Új világ
Az Egyesült Államokban a BMW már az egyik legnagyobb autóexportőrnek számít. A cég a közeljövőben kezdi el X4 típusú járművének gyártását a dél-karolinai üzemében, ahol már három másik SUV-ot szerelnek össze. A Daimler az alabamai Mercedes-gyárát tervezi bővíteni, míg az Audi most épít 1,3 milliárd dolláros gyárat Mexikóban, ahol az anyacége, a Volkswagen idén nyitotta meg 100. összeszerelő üzemét.
A német autógyárak gyors tempót diktálnak, és a Fiat, a PSA, valamint a Renault sem maradna le, így azok is nagyobb erőkkel fókuszálnak az USA-ra.
A három legnagyobb autóipari cég közül a VW termelési kapacitásának 77 százaléka van Németországon kívül, a General Motors kapacitásának 76 százaléka nem a saját hazájában található, míg a Toyotának az 59 százaléka.
Értékesítések tekintetében a világ legnagyobb luxus-autógyártója, a BMW autóinak 29 százaléka épült Európán kívül, miközben egy évtizede ez a volumen még csak 16 százaléka volt a teljesnek. A Mercedes egy évtized alatt 90 százalékról 70 százalékra csökkentette az európai gyártórészének méretét.
A deviza segít
Az Egyesült Államokba tömegével érkeznek a beruházások, még ha az európai gyártóknak otthon jobban meg is érné, hiszen 18 százalékkal süllyedt az euró árfolyama a dollárral szemben a 2008-as csúcs óta. A Daimler jelentése szerint 2012-ben 1,25 milliárd dollárral növekedett a működési eredménye, mert az euró két éves mélypontra esett. Ezen felül az amerikai deviza majdnem 20 százalékkal erősödött a jennel szemben november óta, ami miatt az elemzők 50 százalékos megugrásra számítanak a Toyota nyereségében.
Azt érdemes megjegyezni, hogy a devizahinta nem mindig hasznos, például a 90-es évek elején az akkor még nem VW kézben lévő Porsche majdnem összeroppant, mert a legtöbb kocsit az USA-ban adta el, ugyanakkor Németországban volt a termelési bázis, és a dollár durva szakadást mutatott. Az amerikai deviza akkori esése vezetett oda, hogy a BMW és a Mercedes gyárat avatott a tengerentúlon.
Védelem az árfolyamokkal szemben
Az autógyártók a termelés kihelyezésénél a múltból okulva nagy gondot fordítanak a devizaárfolyamok "kontrolljára". A BMW 39 százalékkal 36 milliárd euróra növelte a pénzpiacokkal szembeni védelmi alapját 2012-ben, a VW 27 százalékkal 103 milliárd euróra, míg a Daimler 11 százalékkal emelte ezt.
Menni vagy meghalni
A nemzetközi terjeszkedés miatt tudott növekedni a német autógyártók profitja az elmúlt évben, mert a 6 éve egyre szűkülő európai autópiacon a BMW-n kívül mindenki visszaesést tapasztalt. 2007-hez képest a Volkswagen piaci értéke 21 százalékka,l 68 milliárd euróra növekedett, a BMW-é 56 százalékkal 44 milliárdra, és bár a Daimler 35 százalékkal visszaesett, még mindig jobban járt, mint a nemzetközileg inaktívabb és ezért értékének 83 százalékát elvesztő Peugeot.
A Volkswagen amilyen agresszívan vásárolja a patinás gyártókat (Porsche, Bugatti, Ducati), ugyanazzal a hévvel terjeszkedik a világban. Csak Kínában 7 autógyártó üzemet épít egy 19 milliárd dolláros Európán kívüli befektetési művelet részeként. A Daimler 5 milliárd dolláros összeget kíván elkölteni 2015-ig a kínai terjeszkedésre és az amerikai fejlesztésekre. A BMW 900 millió dollárt különített el a tengerentúli gyártósorának fejlesztésére, míg 500 milliót a kínaira.
Az európai autógyártóknak tehát egy lehetőségük van: a terjeszkedés más kontinensekre. Az EU piaca ugyanis jelenleg sok jót nem kínál.
mfor.hu