig a Bombardier emeletes vonata szállítja majd az utasokat egyes vonalakon, jelentette be a MÁV. Amennyiben a szerelvény elnyeri a vezetők és az utasok tetszését, akkor a vasúttársaság kimondottan a „double decker”-nek is nevezett típusra írhat majd ki nyílt tendert. Míg erre a beszerzésre minimum 2-3 évet várni kell, addig a Bombardier Talentok néhány héten belül már forgalomba állhatnak a Budapest-Hatvan vonalon, tudta meg az mfor.hu.