3p

Egyre bővül a húsvéti édességek piaca. Értékben meghaladta a kétmilliárd forintot a csokoládéból készült nyúl, tojás és egyéb figurák, valamint ajándékcsomagok kiskereskedelmi eladása tavaly február-áprilisban, amely 26 százalék pluszt jelent az előző húsvéti szezonhoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat folyamatos kiskereskedelmi felmérése.

A kereslet növekedése mennyiségben még erőteljesebben érzékelhető. Múlt év március-áprilisban a fogyasztók közel ezer tonna édességet vásároltak, negyven százalékkal többet, mint az előző II.-IV. hónapban. A jelentős növekedés három fő okra vezethető vissza: egyrészt néhány nagy gyártó megnövekedett eladásaira, másrészt az olcsó kereskedelmi márkák mind nagyobb népszerűségére, továbbá arra, hogy jó néhány kisebb gyártó is megerősödött a húsvéti szezonális piacon.

A húsvéti édességek beszerzéseinek fő helyei egyre inkább a nagy eladóterű, modern üzletek. A hipermarketek dominálnak, hiszen tavaly már a szezonális édességek 56 százalékát ott adták el, mennyiségben. A 401 - 2500 négyzetméteres csatornára 25 százalék jutott, ami négy százalékpont plusz az előző húsvéti időszakhoz képest.

Így összességében a mennyiségi forgalom 81 százalékát vitték el a négyszáz négyzetméternél nagyobb eladóterű, modern bolttípusok tavaly, szemben az előző évi 75 százalékkal. Legkedveltebb a csoki tojás és a nyúl, majdnem egyformán magas aránnyal. Mennyiségben utánuk a hagyományos csomag, majd az egyéb csokoládé figura (kacsa, bárány, csibe) és az ajándékkal bővített csomag következik. Értékben viszont a csomagok megelőzik az egyéb figurákat.

A legkelendőbb ünnepi csokoládé fajták rangsorát mennyiségben még mindig fölényesen vezeti a nugát, habár a tendencia csökkenő. Tavaly "csak" 55, tavalyelőtt 61, még egy évvel korábban pedig 65 százalék jutott a nugátra a húsvéti csokoládé-forgalomból. Második a tejcsokoládé, múlt évben 38 százalékos részaránnyal. A harmadik étcsokoládé mutatója már csak négy százalék.

Értékben a tejcsokoládé viszi a prímet, és részaránya évről évre növekszik. Tavaly húsvétkor 56, előtte 52, még korábban 44 százalékkal részesedett az értékben mért forgalomból. A nugát mutatói ugyanebben a sorrendben, visszafelé az időben 37, 42 és 49 százalék. Így a tejcsokoládé és a nugát együtt értékben 93 százalékot ért el.

Az átlagárak mindegyik húsvéti szegmensben csökkentek. Például a tejcsokoládéból készült szezonális termékek egy kilóra vetített, tavaly áprilisi 3 324 forintos átlagára négy százalékkal alacsonyabb az előző évinél, és 13-mal a megelőző áprilisinál.

Még nagyobb mértékben lettek olcsóbbak a húsvéti nugát termékek: Az egy kilóra számított 1 495 forintos, múlt év áprilisban mért átlagár 10 százalékkal alacsonyabb az előző áprilisinál, és 21 százalékkal a két évvel korábbi negyedik hónapinál.

Ebben a termékcsoportban is megjelentek a kereskedelmi márkák; 12 százalékot vittek el a tavaly márciusi forgalomból, míg egy évvel korábban márciusban csak 4 százalékot.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!