- Tisztelve a szakmai diszkréció követelményét, annyi mondható el, hogy a kutatásban részt vevő kollégáival egy biztosítótársaság háromszáz munkatársának attitűdváltozását is tanulmányozta. Milyen vizsgálati módszerrel?
- A mérés részben az eredményre, részben az adott andragógiai folyamatra utalt. Irányultságát elsősorban az attitűdök elmozdulása kapcsán vizsgáltuk, olyan attitűdvizsgáló eljárással, amely az egyébként rendkívül rövid, három nap alatt bekövetkező változások detektálására irányult. A kutatás (Thurstone-skálákkal) a résztvevők attitűdökre irányuló véleménynyilvánítása alapján vizsgálta az attitűdök változását. Az elvégzett elemzések - T-próbák, faktoranalízisek - a szerepekkel kapcsolatos attitűdök markáns változását mutatták ki. Ezek mértéke számunkra is meglepő volt.
- Szignifikánsnak mondhatók a kapott eredmények?
- Az empirikus vizsgálat eredményeit összevetve a kiinduló hipotézissel, arra jutottunk, hogy a tréning tematikájának megfelelő változások tükröződése jelentős biztonsággal mérhető volt. A tréningek érzékelhető fejlődést eredményeztek a résztvevők pozitív attitűdjeinek növekedésében, illetve negatív attitűdjeinek lebomlásában. Mindezek azt igazolják, hogy a tréningek kiemelten alkalmasak a felnőtt korban történő tanulásra, tapasztalati síkon jelentős attitűd-, majd később személyiségváltozásokat is eredményezhetnek. (K. E.)
És mégis mérhető
A Humán Fókusz interjút készített dr. Lóth Lászlóval, a Quality Training School ügyvezető igazgatójával a felnőtt képzésről.