3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A General Motors (GM) pénteken úgy döntött, hogy megkezdi a Saab felszámolását svédországi központjában, Trollhattanban.

Már a múlté

A hírt Stefan Löfven svéd szakszervezeti vezető jelentette be péntek délután, miután befejeződött a Saab vezetőségének ülése, adták hírül online svéd lapok.

El sem akarták adni?

Löfven egyúttal kritizálta a GM-et amiatt, hogy annak ellenére hozta meg döntését, hogy - mint azt az amerikai konszern is elismerte - több ajánlat is érkezett a svéd autógyárra. A csütörtök esti határidőig ugyanis a holland Spyker sportkocsigyártó vállalat és - némi késéssel - a Formula 1 ura, Bernie Ecclestone is benyújtotta ajánlatát, emellett  egy svéd befektetői csoport is jelezte érdeklődését.

"Felelőtlenség, hogy a GM át sem vizsgálta ezeket az ajánlatokat" - tette hozzá a szakszervezeti vezető. Egyúttal utalt arra, hogy ez megkérdőjelezi a GM eladási szándékának komolyságát.  

Egyes elemzők már korábban úgy nyilatkoztak: a GM-nek valószínűleg nem is állt érdekében a Saab eladása, mivel azzal öt-tíz éven belül saját magának teremtene konkurenciát. A svéd autógyártóban sok évtized alatt felhalmozódott know how-t pedig már amúgy is pénzzé tette: tavaly év végén a kínai BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co.) ugyanis 200 millió dollárért vette meg a GM-től háromféle Saab-alváz és két autómotor jogát. A megvásárolt szellemi tulajdon kiterjed a Saab 9-5-ös és 9-3-as szedánjára és a gyártásukhoz szükséges berendezésekre is.

Az 1937-ben alapított Saabot 1990-ben szerezte meg a GM, amely azonban helyi elemzők szerint nem tudta kihasználni az autógyárban rejlő lehetőségeket. Ezt jelzi, hogy az amerikai konszern csaknem két évtizedes uralma alatt a Saab mindössze egyetlen évben, 2001-ben volt képes nyereséget termelni.

Nyolcezer állás tűnik el

2006-ban 133 ezer, tavalyelőtt viszont már csak 94 ezer autót értékesített – ez a GM globális eladásainak mindössze 1,1 százaléka. Nettó vesztesége 2008-ban hárommilliárd koronára (akkori árfolyamon számítva 341 millió dollárra) rúgott, miközben új modellel utoljára 2001-ben rukkolt elő. Az egyelőre kérdéses, mi történik az új 9-5 modellel, amelyet az eredeti tervek szerint 2010 tavaszán dobtak volna piacra. 

A Saab bezárása nyomán 3400 dolgozó veszíti el állását a gyár svédországi központjában, Trollhättanban, a beszállítókat és a kereskedőket is beszámítva pedig összesen 8 ezer munkahely tűnik el.  

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!