4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az erősen szűkülő európai autópiac arra kényszeríti a kontinens nagy gyártóit, hogy agresszívebben terjeszkedjenek a világban. A Volkswagen és a többi német autóipari cég 25 milliárd dollárt költ el 2017-ig az Európán kívüli gyárakra és fejlesztésekre.

Új világ

Az Egyesült Államokban a BMW már az egyik legnagyobb autóexportőrnek számít. A cég a közeljövőben kezdi el X4 típusú járművének gyártását a dél-karolinai üzemében, ahol már három másik SUV-ot szerelnek össze. A Daimler az alabamai Mercedes-gyárát tervezi bővíteni, míg az Audi most épít 1,3 milliárd dolláros gyárat Mexikóban, ahol az anyacége, a Volkswagen idén nyitotta meg 100. összeszerelő üzemét.

A német autógyárak gyors tempót diktálnak, és a Fiat, a PSA, valamint a Renault sem maradna le, így azok is nagyobb erőkkel fókuszálnak az USA-ra.

A három legnagyobb autóipari cég közül a VW termelési kapacitásának 77 százaléka van Németországon kívül, a General Motors kapacitásának 76 százaléka nem a saját hazájában található, míg a Toyotának az 59 százaléka.

Értékesítések tekintetében a világ legnagyobb luxus-autógyártója, a BMW autóinak 29 százaléka épült Európán kívül, miközben egy évtizede ez a volumen még csak 16 százaléka volt a teljesnek. A Mercedes egy évtized alatt 90 százalékról 70 százalékra csökkentette az európai gyártórészének méretét. 

A deviza segít

Az Egyesült Államokba tömegével érkeznek a beruházások, még ha az európai gyártóknak otthon jobban meg is érné, hiszen 18 százalékkal süllyedt az euró árfolyama a dollárral szemben a 2008-as csúcs óta. A Daimler jelentése szerint 2012-ben 1,25 milliárd dollárral növekedett a működési eredménye, mert az euró két éves mélypontra esett. Ezen felül az amerikai deviza majdnem 20 százalékkal erősödött a jennel szemben november óta, ami miatt az elemzők 50 százalékos megugrásra számítanak a Toyota nyereségében.

Azt érdemes megjegyezni, hogy a devizahinta nem mindig hasznos, például a 90-es évek elején az akkor még nem VW kézben lévő Porsche majdnem összeroppant, mert a legtöbb kocsit az USA-ban adta el, ugyanakkor Németországban volt a termelési bázis, és a dollár durva szakadást mutatott. Az amerikai deviza akkori esése vezetett oda, hogy a BMW és a Mercedes gyárat avatott a tengerentúlon.

Védelem az árfolyamokkal szemben

Az autógyártók a termelés kihelyezésénél a múltból okulva nagy gondot fordítanak a devizaárfolyamok "kontrolljára". A BMW 39 százalékkal 36 milliárd euróra növelte a pénzpiacokkal szembeni védelmi alapját 2012-ben, a VW 27 százalékkal 103 milliárd euróra, míg a Daimler 11 százalékkal emelte ezt.

Menni vagy meghalni

A nemzetközi terjeszkedés miatt tudott növekedni a német autógyártók profitja az elmúlt évben, mert a 6 éve egyre szűkülő európai autópiacon a BMW-n kívül mindenki visszaesést tapasztalt. 2007-hez képest a Volkswagen piaci értéke 21 százalékka,l 68 milliárd euróra növekedett, a BMW-é 56 százalékkal 44 milliárdra, és bár a Daimler 35 százalékkal visszaesett, még mindig jobban járt, mint a nemzetközileg inaktívabb és ezért értékének 83 százalékát elvesztő Peugeot.

A Volkswagen amilyen agresszívan vásárolja a patinás gyártókat (Porsche, Bugatti, Ducati), ugyanazzal a hévvel terjeszkedik a világban. Csak Kínában 7 autógyártó üzemet épít egy 19 milliárd dolláros Európán kívüli befektetési művelet részeként. A Daimler 5 milliárd dolláros összeget kíván elkölteni 2015-ig a kínai terjeszkedésre és az amerikai fejlesztésekre. A BMW 900 millió dollárt különített el a tengerentúli gyártósorának fejlesztésére, míg 500 milliót a kínaira.

Az európai autógyártóknak tehát egy lehetőségük van: a terjeszkedés más kontinensekre. Az EU piaca ugyanis jelenleg sok jót nem kínál.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!