4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Amilyen nagy rössel érkezett, olyan csendesen távozik Budapestről Európa legnagyobb fapados légitársasága, a Ryanair, melynek utolsó gépe ma este száll fel Ferihegyről. Lehetséges azonban, hogy a búcsú csak átmeneti lesz - a cég ugyanis megfelelő ajánlat esetén már tavasszal visszatérne Ferihegyre vagy Sármellékre, tudta meg az mfor.hu.

Akár már tavasszal visszajöhet Magyarországra a budapesti járatait október végétől felfüggesztő Ryanair, mondta el az mfor.hu-nak Tamás László, a diszkont-légitársaság sales és marketing menedzsere.

Tárgyalnak a Fly Balatonnal

A comeback-re több forgatókönyv is létezik: a cég egyrészt tárgyalásban áll az elmúlt években válságba került sármelléki repülőtérrel, amelyet tavasz óta új cég irányít. A Fly Balatonra elsősorban a nyári menetrendi időszakban repülne a légitársaság, hiszen ekkor lehet több turistával számolni. 

A Ryanair első célpontja Magyarországon egyébként a Balaton melletti repülőtér volt, ahonnan 2006 tavasza és 2008 ősze között közlekedtetett járatokat, amelyeket végül - részben az alacsony kihasználtságra hivatkozva - beszüntetett.

Tamás László szerint a másik lehetőség, hogy ismét célba veszik Budapestet. A magyar főváros is főleg nyári célpontként jöhet szóba, mivel Ferihegyen eddig jellemzően a nyári járatok termeltek nyereséget, míg a téliek inkább csak vitték a pénzt. 

A jövő egyelőre nyitott, a döntés a Budapest Airporttal (BA) és a Magyar Turizmus Zrt.-vel folytatott tárgyalások eredményétől függ. Ha esetleg már a 2011. március végétől visszatér a Ryanair, akkor azt valószínűleg még idén bejelenti, hogy legyen elég idő a járatok feltöltésére, tette hozzá a menedzser.

Túl drágának találták Ferihegyet

Egyelőre csak annyi biztos, hogy a Ryanair minimum öt hónapig szünetelteti járatait Magyarországról - az utolsó gép ma este kilenc óra után száll fel Budapestről Dublin irányába. Az ideiglenes kivonulás okaként a fapados a ferihegyi díjak 2010 eleji megemelkedését jelölte meg. “A repülőtér nem tudott megfelelni költségelvárásainknak, ezért nem maradt más választásunk” - állítja a Ryanair menedzsere.    

Ezzel kapcsolatban Szilágyi Károly, a BA szóvivője korábban az mfor.hu-nak annyit mondott: a Ryanairrre is ugyanaz az árstrukúra és kedvezményrendszer vonatkozik, mint a többi légitársaságra. Kiemelte, hogy ezen feltételek mellett a Germanwings és a Wizz Air folyamatosan képes növekedni Ferihegyen. “Ha egy légitársaságnak hiányzik a megfelelő piacismerete és jó marketingje, akkor mi nem tudunk mit tenni” - jegyezte meg a kommunikációs vezető.

Padlógáz után rükverc 

A Ryanair 2007 őszén nagy erőkkel, rögtön hét járatot indítva jelent meg Budapesten,  lendülete azonban fokozatosan alábbhagyott - tavaly és idén már csak négy célállomásra (Bristol, Dublin, East Midlands, Glasgow Prestwick) juthattunk el vele.

A cég tavaly mintegy 180 ezer utast könyvelhetett el Budapesten, amivel már nem volt a legnagyobb öt ferihegyi légitársaság között. 2010-től ugyanilyen teljesítményt várt, azonban valószínűleg be kell érnie 135 ezres utasszámmal. "Az idei nyári járataink éppen hogy nyereségesek voltak” - tette hozzá Tamás László.    

Pozsony az új sztár

Az itt felszabaduló erőforrásokat Pozsonyba csoportosítja át a cég, ahol már eddig is gőzerővel terjeszkedett. Míg tavaly 782 ezer utasa volt a szlovák fővárosban, az idei első kilenc hónapban már 847 ezer, és ez a szám év végéig 1,2 millióra nő majd. Pozsony mellett szól, hogy olcsóbb Ferihegynél, kedvező a fekvése, ráadásul sokkal kisebb, így “racionálisabban működik”, érvelt Tamás László.  

A szlovák főváros már a légitársaság legnagyobb régiós központjává nőtte ki magát, Krakkót és Rigát megelőzve. Prága viszont Budapest sorsára jutott - a csehek első számú településének szintén hátat fordított az ír fapados.

Wéber Balázs

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!