4p

A kkv-k marketingmixe megváltozott, a közösségi média vitathatatlanul elfoglalta a trónt a vállalkozások marketing-eszköztárában - derül ki a Marketing112 és a Marketingesek Lapja legfrissebb felméréséből. A most publikált adatok szerint mind több vezető ismerte fel a kkv-knál, hogy az operatív marketing már nem az ő feladatuk, azonban továbbra is a cégvezetők többsége dönt ezekről a tevékenységekről.

Tarolt 2012-ben a Facebook a kkv-k körében, derül ki a Marketing112 és a Marketingesek Lapja legfrissebb felméréséből, amelynek keretén belül 2100 kis- és középvállalkozást, illetve azok vezetőit, továbbá egyéni vállalkozót, marketing döntéshozót kérdeztek meg a vállalkozásuk 2012-es évi marketingjéről, konkrét tevékenységéről és azok eredményeiről.

A nem reprezentatív felmérés szerint jelentős mértékben erősítette meg pozícióját a kis- és középvállalkozások online marketing eszköztárában a Facebook. A megkérdezettek 70 százaléka nyilatkozott úgy, hogy 2012-ben üzleti célokra is használta a világ legnagyobb közösségi hálózatát, amelynek a lakosság közötti penetrációja ma már majdnem eléri a 43 százalékot. A Facebook előretörése az elmúlt években töretlen volt, hiszen a 2010-es felméréshez képest a Facebook szerepe gyökeresen megváltozott, akkor a válaszadóknak még csak 56 százaléka használta a közösségi oldalt.


Az e-mail és a hírlevélmarketing továbbra is a csúcson van, alig pár százalékkal marad el a Facebook mögött, bár szerepük csökkent a közösségi média hatására: 2010-ben 79 százalékos volt a kitöltők közötti használata. Ezek mellett még a keresőoptimalizálás és a kattintásalapú hirdetések (Adwords, Facebook) töltenek be fontos szerepet a kkv-k marketingmixében. Meglepő a rendezvények előrenyomulása, bár meglátásunk, hogy a cégek felkészületlenek profi rendezvényt megszervezni, és olyan alapvető hibákat követnek el például, mint hogy exkluzív szintre pozicionált rendezvényt visznek alacsony kategóriás helyszínekre.

A megkérdezett vállalkozások 74 százalékánál még mindig a cégvezető foglalkozik a marketinggel. Ez még mindig meglehetősen nagy arány, ugyanakkor két évvel korábban a felmérés még 83 százalékos arányt mutatott.

A 2010-es évhez képest változást lehet tapsztalni abban is, hogy már nem a meglévő ügyfelekkel való foglalkozás végzett az első helyen, hanem az új piacok felkutatása, illetve az új termékek és szolgáltatások bevezetése. A meglévő ügyfelekkel történő foglalkozás 2012-ben visszaesett a 2010-es felméréshez képest. 2012-ben a vállalkozások marketingjének három fő iránya volt: Új piacok felkutatása (50%), új termék fejlesztése (49%) és meglévő ügyfelekkel való foglalkozás (39%). Ezt folytatva az idei évet is elsősorban az új, lehetséges piacok felkutatására szánják a kis- és középvállalkozások (71%).

Pozitív fejlemény, hogy a korábbi évekkel ellentétben, 2012-ben már több vállalkozás vallotta, hogy 15 százalék felett költ a bevételéből marketingre. Ezzel egyetemben egy szakadék látszik kialakulni, mivel azok száma is nőtt, akik a bevételük csupán 5 százalékát tudják marketingre fordítani.

A megkérdezett cégvezetők és döntéshozók ma már nem a hazai „guruktól” tanulnak (63%) a legtöbbet, hanem autodidakta módon könyvekből (75%) sajátítják el a számukra szükséges marketing ismereteket – bár ez a különbség még nem számottevő. Összességében, a korábbi évekhez viszonyítva a vállalkozások negatívabban nyilatkoztak az idei évi marketingjük eredményeiről. Saját honlapjukkal továbbra sincsenek megelégedve, és a vállalkozások harmada piackutatás nélkül reméli az eredményeket.

„A magyar kis- és középvállalkozások divatszerűen kezdték el üzleti célokra használni a Facebookot, de ez önmagában a cég hatékonyságára nézve nagy veszélyekkel is jár. Mondjuk ki: a Facebook könnyen függőséget okoz és hamar azon kapjuk magunkat, hogy órákon keresztül csak „lájkolgatunk”, „kommentelgetünk,” amelynek még indirekt hatása sincs a cég fenntarthatóságára, eredményességére. A Facebook egy rendkívül jó PR felület, ahol közösségeket állíthatunk a saját márkánk mellé – bár ennek fordítottja is bekövetkezhet. Ugyan a következő 2 évben a reklámköltési torta 50-60 százalékát is elviheti a Facebook és a Google, a jövő mindenképpen az, hogy a Facebook céges népszerűsége csökkeni fog, maradnak a hirdetések és az lesz kifizetődő, ha a vállalkozások a nem-applikáción keresztüli megosztásokból származó vírusmarketing mellett kizárólag az e-mail címek jogszerű gyűjtésére törekednek és más csatornákon is megszólítják a célközönséget” – egészítette ki a kutatás eredményét Miklovicz Norbert, a Marketing112 kkv-marketingszakértője.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!