A forint árfolyama kedvezőtlen helyzetbe hozta az idegenforgalmi szektort, pontosabban fogalmazva a beutazó turizmust sodorta nehéz helyzetbe – jelentette ki Niklai Ákos, a Magyar Turizmus Rt. Igazgatóságának elnöke az mfor.hu-nak. Ebben az ágazatban ugyanazok a mechanizmusok érvényesülnek, mint a szintén devizakitermelő áruexportban. Egy matematikai példán keresztül érzékeltethető a helyzet: ha egy rendezvényszervező iroda tavaly megállapodott egy kongresszus esetén 100 eurós szobaárba, akkor a tavalyi 25500 forint helyett az idén csak 23500 forintot kap kézhez. Így az utazási irodák, éttermek és legfőképp a szállodák nagyon kedvezőtlen helyzetbe jutottak.
Magas áfa kulcs is drágítja a vendéglátást
A mostani árfolyam súlyosan rontja a nyereséget és a jövedelmezőséget, amit nehezít az elmúlt időszakban bekövetkezett energia- és élelmiszer áremelés. Emiatt nagyon sok szálloda és étterem veszteséges lett az idén, és nagyon rosszul megy a beutazással foglalkozó utazási irodáknak. A cégek az erős nemzetközi verseny miatt nehezen tudnak árat emelni, sőt a kiajánlásos szerződések esetén az euróban kialkudott összegen nem lehet módosítani.
A magyar turizmus emellett is komoly versenyhátrányba van, hiszen Dánia után nálunk van a legmagasabb áfa kulcs a turisztikai szolgáltatásokra. Nálunk ez 20 százalék, míg például a cseh vagy osztrák versenytársak 9-10 százalékos forgalmi adókulcsot alkalmaznak.
Az árfolyam kapcsán Niklai Ákos kifejtette, hogy az árfolyam-politikára elsősorban a magas jegybanki kamatok hatnak. Ma talán Románia után Magyarországon a legmagasabb a kamatszint, ami nemcsak a forintra hat, hanem a gazdasági tevékenységet is fékezi. Szerinte korántsem egyértelmű, hogy az erős forint mennyire hasznos az országnak, sőt, úgy véli a magas kamattól nem fog csökkenni az inflációt.
Sajnos az erős forint hatásával hosszabb távon számolni kell, és a beutazó turizmusra negatívan hat. Az ágazat azonban nem tud semmit sem tenni, hiszen a kamat-politikára aligha van hatása. Szakemberek szokták tanácsolni, hogy az érintett cégek kössenek árfolyam-biztosítást. De ennek hatása csak átmeneti, és az ilyen ügyleteknek is jelentős költségei vannak. Másrészt a turizmus jelentős mértékben a kis- és középvállalkozói szektorra alapozódik, amely cégeknél az ilyen valutakockázati ügyletek nagyon nehezen valósíthatók meg. Niklai Ákos szerint kijelenthető, hogy a turizmusban a bevételi oldalon nem működik az ár-folyambiztosítás.
Tehát csak egyetlen megoldás létezik, hogy elviselik a cégek ezeket a feltételeket. Jövőre pedig marad az a megoldás, hogy a hazai cégek árat emelnek. De ha euróban számolva 15 százalékkal nőnek az ajánlati árak, akkor nagy kérdés, hogy ezt mennyire fogadja el a piac. Nikali Ákos szerint ilyen áremeléssel feltehetően nem lesznek versenyképesek a magyar szolgáltatók a nemzetközi piacon.
Az idén stagnálás várható a szektorban
A turisztikai ágazat teljesítménye hasonlóan alakul, mint a tavalyi évben. Vannak olyan hónapok, amikor nagyon jó lett a mérleg, például az idén májusban kiugrót sikerült teljesíteni, de sajnos júniusban gyenge volt. Nagyon erős a fluktuáció is, hiszen a labdarugó Európa Bajnokság, vagy az olimpia nagyon sok embert arra ösztönöz, hogy otthon maradjon. Másrészt területileg is nagyon változó a kép, hiszen az ötcsillagos budapesti szállodák nagyon jól mennek, a Balatonon pedig kevesebb külföldi érkezik, amit nagyjából pótol a hazai kereslet élénkülése. Jelentős a növekedés a Tisza-tónál, amibe besegít az ottani infrastruktúra fejlődése.
Varga M István