Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	

A két balkáni állam uniós csatlakozása új légiutasok százezreinek felbukkanását valószínűsíti a bukaresti és szófiai repülőtereken. A roham főként a fapados légitársaságok intenzívebb tevékenységének lesz tulajdonítható.

A WizzAir lehet az egyik nagy nyertes (mfor.hu montázs)

A jelenség, mely szerint az utazási kedvet élénkíti a fapados cégek megjelenése, Közép-Kelet-Európában már jól ismert: a 2004-es csatlakozást követően hasonló élményben volt részük a magyaroknak, lengyeleknek és a balti államok polgárainak - jegyzi meg a Financial Times cikke. A magyar WizzAir január 15-én indította a bukarestiek által régóta várt londoni járatát, melyre a jegy közel negyven százalékkal kerül kevesebbe, mint a British Airways gépein utazók által fizetett összeg.

Az új utasok új turistákat is jelentenek - reménykednek a román és a bolgár illetékesek, akik idegenforgalmi vérátömlesztést látnak az új lehetőségben. Gheorghe Fodoreanu, a román Idegenforgalmi Ügynökségek Országos Szövetségének (ANAT) elnöke szerint 2007-ben megduplázódhat a hazájába látogató külföldi turisták 2006-hoz viszonyított száma.

Mark Thomas, a bolgár HRG utazási iroda vezetője úgy tudja, hogy az EasyJet hamarosan Szófiában is megjelenik; ugyancsak a brit fapados légitársaság felbukkanására számít a Baneasa repülőtér egyik illetékese is, a Ziarul Financiar értesülései szerint. Itt, a második számú bukaresti légikikötőben az illeték a Henri Coanda reptéren megszokottnak mindössze a fele. Talán ennek is tulajdonítható, hogy a Baneasán tavaly megfordult utasok száma 150 százalékkal emelkedett 2005-höz képest. A SkyEurope szlovák low-cost társaság már mindkét balkáni fővárosban elkezdte járatai üzemeltetését.

Olcsóbb repülni mint buszozni

Antonio Iervolino, az olasz MyAir romániai képviseletének vezetője szerint a fapadosok legnagyobb áldozatai a távolsági buszjáratokat működtető cégek lesznek. "Egy háromnapos buszos utazás helyett mindenki a mindössze két-három óráig tartó repülést fogja választani, főleg, ha ezt a buszjegynél olcsóbban teheti" - jósolja a légiközlekedési szakember. Egy átlagosnak mondható, 1000-1200 kilométeres európai oda-vissza út távolsági busszal ritkán kerül 200 eurónál kevesebbe, míg ugyanez a távolság fapadossal (a megkerülhetetlen repülőtéri illetékekkel együtt) bőven belefér 150 euróba.

Úgy tűnik, a romániai közúti utasszállító cégek érzékelik a közeledő veszélyt; Ilie Carabulea például (aki az európai utakon egyre gyakrabban feltűnő Atlassib nagyszebeni utas- és áruszállító cég tulajdonosa) már bejelentette, hogy saját légitársaság létrehozását fontolgatja, a bukaresti Eurolines pedig már repülőjegy értékesítési tevékenységgel is bővítette szolgáltatásai körét.

Stefan Lau, a Lufthansa Romania vezérigazgatója szerint a fapadosok megjelenése óhatatlanul a légiközlekedéshez csábítja majd az autóbuszos utazás eddigi híveinek egy részét. Érthető tehát, hogy a Lufthansa diszkont "leánya", a Germanwings is jelezte romániai megjelenését az elkövetkezendő időszakban.

A szakértők egybehangzóan állítják, hogy az olcsó jegyeket kínáló társaságok balkáni offenzívája a menetrend szerinti járatokat üzemeltető, "klasszikus" légiközlekedési vállalatok jegyáraira is kedvező hatással lesz. Utóbbiak ugyanis - ha versenyben akarnak maradni egy árérzékeny piacon - kénytelenek olcsóbb szolgáltatásokat kínálni.

Bárányi Ildikó

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

 

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.

 

Legyen Ön is előfizetőnk!

Előfizetőink naponta 4-6 egyedi, máshol nem olvasott,
minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, az első hónapban 390 forintért.