A jelenség, mely szerint az utazási kedvet élénkíti a fapados cégek megjelenése, Közép-Kelet-Európában már jól ismert: a 2004-es csatlakozást követően hasonló élményben volt részük a magyaroknak, lengyeleknek és a balti államok polgárainak - jegyzi meg a Financial Times cikke. A magyar WizzAir január 15-én indította a bukarestiek által régóta várt londoni járatát, melyre a jegy közel negyven százalékkal kerül kevesebbe, mint a British Airways gépein utazók által fizetett összeg.
Az új utasok új turistákat is jelentenek - reménykednek a román és a bolgár illetékesek, akik idegenforgalmi vérátömlesztést látnak az új lehetőségben. Gheorghe Fodoreanu, a román Idegenforgalmi Ügynökségek Országos Szövetségének (ANAT) elnöke szerint 2007-ben megduplázódhat a hazájába látogató külföldi turisták 2006-hoz viszonyított száma.
Mark Thomas, a bolgár HRG utazási iroda vezetője úgy tudja, hogy az EasyJet hamarosan Szófiában is megjelenik; ugyancsak a brit fapados légitársaság felbukkanására számít a Baneasa repülőtér egyik illetékese is, a Ziarul Financiar értesülései szerint. Itt, a második számú bukaresti légikikötőben az illeték a Henri Coanda reptéren megszokottnak mindössze a fele. Talán ennek is tulajdonítható, hogy a Baneasán tavaly megfordult utasok száma 150 százalékkal emelkedett 2005-höz képest. A SkyEurope szlovák low-cost társaság már mindkét balkáni fővárosban elkezdte járatai üzemeltetését.
Olcsóbb repülni mint buszozni
Antonio Iervolino, az olasz MyAir romániai képviseletének vezetője szerint a fapadosok legnagyobb áldozatai a távolsági buszjáratokat működtető cégek lesznek. "Egy háromnapos buszos utazás helyett mindenki a mindössze két-három óráig tartó repülést fogja választani, főleg, ha ezt a buszjegynél olcsóbban teheti" - jósolja a légiközlekedési szakember. Egy átlagosnak mondható, 1000-1200 kilométeres európai oda-vissza út távolsági busszal ritkán kerül 200 eurónál kevesebbe, míg ugyanez a távolság fapadossal (a megkerülhetetlen repülőtéri illetékekkel együtt) bőven belefér 150 euróba.
Úgy tűnik, a romániai közúti utasszállító cégek érzékelik a közeledő veszélyt; Ilie Carabulea például (aki az európai utakon egyre gyakrabban feltűnő Atlassib nagyszebeni utas- és áruszállító cég tulajdonosa) már bejelentette, hogy saját légitársaság létrehozását fontolgatja, a bukaresti Eurolines pedig már repülőjegy értékesítési tevékenységgel is bővítette szolgáltatásai körét.
Stefan Lau, a Lufthansa Romania vezérigazgatója szerint a fapadosok megjelenése óhatatlanul a légiközlekedéshez csábítja majd az autóbuszos utazás eddigi híveinek egy részét. Érthető tehát, hogy a Lufthansa diszkont "leánya", a Germanwings is jelezte romániai megjelenését az elkövetkezendő időszakban.
A szakértők egybehangzóan állítják, hogy az olcsó jegyeket kínáló társaságok balkáni offenzívája a menetrend szerinti járatokat üzemeltető, "klasszikus" légiközlekedési vállalatok jegyáraira is kedvező hatással lesz. Utóbbiak ugyanis - ha versenyben akarnak maradni egy árérzékeny piacon - kénytelenek olcsóbb szolgáltatásokat kínálni.
Bárányi Ildikó