Akár már tavasszal visszajöhet Magyarországra a budapesti járatait október végétől felfüggesztő Ryanair, mondta el az mfor.hu-nak Tamás László, a diszkont-légitársaság sales és marketing menedzsere.
Tárgyalnak a Fly Balatonnal
A comeback-re több forgatókönyv is létezik: a cég egyrészt tárgyalásban áll az elmúlt években válságba került sármelléki repülőtérrel, amelyet tavasz óta új cég irányít. A Fly Balatonra elsősorban a nyári menetrendi időszakban repülne a légitársaság, hiszen ekkor lehet több turistával számolni.
A Ryanair első célpontja Magyarországon egyébként a Balaton melletti repülőtér volt, ahonnan 2006 tavasza és 2008 ősze között közlekedtetett járatokat, amelyeket végül - részben az alacsony kihasználtságra hivatkozva - beszüntetett.
Tamás László szerint a másik lehetőség, hogy ismét célba veszik Budapestet. A magyar főváros is főleg nyári célpontként jöhet szóba, mivel Ferihegyen eddig jellemzően a nyári járatok termeltek nyereséget, míg a téliek inkább csak vitték a pénzt.
A jövő egyelőre nyitott, a döntés a Budapest Airporttal (BA) és a Magyar Turizmus Zrt.-vel folytatott tárgyalások eredményétől függ. Ha esetleg már a 2011. március végétől visszatér a Ryanair, akkor azt valószínűleg még idén bejelenti, hogy legyen elég idő a járatok feltöltésére, tette hozzá a menedzser.
Túl drágának találták Ferihegyet
Egyelőre csak annyi biztos, hogy a Ryanair minimum öt hónapig szünetelteti járatait Magyarországról - az utolsó gép ma este kilenc óra után száll fel Budapestről Dublin irányába. Az ideiglenes kivonulás okaként a fapados a ferihegyi díjak 2010 eleji megemelkedését jelölte meg. “A repülőtér nem tudott megfelelni költségelvárásainknak, ezért nem maradt más választásunk” - állítja a Ryanair menedzsere.
Ezzel kapcsolatban Szilágyi Károly, a BA szóvivője korábban az mfor.hu-nak annyit mondott: a Ryanairrre is ugyanaz az árstrukúra és kedvezményrendszer vonatkozik, mint a többi légitársaságra. Kiemelte, hogy ezen feltételek mellett a Germanwings és a Wizz Air folyamatosan képes növekedni Ferihegyen. “Ha egy légitársaságnak hiányzik a megfelelő piacismerete és jó marketingje, akkor mi nem tudunk mit tenni” - jegyezte meg a kommunikációs vezető.
Padlógáz után rükverc
A Ryanair 2007 őszén nagy erőkkel, rögtön hét járatot indítva jelent meg Budapesten, lendülete azonban fokozatosan alábbhagyott - tavaly és idén már csak négy célállomásra (Bristol, Dublin, East Midlands, Glasgow Prestwick) juthattunk el vele.
A cég tavaly mintegy 180 ezer utast könyvelhetett el Budapesten, amivel már nem volt a legnagyobb öt ferihegyi légitársaság között. 2010-től ugyanilyen teljesítményt várt, azonban valószínűleg be kell érnie 135 ezres utasszámmal. "Az idei nyári járataink éppen hogy nyereségesek voltak” - tette hozzá Tamás László.
Pozsony az új sztár
Az itt felszabaduló erőforrásokat Pozsonyba csoportosítja át a cég, ahol már eddig is gőzerővel terjeszkedett. Míg tavaly 782 ezer utasa volt a szlovák fővárosban, az idei első kilenc hónapban már 847 ezer, és ez a szám év végéig 1,2 millióra nő majd. Pozsony mellett szól, hogy olcsóbb Ferihegynél, kedvező a fekvése, ráadásul sokkal kisebb, így “racionálisabban működik”, érvelt Tamás László.
A szlovák főváros már a légitársaság legnagyobb régiós központjává nőtte ki magát, Krakkót és Rigát megelőzve. Prága viszont Budapest sorsára jutott - a csehek első számú településének szintén hátat fordított az ír fapados.
Wéber Balázs