4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kalákában kiváltott dombornyomású hitelkártyák és hihetetlen mennyiségű emelt díjas SMS. Magyarországon még mindig kőkori állapotokat idéz az internetes fizetési kultúra - állítják szakértők. A hazai webes kereskedelemmel foglalkozó cégek azt mondják, hogy a legnagyobb baj a fogyasztók tájékozatlansága és bizalmatlansága. A magyar piac még mindig éretlen az internetes fizetésre.

Még mindig az SMS a menő

Binder István ehhez azt tette hozzá, hogy felmérték a legnagyobb, legalább hatvanezres ügyfélkörrel rendelkező hazai bankokat biztonsági szempontból is, és nem találtak túlságosan kirívó hiányosságokat: a 11 pénzintézet közül nyolcnak többszintes és többcsatornás ellenőrzési rendszere van, ami azt jelenti, hogy például még állandó - tehát könnyen ellopható - jelszava sincs az ügyfélnek: a bank rendszere minden egyes belépéskor generál egy kódot, amelyet a felhasználó valamilyen úton - SMS-ben, telefonon, esetleg e-mailben - megkap.

Nem divat a dombornyomott

Nem állunk rosszul a weben felhasználható kártyákkal sem. Mivel Magyarországon nem divat a dombornyomott hitelkártya, több bank is kínál úgynevezett "virtuális kártyát" - általában elektronikus számlacsomaggal összekötve - ügyfelei részére. Az Inter-Európa Banknál pedig ingyenesen lehet igényelni az úgynevezett Bankoweb szolgáltatást, amelyhez webes fizetéskor kérhető egy egyszer használatos kártyaszám - ennek igénylése persze már pénzbe kerül.

A hazai online fizetési kultúra felívelését sokáig hátráltatta, hogy a kereskedőcégek nem tudtak interneten pénzt fogadni. Ez a probléma akkor oldódott meg, amikor néhány bank Magyarországon is elindíthatta úgynevezett virtuális bankkártya-elfogadó terminál szolgáltatását. Ezt a rendszert úgy kell elképzelni, mint egy nagyáruház kártyaleolvasó készülékét a pénztárnál. A webes terminálnál általában a 16 számjegyből álló kártyaszámot, a három jegyből álló biztonsági azonosító számot és a négy számjegyből álló lejárati dátumot kell megadni.

Magyarországon két bank üzemeltet ilyen rendszert: az Inter-Európa Bank és az OTP. Üzemeltethetne még a K&H is, de lapunkkal azt közölték, hogy jelenleg nem állnak szerződéses viszonyban internetes fizetési szolgáltatást nyújtó céggel, ehelyett az egyes áruházakkal külön-külön állapodnak meg internetes bankkátya elfogadásáról. "Egyelőre azt tapasztaljuk, hogy a jelentősebb internetes bankkártya forgalmat lebonyolító cégek inkább saját portáljukon keresztül értékesítenek, mintsem szolgáltatón keresztül, így a közeljövőben nem kívánunk változtatni a jelenlegi gyakorlaton" - mondta Pataki Márk, a cég kommunikációs igazgatóságának vezetője.

Emelt díjas SMS a divat

A másik két bank hasonló szolgáltatásáról a zeneáruház vezetője azt mondta: a már említett kockázat ellenére (átfutási idő az eladás és a fizetés között) jól működnek, csak egy kicsit drágák. Mint mondta üzleti titok, hogy pontosan mennyibe is kerül a használatuk, de más forrásokból lapunk úgy tudja, hogy általában a forgalom három százalékát és minimumdíjat számolnak fel a bankok - ugyanilyen szolgáltatásokért Európában általában egy százalékos díjat kérnek.

A virtuális terminál használatát firtató kérdésünkre az OTP Bank médiakommunikációs osztályán azt mondták, hogy a pénzintézet egyszeri belépési díjat számít fel, amelynek fejében biztosítja az induláshoz szükséges bank oldali szoftvert, valamint technikai támogatást is nyújt. A belépési díjat bizonyos forgalom elérése esetén visszatérítik. Az OTP Bank fix összegű tranzakciós díjat jelenleg nem alkalmaz - állítják. A jutalék mértékének megállapítása egyedi üzleti megállapodások során történik, és függ a forgalomtól.

Binder István PSZÁF szóvivő szerint az ilyen banki szolgáltatások árai akkor mehetnek lejjebb, ha jobban elterjed Magyarországon az internetes fizetés. Amíg ez nem következik be, addig a szakértők szerint továbbra is az emeltdíjas SMS-ek viszik majd a prímet a hazai elektronikus fizetési piacon - igaz, így minden sokkal többe kerül a fogyasztóknak, és a legjobban a mobilszolgáltatók járnak.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!