A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) egyaránt 185-190 ezer személygépkocsi eladását várja az idén az elmúlt évi 199 068 után, ez azonban már 9 ezerrel kevesebb volt, mint a 2004-es értékesítési darabszám.
A hetedik és nyolcadik hónapban a tömegautók forgalomcsökkenése összehasonlíthatatlanul nagyobb volt, mint a prémium szegmensé, még ha a magánimport miatt a forgalomba helyezési adatok a luxuskocsiknál magasabbak, mint a belföldi eladások száma. Amióta Magyarország is tagja az EU-nak, könnyebb a magánimport, így sokan vásárolnak újszerű használt luxusautókat külföldön. Emiatt nem egy importőr kénytelen volt mérsékelni fogyasztói árait. Az árcsökkentés ugyanakkor az egész piacra kiterjedhet, ha az üzleti élet egy részének reményei megvalósulnak, és a júliusban végrehajtott fogyasztói áremelést visszavonnák az importőrök.
Borús prognózisok 2007-re
A Gémosz 160-180 ezer, a MGE 150-170 ezer gépkocsi eladását tartja valószínűnek 2007-ben. Az alsó értéket azért adta meg Győző Gábor, az MGE elnöke, mert nem tudni, mi lesz a sorsa a használtautó-importnak. Brüsszel ugyanis kifogásolja, hogy Magyarországon nem hozhatók forgalomba 1996 előtt gyártott autók. Ha felszabadítanák a használtautó-importot , valószínűleg ugyanaz következne be, mint Lengyelországban, ahol emiatt a 2004-es 318 ezerről 236 ezerre esett az új autók eladása az elmúlt évben.
Hasonló logika érvényesült azoknál a márkáknál, amelyek nullaszázalékos önrésszel, 120 hónapos részletre kínálták autóikat. A vonzó feltételek miatt sokan átgondolatlanul kötöttek vételi szerződést, és nem tudták fizetni a részleteket. Ezért tavaly mintegy 40 ezer néhány hónapos kocsi került vissza a finanszírozó intézetekhez. Az ilyen akciók egyik nagy vesztese a Suzuki is, amelyből az elmúlt két hónapban több mint kétezerrel kevesebb kapott rendszámot, mint tavaly ilyenkor. A legkelendőbb márkák közül csupán a Toyota és a Ford tudta növelni eladásait a nyáron - közli a Világgazdaság.