6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ősztől még komolyabb számmágiát várhatunk a nagy kereskedelmi tévéktől. Ember legyen a talpán, aki majd el tud igazodni a műsorsávok és a célcsoportok eredményein.

A két nagy tévécsatorna alaposan átrendezi a műsorstruktúráját az idei ősztől. Mindez persze nem előzmény nélküli, hiszen az idei évben az RTL Klub erősen megcsúszott, és míg korábban a kereskedelmi célcsoportban a 25 százalék körüli szint volt a "vonzáspont", addig idén a 20 százalék átlépése is sokszor gondot okozott. Hozzá kell persze tenni, hogy csoportszinten nem volt ilyen kínos a helyzet, hiszen az RTL II számait tavasszal erőteljesen feltornázták a Való Világ legutóbbi szériájával. Ugyanakkor a műsor jórészt az anyacsatornát kannibalizálta, ebből a szempontból pedig pénzkidobás volt egy drága sajátgyártású produkciót alkotni.

Sokáig iparági sztenderdnek számított az este 19 óra és 23 óra közötti időszakot főműsoridőnek tekinteni, illetve a reklámozók számára fontos 18-49 éves korosztályban (kereskedelmi célcsoport) összevetni a nézettségi számokat és a közönségarányokat. Ebből a status quo-ból a TV2 lépett ki, és kezdett egy szélesebb, 18-59 éves korosztályban elért eredményt kommunikálni. A háttérben a demográfiai változások állnak, a felmérések szerint ugyanis a szakirodalomban ezüstkorosztálynak nevezett 40-50 év közöttiek általában véve sokkal tehetősebbek, mint a többnyire a szüleik „nyakán élő” 18-25 év közötti generáció. Mint egy nyár eleji háttérbeszélgetésen az mfor.hu megtudta, a célcsoport év eleji magyar piaci bevezetése nem előzmény nélküli volt, hiszen 2013 márciusában a német piac legnagyobb szereplője, az ottani RTL ezt már meglépte. Érdekesség, hogy a TV2 akkori tulajdonosa, a Pro7 Sat1 csoport viszont nem, és a magyar RTL Klub sem, amelynek a statisztikák szerint néhány évvel fiatalabb a közönsége legnagyobb versenytársánál.

A mérést tekintve a TV2 még egy merészet húzott: az idén nyártól már 6 órától tekintik a leadott programokat főműsoridőben futónak. Az mfor.hu erre a változásra is rákérdezett a csatornánál, ahol azt a választ kaptuk, hogy „a főműsoridő definíciója szerint az az idősáv, amelynek nézettsége kiemelkedően magas a nap többi részéhez képest. A 23 órakor tapasztalható nézőszám pedig a 18 órakor látható nézőszámmal gyakorlatilag azonos, kb. 1.6 millió 18-59-es néz ilyenkor tévét.”

A műsorok átstrukturálására először a TV2 esetében derült fény, mely szerint a csatorna igyekszik biztosra menni, és az őszi időszakban minden vasárnap estét behúzni. Ha figyelembe vesszük saját preferenciájukat, a többnyire este 6-kor műsorba kerülő Tények, illetve utána este héttől a Sztárban sztárral nagy valószínűséggel teljesíti ezt a célt. (A szereplőgárda is ismertté vált, és mind a hölgyek, mind az urak között több jó karakter van, akik képesek lesznek szórakoztató show-t alkotni.) Mindez azonban azt jelenti, hogy a sokáig a műsorsávjában verhetetlen, majd az elmúlt években már kevésbé jól teljesítő Naplót áttolják az elfekvőbe, sajtóbeszámolók szerint ugyanis szombat délután öt órára kerül. Az pedig, hogy kikerült a csatorna által preferált 6 óra utáni időszakból, szerintünk lassú agóniát, majd év végi búcsút jelenthet.

