4p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Fontos a tranzitközlekedésből származó hasznon maximalizálása, a környezetre ható kedvezőtlen hatásának minimalizálása - mondta Somlóvári László közlekedési munkacsoport vezető az Új Széchenyi Terv (ÚSZT) vitairat tranzitgazdaságról szóló fejezetének csütörtöki szakmai konzultációján, Budapesten.

A Nemzetgazdasági Minisztérium rendezvényén a közlekedési szakma és a civil szféra képviselői kaptak tájékoztatást az új stratégiai elképzelésekről, és mondták el javaslataikat, észrevételeiket.

Somlóvári László kiemelte: ki kell használni az ország földrajzi előnyeit, és ezt jelentették meg az Új Széchenyi Terv tranzitgazdaság fejezetében.

A közlekedési munkacsoport vezetője hangsúlyozta, hogy a közlekedésstratégia tervezésében meg kell teremteni a közúti, a vasúti, a vízi, a légi közlekedési ágazatok összehangolását. A jövőképről szólva kiemelte: a közúti közlekedés továbbra is meghatározó lesz, de a forgalom egyre inkább a környezetkímélő vasútra, vízi útra terelődik majd.

Vereczkey Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) elnöke szerint a tranzitgazdaság fogalmába az is beletartozik, hogy az átmenő forgalomban közlekedők az eddiginél nagyobb arányban járuljanak hozzá a magyar költségvetés bevételéhez, jelenleg ugyanis az áthaladó külföldi kamionoktól még az "útkopást" sem szedik be Magyarországon.

Az MKFE elnöke javasolta a kereskedelmi gázolajár rendszerének bevezetését, hogy az áthaladó kamionosoknak is megérje Magyarországon tankolni. Kifejtette: a kamionsofőrök vezetési idejére vonatkozó EU-szabályok betartása mindenképpen indokolná, hogy Magyarország több pontján is biztonságos, őrzött, tisztálkodásra lehetőséget adó pihenőhelyeket alakítsanak ki, amelyet a sofőrök használhatnának.

Az MKFE egyetért az elektronikus úthasználati díj magyarországi bevezetésével, de a szakmai szervezet szerint a nagyfelhasználói kedvezményt rendszámra, és nem járműtípusra kellene adni.

Némon Zoltán, a Logisztikai Egyeztető Fórum főtitkára hiányolta a vitairatból a logisztika szakterületet, amelyet - mint mondta - az első Széchenyi Terv még meghatározó folyamatként említett. Szerinte a tranzitgazdaság szót meg kellene változtatni, mert csak az országon való áthaladásra utal, és nem foglalkozik a szállítmány megállításával, és a kapcsolódó hozzáadott értékkel.

Szűcs Lajos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) főosztályvezető az Európai Unióban formálódó új közlekedéspolitikára hívta fel a figyelmet. Kiemelte, hogy a 2020-ig szóló tervezetben az intelligens közlekedési eszközök elterjedése fontos helyen szerepel, a zöldebb közlekedést fogja az unió preferálni, és ezt a támogatási rendszerben is megnyilvánítja majd.

Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége elnöke fontosnak nevezte, hogy a közlekedési alágazatok környezetszennyező költségei, az úgynevezett externális költségei megjelenjenek a jövőben, mert így a belvízi közlekedés előtérbe kerülhet, és részesedése növekedni fog a közlekedésben. Elmondta - és ezt az álláspontot többen is helyeselték -, hogy a Duna nemcsak hajózási, hanem társadalmi kérdés is.

Tömpe István, a MÁV Zrt. infrastruktúra-fejlesztési igazgatója a közszolgálati személyszállításról szólva a kínálati menetrend fontosságát hangsúlyozta. Kitért arra, hogy jelenleg a magyar vasúti pálya 50 százalékán lassú jel van érvényben, és míg 40 évvel ezelőtt évente 300 kilométeren javították, újították meg a vasúti pályát, addig most ez évente 50 kilométer az uniós támogatással együtt. Szerinte évente 200 kilométeren kellene elvégezni a pályafelújítást, és akkor változhat a helyzet.

Rónai Péter, a Nemzetgazdasági Minisztérium külgazdaságért felelős államtitkárságának képviselője elmondta, hogy az ÚSZT-hez szeptember 15-éig beérkezett mintegy 500 írásos vélemény 10 százaléka a közlekedéshez, a tranzitgazdasághoz kötődött, ami szakma jelentős érdeklődését is mutatja.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!