3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mint minden zsúfolt nagyváros, London is szembenéz a súlyos légszennyezettséggel. Sajnos a magyarok által is kedvelt városban rekord magas a nitrogén-dioxid szintje.

London belvárosában a legmagasabb az egészségre káros nitrogén-dioxid (NO2) szintje egész Európában. A brit fővárosban mért koncentráció még a magas légszennyezettségi mutatóiról ismert Pekinget is megelőzi. A mérgező gáz mennyiségének emelkedése mögött egy érdekes ellentmondás húzódik, ugyanis azt pont azok a dízelüzemű gépjárművek bocsájtják ki, amelyek részarányát egy másik káros gáz, a szén-dioxid csökkentés érdekében igyekeztek növelni az elmúlt években. A dízelek ugyanis kevesebb CO2-t pöfögnek ki, mint benzines társaik.

Simon Birkett, egy a tiszta levegőért küzdő londoni civil szervezet vezetője szerint „az egymást követő kormányok már 10 évvel ezelőtt is pontosan tudták, hogy a dízelek milyen mérgező anyagokat bocsátanak ki, azonban rövidlátó módon nem törődtek ezekkel, csak azért, hogy a CO2 csökkentési célokat teljesítsék” – írja a Bloomberg. A magas NO2-szint közegészségügy katasztrófát idézhet elő.

A dízelek az NO2 mellett egy úgynevezett PM2,5s nevű anyagot is kibocsátanak, amely csak 2010-ben 3389 ember haláláért volt felelős Londonban. Ezt az adatot a közegészségügyért felelős kormányhivatal tette közzé áprilisban. Mivel a PM2,5s általában együtt van jelen a nitrogén-dioxiddal, így nehéz elkülöníteni, hogy utóbbi pontosan hány életet követelt a brit fővárosban. Ezek az anyagok egyébként növelik a szív- és érrendszeri betegségek, az agyvérzés és szívroham kockázatát.

Európában 1513 mérőállomás működik és London mellett Párizsban, Rómában, Athénban, Brüsszelben és Berlinben mértek határérték feletti szinteket. A mérőállomások „rangsorában” a londoni Marylebone Road állomás vezet, mint a legmagasabb koncentrációt mérő berendezés, őt pedig két stuttgarti állomás követi. Az EU szabályozása szerint az NO2 koncentrációja legfeljebb 40 mikrogramm lehet köbméterenként, azonban a már említett Maryleborn Road-i állomáson 2012-ben 94 mikrogrammot mértek. Az eredmény még rémisztőbb, ha ránézünk a térképre és látjuk, hogy az állomás egy kőhajításra van a Regent’s parktól.

A londoni levegő egyébként sokat javult a 19. és 20. századi nagy szmogok óta. Az egyik legemlékezetesebb az 1952-es katasztrófa, amely 4000 ember életét követelte. Akkor a hideg levegő lényegében fogságba ejtette az ipari tevékenység és a széntüzelés következtében kibocsátott káros anyagokat olyan koncentrációban, hogy a London keleti részén élők még a saját lábukat sem látták a sűrű füsttől.

Joan Walley, munkáspárti politikus, aki emellett egy környezetvédelmi vizsgálóbizottságot is vezet a parlamentben, úgy fogalmazott, hogy „a légszennyezés és a szálló por láthatatlan, így nem készteti cselekvésre a politikusokat, pedig hosszú távú stratégiára lenne szükség.” A bizottság jelenleg a kormány erőfeszítéseit értékeli, amelyet a levegő minőségének javítása érdekében tett, és várhatóan június elején leteszi az asztalra a jelentését.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!