Két jelentős változás is történt az utóbbi időben a Hewlett Packard Magyarország háza táján. Előbb Beck György, a társaság vezérigazgatója vette kalapját, majd egy másik emblematikus személy, Mezricky László is a távozás mellett döntött. Mindketten ott bábáskodtak kezdettől fogva a mai HP elődjeinél (Digital Equipment, majd Compaq), amely több akvizíciót is a háta mögött tudva jött létre mai formájában. Az inspirálóan ható nagy felvásárlások kora azonban úgy tűnik, lejárt, és - a vezetők korábbi nyilatkozataik szerint - kellő kihívás hiányában a két vezető más feladatok után nézett.
Jobban csinálni lesz nehéz
"Egy jól menő vállalkozást átvenni könnyű feladat, jobban csinálni annál nehezebb" - fogalmazott Orosz-Várkonyi Attila, miért is gondolja, hogy nem járt még le a kihívások kora a HP-nál. Az új vezető, aki 14 éve tevékenykedik az informatikai szektorban és régi motorosnak számít a vállalatnál, hét évig dolgozott a távozókkal. Tanult tőlük, így a tapasztalatok birtokában és háta mögött a korábban sikeresen működő csapattal biztos benne, hogy folytatni tudja a munkát, amely még mindig tartogat szép feladatokat. A személycseréből túl sokat azért sem érzékelhetünk marketing oldalról, mert féléves ciklusokban gondolkodik a vállalat, s ebben a negyedévben még az előző vezető tervei alapján működnek.
Valószínűleg akkora összeolvadásra már nem fog sor kerülni, mint a néhány évvel ezelőtt zajlott HP-Compaq nász, de a vállalat folyamatosan vásárolja fel a kisebb halakat. Legutóbb a Mercury akadt fenn több milliárd dollárért a horgon. Az akvizíciókkal mind szélesedő portfolió kommunikálását pedig az új vezető izgalmas feladatnak és nagy kihívásnak tartja.
Magyar vállalat nemzetközi háttérrel
Ugyan nemzetközi vállalatról van szó, a vezető nem érzi, hogy keretek közé lenne szorítva a hazai cég, és ne kapna kellő szabadságot a helyi menedzsment. Az anyavállalat határozza meg a fő stratégia irányvonalát, ennek megfelelően fejlesztik a termékeket és megoldásokat. A marketing területén is sok támogatás érkezik külföldről, de mivel a hazai piacon kell sikerre vinni a termékeket, így mindenre csak segítségként tekintenek, ennek függvénye az adaptáció. Mindezek ellenére a vállalatnál - több multinacionális szereplővel ellentétben - nem cél, hogy több hazai színt vigyenek a HP kommunikációjába vagy magyar vállalatként aposztrofálják őket. "A termékeinket és megoldásainkat a minőségük és a megbízhatóságuk miatt választják ügyfeleink, s nem azért, ahogyan kommunikálunk" - tette hozzá Orosz-Várkonyi Attila.
A vízilabda megmaradhat
A szponzorációs tevékenységi kör területén érhető leginkább tetten, hogy Magyarországon működő vállalatról van szó. Beck Györggyel a HP neve elválaszthatatlan lett a vízilabdától. A jövőbeni támogatásra vonatkozó döntéseket a teljes menedzsment fogja meghozni, de Orosz-Várkonyi Attila meggyőződése, hogy a későbbiek során is hozzájárulnak a Magyar Vízilabda Szövetség sikereihez. A sport mellett az oktatás és a kultúra az a három terület, amelyre nagyobb figyelmet szentel a cég, s noha több nagyvállalatnál is egy bizonyos szektorra fókuszál a támogatás, hogy mindezt a márka kommunikációjában is jobban fel tudják használni, a HP a korábbi gyakorlaton a jövőben sem kíván változtatni.
Istvánko Viktória