A szombati napra viszont „bejelentkezett” az RTL, hiszen szeptember 6-án indul az X-Faktor következő szériája, és várhatóan ezzel a hétvége első napján verhetetlen lesz az adó.


A fenti stratégiai célokra tekintettel az RTL Klub még merészebbet lépett, és igyekszik majd a számára fontos idősávban és korosztálynak minél erősebb tartalmat nyújtani. Ez persze nem feltétlen valami elvont kulturmissziót jelent, hanem nagy tömegeket lekötni képes műsorokat. Nem véletlen, hogy az ősz folyamán az RTL Klub „felmelegíti” a Celeb vagyok ments ki innen című, bulvárarcokat embert próbáló feladatok elé állító vetélkedőjét. Ennél valószínűleg kicsit tartalmasabb lesz a csatorna vadonatúj gasztro-showja, a Konyhafőnök, ahol amatőrszakácsok készítik el az ételeket, amelyet egy profi zsűri fog értékelni. A műsorok előreláthatólag egymást fogják váltani.


A süllyesztőnek számító délutáni időszakra kerül viszont a Fókusz (is), amely fél 6-kor kezdődhet majd. A Híradó marad a helyén, utána viszont két vetélkedő jöhet. A fent említett célok mellett biztosnak látszik, hogy az ősz folyamán az Egy perc és nyersz kerülhet ebbe az időszakba. Nyolc órától kerül majd műsorba (a sokáig 7-kor kezdődő) Éjjel-nappal Budapest, és egészen későn, fél 10-kor kerülnek a képernyőre Berényiék. A hétköznapokon adott népszerű sorozatok csak a főműsoridő végén lesznek láthatók (10 és 11 óra között). Az utóbbi időben - elsősorban a kábelcsatornák és az internet miatt - kisebb közönségarányt elérő sorozatok hátrébb tolása jó ötletnek tűnik, a csatorna elsőszámú műsorának, a Barátok köztnek a fél 10-es műsorsávba való sorolása viszont kockázatokat rejthet magában. A nézők egy része az időpont miatt elbúcsúzhat régi sorozatától.

A TV2 ezzel szemben jóval inkább követheti az eddigi gyakorlatot, vagyis 6 órától egy majdnem másfél órás Tényekkel kezdik az estét, majd a Jóban rosszban és a Magánnyomozók jönnek. A kritikusabb nézők által csak herevasalós műsornak titulált Édes élet 21,15-től kerül a képernyőre.

A 18 és 23 óra közötti időszakot tekintve véleményünk szerint a TV2 "látótávolságban lesz". Ehhez természetesen az kell, hogy az eddigi magabiztos teljesítményét hozza a Tények, illetve a tavasz végén életjeleket mutató Jóban rosszban ne essen vissza.

Ha megfordítjuk a kérdést, azt mondhatjuk, hogy az RTL Klub is egy bombabiztosnak tűnő felállást "játszott meg", így a kereskedelmi célcsoportban 19-23 óra között stabil előnyt vizionálunk a csatorna számára. Kora ősszel a két programcsomagot egymásnak eresztve 6-7 százalékpontos előnyt „adunk” az RTL Klubnak.

Ami a tényszámokat illeti, a mögöttünk hagyott héten a kereskedelmi célcsoportban (18-49 évesek) 19 és 23 óra között az RTL Klubot átlagosan a tévé előtt ülők 19,2 százaléka követte, míg a TV2 13,8 százalékig jutott. Harmadik lett, de némileg visszacsúszott a F+ (6,1 százalék), amit kissé lemaradva a Cool (5,9% SHR) követett. Az M1 (3,8% SHR) már csak az utolsó helyre volt jó a középmezőnyben, hiszen a Viasat 3 is 4,3 százalékot ért el.

A szélesebb kor és műsoridő alapján az RTL Klub 18,7 százalékos közönségarányt ért el, míg a TV2-t átlagosan a készülékek előtt ülők 15,3 százaléka választotta.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!