A fény vonzza a tekintetet, és ebből is adódik a jól ismert tény, hogy a fény "magához húzza" a tömegeket. Amikor pedig ezt tudatosan, műsoros bemutatóként, show-műsorként alkalmazzák, a fény vonzereje megsokszorozódik – hívta fel az OGH Hírügynökség figyelmét Pintye Tímea, a Blachere Illumination magyar leányvállalatának ügyvezető igazgatója. Európa egyik legmeghatározóbb fénydekorációs trendformálójaként a Blachere – a LUCI (Lighting Urban Community International) egyesület segítségével – folyamatosan vizsgálja a fénydekoráció gazdasági és kulturális hatásait.
A legutóbbi felmérés behatóan vizsgálta a világ 26 nagyvárosában szervezett rendezvényeket, közöttük a lyoni „Fête des Lumières”-t (Franciaország), az „Osaka Hikari-Renaissance of Light Festival”-t (Japán), a „Madellin Christmas Lighting”-ot (Kolumbia) és a Kanadában rendezett „Montréal en Lumière”-t. Az eredmények alátámasztják a fény tömegvonzását. Emelkedtek a bevételek, nőtt a turizmus, munkalehetőségek jöttek létre, és a városkép is megújult. Tehát az összes vizsgált mutató pozitív eredményt hozott. A fény igen lényeges tényező a kereskedelmi ingatlanoktól kezdve a rendezvényeken át a teljes városképet illetően.
Megtérülő befektetés
A befektetések megtérülése természetesen nagyban függ a látogatók számától és a generált kereskedelmi kínálat nagyságától. Az átlagos vásárlói költés a 29 eurótól (Glasgow) 116 euróig (Göteborg) terjedő skálán mozgott az egyéni látogatókra lebontva. Ez utóbbi svéd nagyvárosban a karácsonyi díszvilágítások hatásának betudható gazdasági hasznot 185 millió euró összegre becsülték, amelyből 18 százalék a vendéglátásban, 17 százalék a kiskereskedelmi vásárlásokban, 5 százalék az éjszakai szórakozásban csapódott le, és 40 százalék tudható be a turisták ajándékvásárlásainak. Ez a haszon egy Budapest méretű város esetében elérheti a 115 milliárd forintot – összegezte a fény és díszvilágítás kereskedelmi bevételekre gyakorolt pozitív hatását a Blachere Illumination magyar ügyvezetője.
A lyoni Fête des Lumières szervezői azt is kiemelték: "Egy újfajta színházat, bemutatótermet hoztunk létre a szabad ég alatt, ahol 2008 óta mintegy 30 műalkotás kelt új életre, 1,5 millió eurónyi üzleti forgalmat hozva az alkotóknak!”
Bónusz a városképnek
A "fényes eseményeknek" az egész évre kiható hasznai vannak. "Az ilyen rendezvények fejlesztik a városok kultúráját, pezsdítő katalizátorai a művészeteknek és kreatív iparágaknak csakúgy, mint a helyi lakosok önfelismerésének” – jegyzi meg Pintye Tímea.
A városok némelyike arra is felhasználja ezeket az ünnepi eseményeket, hogy a lakosság figyelmét ráirányítsa az alacsony fogyasztású technológiákra, magára az energiatakarékosságra. Lyon például, olyan „előremutatóan erkölcsös” eseményként hirdeti a maga fesztiválját, amely a város évenkénti összes világítással kapcsolatos fogyasztásának mindössze 0,1 százalékot teszi ki, köszönhetően az általánosan használt LED-technológiának, amely a lakosság többsége körében is egyre népszerűbb.
Forrás: OGH