4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kkv-k marketingmixe megváltozott, a közösségi média vitathatatlanul elfoglalta a trónt a vállalkozások marketing-eszköztárában - derül ki a Marketing112 és a Marketingesek Lapja legfrissebb felméréséből. A most publikált adatok szerint mind több vezető ismerte fel a kkv-knál, hogy az operatív marketing már nem az ő feladatuk, azonban továbbra is a cégvezetők többsége dönt ezekről a tevékenységekről.

Tarolt 2012-ben a Facebook a kkv-k körében, derül ki a Marketing112 és a Marketingesek Lapja legfrissebb felméréséből, amelynek keretén belül 2100 kis- és középvállalkozást, illetve azok vezetőit, továbbá egyéni vállalkozót, marketing döntéshozót kérdeztek meg a vállalkozásuk 2012-es évi marketingjéről, konkrét tevékenységéről és azok eredményeiről.

A nem reprezentatív felmérés szerint jelentős mértékben erősítette meg pozícióját a kis- és középvállalkozások online marketing eszköztárában a Facebook. A megkérdezettek 70 százaléka nyilatkozott úgy, hogy 2012-ben üzleti célokra is használta a világ legnagyobb közösségi hálózatát, amelynek a lakosság közötti penetrációja ma már majdnem eléri a 43 százalékot. A Facebook előretörése az elmúlt években töretlen volt, hiszen a 2010-es felméréshez képest a Facebook szerepe gyökeresen megváltozott, akkor a válaszadóknak még csak 56 százaléka használta a közösségi oldalt.


Az e-mail és a hírlevélmarketing továbbra is a csúcson van, alig pár százalékkal marad el a Facebook mögött, bár szerepük csökkent a közösségi média hatására: 2010-ben 79 százalékos volt a kitöltők közötti használata. Ezek mellett még a keresőoptimalizálás és a kattintásalapú hirdetések (Adwords, Facebook) töltenek be fontos szerepet a kkv-k marketingmixében. Meglepő a rendezvények előrenyomulása, bár meglátásunk, hogy a cégek felkészületlenek profi rendezvényt megszervezni, és olyan alapvető hibákat követnek el például, mint hogy exkluzív szintre pozicionált rendezvényt visznek alacsony kategóriás helyszínekre.

A megkérdezett vállalkozások 74 százalékánál még mindig a cégvezető foglalkozik a marketinggel. Ez még mindig meglehetősen nagy arány, ugyanakkor két évvel korábban a felmérés még 83 százalékos arányt mutatott.

A 2010-es évhez képest változást lehet tapsztalni abban is, hogy már nem a meglévő ügyfelekkel való foglalkozás végzett az első helyen, hanem az új piacok felkutatása, illetve az új termékek és szolgáltatások bevezetése. A meglévő ügyfelekkel történő foglalkozás 2012-ben visszaesett a 2010-es felméréshez képest. 2012-ben a vállalkozások marketingjének három fő iránya volt: Új piacok felkutatása (50%), új termék fejlesztése (49%) és meglévő ügyfelekkel való foglalkozás (39%). Ezt folytatva az idei évet is elsősorban az új, lehetséges piacok felkutatására szánják a kis- és középvállalkozások (71%).

Pozitív fejlemény, hogy a korábbi évekkel ellentétben, 2012-ben már több vállalkozás vallotta, hogy 15 százalék felett költ a bevételéből marketingre. Ezzel egyetemben egy szakadék látszik kialakulni, mivel azok száma is nőtt, akik a bevételük csupán 5 százalékát tudják marketingre fordítani.

A megkérdezett cégvezetők és döntéshozók ma már nem a hazai „guruktól” tanulnak (63%) a legtöbbet, hanem autodidakta módon könyvekből (75%) sajátítják el a számukra szükséges marketing ismereteket – bár ez a különbség még nem számottevő. Összességében, a korábbi évekhez viszonyítva a vállalkozások negatívabban nyilatkoztak az idei évi marketingjük eredményeiről. Saját honlapjukkal továbbra sincsenek megelégedve, és a vállalkozások harmada piackutatás nélkül reméli az eredményeket.

„A magyar kis- és középvállalkozások divatszerűen kezdték el üzleti célokra használni a Facebookot, de ez önmagában a cég hatékonyságára nézve nagy veszélyekkel is jár. Mondjuk ki: a Facebook könnyen függőséget okoz és hamar azon kapjuk magunkat, hogy órákon keresztül csak „lájkolgatunk”, „kommentelgetünk,” amelynek még indirekt hatása sincs a cég fenntarthatóságára, eredményességére. A Facebook egy rendkívül jó PR felület, ahol közösségeket állíthatunk a saját márkánk mellé – bár ennek fordítottja is bekövetkezhet. Ugyan a következő 2 évben a reklámköltési torta 50-60 százalékát is elviheti a Facebook és a Google, a jövő mindenképpen az, hogy a Facebook céges népszerűsége csökkeni fog, maradnak a hirdetések és az lesz kifizetődő, ha a vállalkozások a nem-applikáción keresztüli megosztásokból származó vírusmarketing mellett kizárólag az e-mail címek jogszerű gyűjtésére törekednek és más csatornákon is megszólítják a célközönséget” – egészítette ki a kutatás eredményét Miklovicz Norbert, a Marketing112 kkv-marketingszakértője.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!