3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kibővült Európának hatásosabban kell fellépnie a világban Az Európai Uniónak, amely a világ vezető kereskedelmi hatalma, és kereskedelmének nagy részét a határain kívül eső országokkal bonyolítja le, paradox módon kevés beleszólása van a közlekedés nagy részét érintő nemzetközi szabályok elfogadásába.

A bővítés méginkább szükségessé teszi, hogy Európai Unió pozitív jelentést adjon a tizenötök által elfogadott és a 150 tagú nemzetközi testületek által alkalmazott előírások ellentmondás-mentességre vonatkozóan. Az Uniónak fejlesztenie kell érdekérvényesítési képességét a nemzetközi küzdőtéren, és ott egységesen kell fellépnie szociális, ipari és környezetvédelmi érdekeinek védelmében. A Világkereskedelmi Szervezetben (WTO) folyó tárgyalásokon az Európai Unió a későbbiekben is síkra száll a közlekedési piac megnyitásáért, miközben fennmarad a közlekedési szokások színvonala, az általános gazdasági érdekű feladatok elvégzésének kötelezettsége és az utasok biztonsága.

A Közösségnek gondoskodnia kell azokról az eszközökről, amelyekkel tényleges befolyást tud gyakorolni a közlekedéssel foglalkozó nemzetközi, főként a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezetben. A Bizottság 2001 végén javasolni fogja a Tanácsnak, hogy kezdjen tárgyalásokat ezekkel a szervezetekkel az Európai Unió teljes jogú tagságának biztosítása érdekében. Ehhez kapcsolódik, hogy a Bizottság javasolta a Közösségnek az Eu-controllhoz való csatlakozását.

A küszöbön álló bővítés kapcsán a Közösségnek a rajnai és a dunai hajózásért felelős kormányközi szervezetekben betöltött státusával kapcsolatosan egy sajátos probléma is felmerül. Történelmi okokból a Rajnai Hajózási Központi Bizottság felel a Rajnán és mellékfolyóin a hajózás szabályainak kialakításáért, ami az európai hajóraksúly 70 százalékát érinti. A Közösség többnyire törekedett ezeknek a szabályoknak az egész belvízi úthálózatra vonatkozó közösségi jogszabályokba való befoglalására. E két jogrendszer párhuzamos jelenléte azonban problémákat vet fel bizonyítványaikkal, a legénység védelmével és a gázkibocsátással kapcsolatban.

Ez a különbség a bővítéssel valószínűleg tovább fog növekedni. Ha semmi nem történik a helyzet megváltoztatása érdekében, akkor a joganyagnak (acquis) a Közösség nemzetközi belvízi-úthálózathoz kapcsolódó hat csatlakozni kívánó ország általi elfogadása időpontjában lesz egy a Rajnára vonatkozó hatályos rendszer, és lesz egy hatályos közösségi rendszer a többi belvízi útra, vagyis a Felső-Dunára, az Oderára és az Elbára, pedig ezek a vízi utak a Közösség területén összekapcsolódnak egymással. Az új tagállamoknak tehát el kell fogadniuk a közösségi jogszabályokat, de olyan közösségi bizonyítványokat kellene kibocsátaniuk, amelyek nem érvényesek a Rajnára. Ez nem egyeztethető össze az egységes piaccal.

A Bizottság ezért javasolni fogja, hogy a közösséget teljes jogú tagként vegyék fel a Rajnai Hajózási Központi Bizottságba és a Duna Bizottságba.


Forrás: Tranzit


A cikk folytatása


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!