2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Európa harmadik legnagyobb légi fuvarozójává akar válni a török légitársaság (THY), amely a belföldi piac dinamikus bővülésével párhuzamosan Kelet-Európa felé is terjeszkedik.

2005 óta, amikor Temel Kotil került a Türk Hava Yollari főnöki székébe, a cég csaknem megnégyszerezte utasai számát. Még a gazdasági válság mélypontjának számító 2009. évben is mintegy 43 millió euró nyereséget termelt a THY, miközben a Lufthansa 112, a British Airways pedig 640 millió euró veszteséget volt kénytelen elkönyvelni - emlékezetett szerdai írásában a Handelsblatt.

Kotil a német lapnak elmondta, igazi "global playert" akar csinálni a társaságból. "A jövőben olyan cégekkel fogunk versenyezni, mint a Lufthansa vagy az Air France-KLM; be akarunk törni az európai élmezőnybe" - mondta.

A fejlődés egyik kulcsát - a belföldi utasforgalom dinamikus növelése mellett - a külföldi terjeszkedésben látja Kotil. Célja évente tíz új járat beindítása. A vállalat, amelyben a török államnak 49 százalékos részesedése van, 37 törökországi és 121 külföldi célállomásra szállítja utasait.

A külföldi terjeszkedés egyik látványos mozzanata volt, amikor a THY 2008-ban 49 százalékos részesedést szerzett a boszniai B&H légitársaságban. Még ugyanabban az évben viszont hoppon maradt az osztrák AUA felvásárlásáért vívott versenyben - a török ajánlat állítólag késve érkezett meg Bécsbe.

Kotilnak azonban ez nem szegte a kedvét: "bevásárlócédulájának" első helyein ma a szerb, a horvát és a lengyel társaság szerepel. A LOT - amely a THY-hez hasonlóan tagja a Star Alliance-nak - éppen szanálás alatt áll, privatizálása jövőre várható. Ha a "bevásárlás" sikerül, Kotil nemzetközi légiforgalmi csomóponttá akarja fölfejleszteni Varsót.

További célja a balkáni terjeszkedés folytatása, a boszniai után a horvát (Croatian Airlines) és a szerb (JAT) légitársaság megszerzése. Jugoszlávia széthullása után az utódállamok kínosan ügyeltek arra, hogy megőrizzék saját légitársaságaikat. Ám a gazdasági válság következtében ezen állami cégek veszteségei óriásira nőttek, a konszolidálás elkerülhetetlenné vált. További potenciális "bevásárlási" célpont Kotil szemében a cseh és a magyar légitársaság. Tavaly mind a CSA, mind a Malév veszteséges volt. Előbbinél 150, utóbbinál 80 millió eurót tett ki a deficit.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!