3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre bővül a húsvéti édességek piaca. Értékben meghaladta a kétmilliárd forintot a csokoládéból készült nyúl, tojás és egyéb figurák, valamint ajándékcsomagok kiskereskedelmi eladása tavaly február-áprilisban, amely 26 százalék pluszt jelent az előző húsvéti szezonhoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat folyamatos kiskereskedelmi felmérése.

A kereslet növekedése mennyiségben még erőteljesebben érzékelhető. Múlt év március-áprilisban a fogyasztók közel ezer tonna édességet vásároltak, negyven százalékkal többet, mint az előző II.-IV. hónapban. A jelentős növekedés három fő okra vezethető vissza: egyrészt néhány nagy gyártó megnövekedett eladásaira, másrészt az olcsó kereskedelmi márkák mind nagyobb népszerűségére, továbbá arra, hogy jó néhány kisebb gyártó is megerősödött a húsvéti szezonális piacon.

A húsvéti édességek beszerzéseinek fő helyei egyre inkább a nagy eladóterű, modern üzletek. A hipermarketek dominálnak, hiszen tavaly már a szezonális édességek 56 százalékát ott adták el, mennyiségben. A 401 - 2500 négyzetméteres csatornára 25 százalék jutott, ami négy százalékpont plusz az előző húsvéti időszakhoz képest.

Így összességében a mennyiségi forgalom 81 százalékát vitték el a négyszáz négyzetméternél nagyobb eladóterű, modern bolttípusok tavaly, szemben az előző évi 75 százalékkal. Legkedveltebb a csoki tojás és a nyúl, majdnem egyformán magas aránnyal. Mennyiségben utánuk a hagyományos csomag, majd az egyéb csokoládé figura (kacsa, bárány, csibe) és az ajándékkal bővített csomag következik. Értékben viszont a csomagok megelőzik az egyéb figurákat.

A legkelendőbb ünnepi csokoládé fajták rangsorát mennyiségben még mindig fölényesen vezeti a nugát, habár a tendencia csökkenő. Tavaly "csak" 55, tavalyelőtt 61, még egy évvel korábban pedig 65 százalék jutott a nugátra a húsvéti csokoládé-forgalomból. Második a tejcsokoládé, múlt évben 38 százalékos részaránnyal. A harmadik étcsokoládé mutatója már csak négy százalék.

Értékben a tejcsokoládé viszi a prímet, és részaránya évről évre növekszik. Tavaly húsvétkor 56, előtte 52, még korábban 44 százalékkal részesedett az értékben mért forgalomból. A nugát mutatói ugyanebben a sorrendben, visszafelé az időben 37, 42 és 49 százalék. Így a tejcsokoládé és a nugát együtt értékben 93 százalékot ért el.

Az átlagárak mindegyik húsvéti szegmensben csökkentek. Például a tejcsokoládéból készült szezonális termékek egy kilóra vetített, tavaly áprilisi 3 324 forintos átlagára négy százalékkal alacsonyabb az előző évinél, és 13-mal a megelőző áprilisinál.

Még nagyobb mértékben lettek olcsóbbak a húsvéti nugát termékek: Az egy kilóra számított 1 495 forintos, múlt év áprilisban mért átlagár 10 százalékkal alacsonyabb az előző áprilisinál, és 21 százalékkal a két évvel korábbi negyedik hónapinál.

Ebben a termékcsoportban is megjelentek a kereskedelmi márkák; 12 százalékot vittek el a tavaly márciusi forgalomból, míg egy évvel korábban márciusban csak 4 százalékot.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!