A hírt Stefan Löfven svéd szakszervezeti vezető jelentette be péntek délután, miután befejeződött a Saab vezetőségének ülése, adták hírül online svéd lapok.
El sem akarták adni?
Löfven egyúttal kritizálta a GM-et amiatt, hogy annak ellenére hozta meg döntését, hogy - mint azt az amerikai konszern is elismerte - több ajánlat is érkezett a svéd autógyárra. A csütörtök esti határidőig ugyanis a holland Spyker sportkocsigyártó vállalat és - némi késéssel - a Formula 1 ura, Bernie Ecclestone is benyújtotta ajánlatát, emellett egy svéd befektetői csoport is jelezte érdeklődését.
"Felelőtlenség, hogy a GM át sem vizsgálta ezeket az ajánlatokat" - tette hozzá a szakszervezeti vezető. Egyúttal utalt arra, hogy ez megkérdőjelezi a GM eladási szándékának komolyságát.
Egyes elemzők már korábban úgy nyilatkoztak: a GM-nek valószínűleg nem is állt érdekében a Saab eladása, mivel azzal öt-tíz éven belül saját magának teremtene konkurenciát. A svéd autógyártóban sok évtized alatt felhalmozódott know how-t pedig már amúgy is pénzzé tette: tavaly év végén a kínai BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co.) ugyanis 200 millió dollárért vette meg a GM-től háromféle Saab-alváz és két autómotor jogát. A megvásárolt szellemi tulajdon kiterjed a Saab 9-5-ös és 9-3-as szedánjára és a gyártásukhoz szükséges berendezésekre is.
Az 1937-ben alapított Saabot 1990-ben szerezte meg a GM, amely azonban helyi elemzők szerint nem tudta kihasználni az autógyárban rejlő lehetőségeket. Ezt jelzi, hogy az amerikai konszern csaknem két évtizedes uralma alatt a Saab mindössze egyetlen évben, 2001-ben volt képes nyereséget termelni.
Nyolcezer állás tűnik el
2006-ban 133 ezer, tavalyelőtt viszont már csak 94 ezer autót értékesített – ez a GM globális eladásainak mindössze 1,1 százaléka. Nettó vesztesége 2008-ban hárommilliárd koronára (akkori árfolyamon számítva 341 millió dollárra) rúgott, miközben új modellel utoljára 2001-ben rukkolt elő. Az egyelőre kérdéses, mi történik az új 9-5 modellel, amelyet az eredeti tervek szerint 2010 tavaszán dobtak volna piacra.
A Saab bezárása nyomán 3400 dolgozó veszíti el állását a gyár svédországi központjában, Trollhättanban, a beszállítókat és a kereskedőket is beszámítva pedig összesen 8 ezer munkahely tűnik el.
Menedzsment Fórum
Gyorshír: eldőlt, hogy felszámolják a Saabot
A General Motors (GM) pénteken úgy döntött, hogy megkezdi a Saab felszámolását svédországi központjában, Trollhattanban.