7p

A légitársaságok évek óta növekvő nyomás alatt működnek, ami egyre több céget sodorhat a csőd, felszámolás felé, derül ki az Equilor Befektetési Zrt. pénteken kiadott elemzéséből. A gazdasági válságnak azonban ebben az iparágban is lesznek nyertesei, melyek elsősorban a fapados modellt követő vállalatok közül kerülnek majd ki. A légitársaságok - költségeik leszorítása mellett - egyre több "innovatív" megoldást választhatnak bevételeik növelése érdekében, így hamarosan akár a WC és a takaró használatért is fizetni kell majd a repülőgépeken.

Ők nyerhetnek a válságon (Mfor-montázs)

A légi szektorban a piac zsugorodása miatt már a tavalyi év is a költségek lefaragásával telt el, amit akkor a kőolaj árának 2008 közepéig tapasztalható felfutása váltott ki. A költségek visszafogását a légitársaságok elsősorban a kapacitások csökkentésével próbálják elérni, így veszteséges járatokat szüntetnek meg, illetve gépeket tartanak a földön. A kapacitások kihasználtsága 2009 februárjában négy éves mélypontra került, azóta kismértékű javulás figyelhető meg.

Az Equilor elemzőinek várakozása szerint a legtöbb légitársaság a hagyományos költségcsökkentő intézkedéseken túl újak után nézhet a válság során. A költségcsökkentéseket tekintve jórészt már csak olyan, eddig tabunak számító területek maradtak érintetlenül, mint a biztonsággal kapcsolatos kiadások, az ügyfélszolgálati terület, a márkavédelem, illetve a fenntartható működéshez szükséges minimális hálózat fenntartása.

A kiadáscsökkentés másik lehetséges formája a légitársaságok közötti fúziók, felvásárlások általi szinergia hatások kihasználása, amelyek inkább az előre menekülés látszatát képeznék a mostani környezetben, áll a befektetési szolgáltató mfor.hu-hoz eljuttatott elemzésében. 

Jön az "a la carte" árazás

Felismervén, hogy a költségcsökkentéseknek is van egy ésszerű határa, a légitársaságok nagyrészt kényszerből a bevétel oldalon néztek szét az utóbbi években, annak érdekében, hogy  növeljék a bevételeiket a folyamatosan csökkenő utasforgalom ellenére. Ez vezetett el az "a la carte" árazásként emlegetett technika bevezetéséhez.

Az ötlet hátterében az a felismerés áll, hogy a jegyárak már nem emelhetőek érdemben anélkül, hogy az utazóközönség ne pártolna el a légi közlekedéstől, annak ellenére, hogy nyilvánvalóan bizonyos távolságokon túl nincs alternatívája. A jegyárak szinten tartása mellett tehát a cégek különböző díjakat és költségtételeket vezettek be, amelyek közül az utasok – a légitársaságok álláspontja szerint – kiválaszthatják azokat a szolgáltatásokat, amelyekre igényt tartanak.

Egy amerikai napilap összeállításából az derül ki, hogy a 14 legnagyobb amerikai légitársaság 28 különböző díjat számít fel a szolgáltatások után. A Las Vegas-i székhelyű Allegiant Air, illetve az ír székhelyű Ryanair például már megerősítette, hogy a mellékhelyiség igénybevételéért is külön díjat fog felszámolni repülőin (más források szerint az ír fapadosnál ez egyelőre még csak terv – a szerk.), a JetBlue és a US Airways járatain pedig a takaró és a párna biztosítása is díjköteles.

Az üzletemberek is fapadosra váltanak

A gazdasági krízis nyomán a légiközlekedés területén is új trendek jelentek meg a fogyasztói preferenciákat tekintve. Az utasforgalomból származó bevételek a prémium (üzleti) szegmensben 30 százalékkal estek. Ez különösen nagy érvágás a tradicionális légitársaságok számára, melyek jellemzően e szegmensből és nem a turistaosztályra eladott jegyekből realizálják a bevétel, illetve a profit nagy részét, áll az elemzésben.

A drasztikus csökkenés oka, hogy a diszkont légitársaságok a korábbiakkal ellentétben már alternatívaként merülnek fel immár az üzleti utasok esetében is, akik most már minden lehetséges módon próbálnak faragni kiadásaikon. Ez pedig a fapados társaságok malmára hajthatja a vizet. Utóbbiak elsősorban csak a rövidebb távolságokon képesek konkurálni a nagyobb, általában nemzeti társaságokkal, emiatt főként ezen a területen tudják a jegyek árának emelésével kompenzálni a más szegmensben kieső bevételeik egy részét.

