3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Van növekedési lehetőség Magyarország számára az autóiparban - mondta a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) befektetési elnökhelyettese az Automotive Hungary nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást megelőző sajtóbeszélgetésen szerdán, Budapesten.

Bolla Szilárd kiemelte: a magyar járműipar adja az ipari termelés csaknem negyedét, és ezt mindössze 672 cég állítja elő. Ezt követi a gépgyártás közel 23 százalékkal, és az elektronikaipar 15 százalékkal, de ezekben az alágazatokban ötezres nagyságrendű a cégek száma. 

Elmondta, a járműgyártás hozzáadott értéke a GDP-hez 2009 és 2014 között a V4-ek közül Magyarországon nőtt a legjobban, majdnem 150 százalékkal, 3 százalékról 4,6 százalékra. Nincs még egy ország, ahol a növekmény ilyen magas lenne - húzta alá. Hozzátette: 2009 és 2014 között az ágazat 55 ezer új munkahelyet teremtett Magyarországon, Csehországban 53 ezret, Lengyelországban 30 ezret, Szlovákiában 20 ezret.

Az autóipar segítette leginkább Magyarországot a válság utáni években - hangsúlyozta. Elmondta, Magyarországon évente 250 ezer autót gyártanak, de a gyártott autók darabszámában megelőzi az országot Csehország, Szlovákia és Lengyelország is. Ennek az az üzenete, hogy még mindig van növekedési lehetőség a piacon, nemcsak darabszámban, hanem a hozzáadott értékben is - összegezte.

Arra a kérdésre, hogy a HIPA mit kínál a beszállító cégeknek, elmondta: ahogy a gyártás profilja, úgy a befektetésösztönzés módszere is megváltozott. Az ágazat szereplői elsősorban a gyorsaságot, a rugalmasságot, és a szakképzett munkaerőt helyezik előtérbe a tárgyalásokon.

Odrobina László, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára kérdésre válaszolva elismerte, hogy nehéz megfelelő munkaerőt találni, amire részben megoldást jelent a duális képzés. Meg kell találni a megoldást, hogy ne menjenek külföldre a fiatalok. A másik problémának azt nevezte, hogy a képzett munkaerő nem ott van, ahol a cégek. A kormány lakhatási támogatásokkal, utazási támogatással próbál segíteni, de a magyar munkaerő nem mobil - mondta.

Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (Mage) főtitkára arról beszélt, hogy tagvállalataik évente több mint kétmilliárd eurót fektettek be Magyarországon, ahová nem összeszerelési tevékenységüket hozták, hanem egyre több kutatás-fejlesztést (k+f) is. Magyarország előrelépett az értékláncon, 400-500 fős kutatás-fejlesztési bázissal van jelen Magyarországon a világ több vezető vállalata, egyebek között a Continental, Thyssen Krupp, vagy a Bosch.

A járműgyártók termelése megelőzi az összes iparágat, ami jelenleg nyolcszor nagyobb mint a gyógyszergyártás. Termelési értéke 6500 milliárd forint volt tavaly, míg a gyógyszergyártásé 765 milliárd forintot tett ki - emelte ki.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!