5p

Tudták, hogy a "spam" a "spiced ham" szókapcsolat összevonásából származik, és egyfajta vagdalt húsos konzervet jelent Angliában? Mai jelentését egy Monty Python epizódban nyerte el, mely egy katonai ebédlőben játszódik, ahol - ha akarja, ha nem - mindenki ezt kapja vacsorára. Az mfor.hu szerdai DM marketingkonferenciája a spamelés játékszabályait járta körül, rámutatva a tavaly szeptemberben életbe lépett reklámtörvény hiányosságaira, melyek igencsak felborzolták a szakma kedélyét.

Már nehezebb spamelni (Mfor.hu-montázs)

Az érdeklődés óriási volt, a kérdések záporoztak a szakértők felé. A jogalkotók nem voltak jelen, a szakmai hatóságok pedig csak tájékoztatnak és széttárják a karjukat.

Van, aki "beteges jogalkotásnak" nevezte a jelenlegi gyakorlatot, az előadók maradtak a "kevésbé tudatos" kifejezésnél. A lényeg ugyanaz: a szakértők többsége szerint életszerűtlen, öncélúan gátló rendeletek léptek érvénybe az új szabályozás keretében, melyek olyannyira veszélyeztetik a szakma működését, hogy egyes jóslatok szerint sok, DM marketingre szakosodott cég tönkremehet vagy törvényt sérthet.

Ami kiverte a biztosítékot


A konferencián három fő kérdést feszegettek az előadók és a hallgatók: a meglévő ügyfelek hozzájárulásának szükségességét, az életkori szempontok szerint összeállított adatbázisban a születési hely feltüntetési kötelezettségét, és a postai lakcím meglétének feltételét elektronikus üzenetek esetében is.

A mostani törvény ugyanis elvárja, hogy elektronikus adatbázisban a nevek és az e-mail címek mellett a lakcímek is szerepeljenek, mely online marketing esetében teljesen felesleges. Dr. Ádám Szilveszter, a Nemzeti Hírközlési Hatóság képviseletében ezzel kapcsolatban elmondta: a törvény valóban megköveteli a lakcím feltüntetését is az adatbázisban. Ennek ellenére a szeptember óta felgyülemlett ügyek közt egy sincs, mely ezen hiányosság miatt került volna a hatóság elé.

A másik vitatott kérdés a meglévő ügyfelek hozzájárulásának kötelezettsége. Az új törvény értelmében ugyanis természetes személy esetében az érintett direkt hozzájárulásával lehet csak számára marketing célú küldeményt küldeni - akár postán, akár elektronikusan. Kérdés viszont, miért szükséges olyan ügyfelek hozzájárulását is elkérni, akik amúgy a cég vásárlói, önszántukból adták meg a vásárlás során adataikat, és akár még szívesen is veszik a reklámküldeményeket, érveltek az előadók.

A hozzájárulás követelésével minden bizonnyal rengeteg értékes ügyfél morzsolódna le. A másik nehezítő körülmény a postai küldemények esetében a lemondásra lehetőséget nyújtó ingyenes válaszboríték, melyet minden DM-küldeményhez mellékelni kell. Még akkor is, ha adott esetben havonta küld ki egy cég DM-levelet, és az ügyfél még soha nem jelezte letiltási szándékát.

Dr. Freidler Gábor ügyvéd, adatvédelmi szakértő szerint a szakma már 1995-ben szembesült egy meglehetősen szigorú törvénnyel, mely akkor kellőképp megtisztította a piacot. Úgy véli, a mostani rendelkezés több pontja szükségszerűtlen, és számos kérdést felvet. Különösen sajnálatos, hogy az igazán zavaró, napi több millió spammel bombázó cégek kinyomozhatatlanok, tehát a gyakorlatban sok esetben csak a szabályokat betartani igyekvő, elérhető, magyar székhelyű vállalkozások büntethetők.

Egy telefonhívás csodákat tehet

Huszics György, a Crane International ügyvezetője a meglévő ügyfelekre áldozott figyelmet hiányolja a magyar marketingszemléletből. Véleménye szerint legalább olyan fontos lenne a működő ügyfélkapcsolatokat ápolni, mint amennyire a vállalatok az új ügyfelek megszerzését fontosnak tartják.

Előadásából az is kiderült: az emberek alapesetben nem szívesen adják ki adataikat, azonban ha ismerik az adatszerzés célját és számukra relevánsnak találják azt, akkor meglepően segítőkészen állnak a kérdéshez. Tehát ha személyre szabott ajánlattal keressük meg őket, és - meglévő ügyfelek esetében - odafigyelünk arra, hogy elégedettek legyenek, akkor profitábilisabb lesz a DM-kampányunk.

Ami az életből vett példákat illeti, egy kutatás során egy autókereskedő cég eladóit és ügyfeleit kérdezték a forgalomvisszaesésről. Nem meglepő módon az eladók az árak növekedésének és a kereslet csökkenésének tulajdonították a jelenséget. Ezzel szemben az ügyfelek válaszaiból az derült ki, hogy ők inkább a megfelelő ügyfélszolgálatot hiányolták.

Ebből is látszik, hogy nem csak a pénz lehet motiváló erő egy vásárlási döntés meghozatalában. Adott esetben legalább annyira fontos lehet például egy kedves, vásárlást megköszönő telefonhívás vagy egyéb módszer, mely a már meglévő vevők hűségét erősíti.

Ne féljünk a visszautasítástól!

Szintén sok, DM-marketinggel foglalkozó cég követi el azt az alapvető hibát, hogy elutasítás esetén nem kérdez tovább. Pedig a kérdések által rengeteg olyan információhoz hozzá lehet jutni, melyek a későbbiekben fontosak lehetnek. Például könnyen lehet, hogy valaki idén még nem tervez autóvásárlást, de például ha tudjuk, mikor jár le egy hitele, érdemes újra megkeresni - talán akkor mást választ kaphatunk.

Az mfor.hu marketingkonferenciáján számos konkrét szakmai kérdésre is választ kaptak a jelenlévők. A szakértők beszéltek például a jogi és természetes személyek e-mail cím használatáról is, mely alapvetően meghatározza a szabályok követését. Jogi személyek esetében ugyanis nem szükséges hozzájárulást kérni, és jogi személy e-mail címeként kezelendő egy magánnévre utaló cím is, abban az esetben, ha az a vállalat elérhetőségeként szerepel.

Szintén több kérdés feszegette a bírságok mértékét, amire általános válasz nincs. Az mindenesetre megállapítható, hogy szeptembertől már a cégek pénztárcái is komolyan megsínylik a törvénysértést, melyet az elhangzottak fényében nem is olyan nehéz elkövetni.

Mind a Nemzeti Hírközlési Hatóság, mind a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, mind a Gazdasági Versenyhivatal munkatársai foglalkoznak a DM-kampányok jogtisztaságával, és igyekeznek felvilágosítást adni a vitatott ügyekben.

GF

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!