A tradicionális és a diszkont légitársaságok által követett modell alapvetően a kiadási oldalon alkalmazott eltérő üzletpolitikán alapul, de bizonyos szempontokban hasonlóságok is vannak. A diszkont légitársaságok, különösen az ír Ryanair által követett úgynevezett ultra low cost modell teszi lehetővé a válság során is a legköltséghatékonyabb üzemeltetést. (Az ultra low cost modellt követi a magyar piac vezető fapadosa, a Wizz Air is - a szerk.) Miközben ugyanis a legtöbb tradicionális légitársaság kapacitáscsökkentéssel próbál reagálni a folyamatosan eső utasforgalomra, addig fapados versenytársaik többsége a fent említett okoknak is köszönhetően növelni tudta utasai és útvonalai számát.





Tovább izmosodhatnak a diszkontok

Az Equilor elemzői szerint egyre inkább úgy tűnik, hogy a fapados modellt követő cégek jöhetnek ki a gazdasági válságból a legjobban, mivel azokon a területeken, ahol képesek konkurálni a tradicionális légitársaságokkal, jelentősen javíthatnak a piaci pozícióikon a nagyobb riválisok kárára. Közülük is előnyben vannak azok a cégek, amelyek fundamentálisan erősek, kellően magas készpénzállománnyal rendelkeznek, illetve a visszaeső bevételekkel fémjelzett időszakban is megfelelően gazdálkodnak a kiadásokkal.

A szabad készpénzállomány képessé teszi az iparági szereplőket a túlélés mellett a flotta modernizálására, bővítésére, sőt, akvizíciók végrehajtására is. A kiadási oldalon azok a cégek lehetnek a válság nyertesei, amelyek az ismét növekvő kőolajárak ellenére is képesek stagnáló vagy minél kevésbé növekvő költségek mellett működni.

Jó sztori lehet a Ryanair


Az Equilor szerint a fenti kritériumoknak szinte teljes mértékben megfelel a Ryanair, mely Magyarországról jelenleg négy járatot üzemeltet. Az elemzői vélemények meglehetősen optimisták a céggel kapcsolatban, amelyek összességében alulértékeltnek tartják a cég részvényeit. A piaci elemzők által adott célárak alapján 3,86 eurós célár adódik egy éves távlatban, amely a jelenlegi árszinthez képest 18,7 százalékos felértékelődési potenciállal kecsegtet.

Az ír fapados a nehéz gazdasági helyzet ellenére is a növekedési sztori jeleit mutatja. A 2008-as üzleti évtől kezdődően a cég árbevétele éves szinten 11,6 százalékos növekedési ütemet produkálhat, míg a profit esetében, a 2009-es év megbicsakló nyereségességét kiszűrve, 2011-től éves szinten átlagosan 16,6 százalékos növekedés várható.

Kockázatos, de bejöhet a Southwest

Az IATA adatai szerint a legnagyobb utasforgalmat a 2008-as évben a Southwest Airlines bonyolította le - járatain összesen 101,9 millió főt szállított az egyik legnagyobb lefedettséget mutató, amerikai légi szállítási piacon. A társaság - a Ryanairhez hasonlóan - a ”low cost” modellt követi, ennek megfelelően versenytársaihoz képest visszafogott adósságállománnyal rendelkezik.

Bár a 2009-es évet kivétel nélkül minden, a légi szállításban érdekelt cég számára romló iparági környezet és visszaeső profitabilitás jellemzi, a Southwest Airlines a várakozások szerint hamar visszatérhet a stabilan nyereséges működés útjára. Negatív tényező, hogy a profithányad várhatóan jó ideig alacsony marad: az éves árbevételnek mindössze 1-3 százalékát fogja majd a cég profitként felmutatni.

Összességében tehát az Equilor szerint a Southwest Airlines a kockázatosabb befektetések iránt érdeklődőknek ajánlható. Bár a cégnek alacsony a profithányada, ami óvatosságra int, piaci lehetőségeiben komoly, további növekedési potenciál rejtőzhet. Emiatt hosszútávon kifizetődő lehet a társaság részvényeit megvásárolni, állítja a befektetési szolgáltató.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!