A nagy kérdés most már az, hogy meddig tarthat a százalékosan kétszámjegyű növekedés - kommentálta Giovanni Bisignani, a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) vezérigazgatója a 230 légitársaságot - az ágazat 93 százalékát - képviselő szervezet friss kimutatását.
A statisztika szerint a teherforgalom 26,5 százalékkal bővült júniusban, ami ugyan elmarad a 34 százalékos májusi növekedéstől, de a forgalom volumene már meghaladja a világméretű válság előtti időszak legjobb hónapjaiban, 2008 első negyedévében jellemző szintet. Elemzők rámutatnak: az adat sokatmondó, mert a légi teherforgalom alakulása előre jelzi a globális kereskedelem és a világgazdaság várható fejlődési irányát. Az IATA becslése szerint értékben számolva a világkereskedelem 30 százalékát bonyolítják le légi úton.
A személyforgalom 11,9 százalékkal haladta meg júniusban az egy évvel korábbit, a járatok kihasználtsága pedig a történelmi csúcs közelében, 79,8 százalékon volt. Ugyanakkor a regionális eltérések jelentősek, Európában például alig harmadakkora mértékben bővült a forgalom, mint Afrikában.
Európában 7,8 százalékos növekedést mértek, az ázsiai-csendes-óceáni térségben pedig 16 százalékkal nőtt a forgalom, főként a kínai piac növekedése révén. A Közel-Keleten 18 százalékos volt a növekedés, amiben a globális légi közlekedési csomópontok kiépítését célzó stratégia sikere tükröződik. Az afrikai térségben működő légitársaságok személyforgalma 21 százalékkal nőtt éves bázison, elsősorban a dél-afrikai labdarúgó világbajnokság hatására.
Az IATA június elején megjelent prognózisa szerint az idén ismét nyereséges lehet a légi közlekedés, 2007 után először. Az ágazat szereplőinek összesített profitja 2,5 milliárd dollár körül alakulhat. Előző, márciusi előrejelzésében még 2,8 milliárd dolláros veszteséget valószínűsített a szervezet.
A júniusi adatokat értelmezve Giovanni Bisignani kiemelte: a kilábalás gyorsabb a vártnál, és semmi sem utal arra, hogy a közeli jövőben jelentősen alábbhagyna a lendület, némi lassulás azonban várható a következő hónapokban, mert érezhetővé válnak majd a kormányzati megszorító programok hatásai, és véget ér a válságok utáni időszakok jellemző folyamata, a raktárkészlet-feltöltés.
MTI/Menedzsment Fórum