3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Heves sztrájkhullám söpör végig az európai kikötőkben, a tiltakozások célja, hogy a dokkmunkások kifejezzék elégedetlenségüket az unió tervezett liberalizációs lépéseivel szemben.

[ajanlo=1467][igazitas=right/]Az Európai Unió legnagyobb kikötőiben, egyebek között Antwerpenben, Rotterdamban, Marseilles-ben és Hamburgban a kikötői szolgáltatások liberalizálása ellen sztrájkoltak a dokkmunkások. A tiltakozást az magyarázza, hogy a tanácskozás egyik legfontosabb napirendi pontja a kikötői szolgáltatások liberalizálásáról szóló EU-tervezet ügyében tartott szavazás lesz. A tervezet a jelenleginél nagyobb versenyt engedélyezne a különböző kikötői tevékenységeknél, így a hajóvontatásnál, a révkalauzi szolgáltatásoknál, s a hajók ki- és berakásánál. A dokkmunkások főleg azt ellenzik, hogy ez utóbbi tevékenységet a szöveg bizonyos esetekben maguknak a hajóstársaságoknak is lehetővé tenné, ez pedig azzal járhat, hogy az ő munkájukra ezután nem lesz szükség.

A kikötők mellett az Európai Parlament előtt is több ezer dokkmunkás tüntetett, akik ellen a francia rendőrség is fellépett. A karhatalom vízágyúkkal és könnygázzal oszlatta szét a tömeget, néhány százan azonban a helyszínen maradtak, így még a délutáni órákban is folytatódtak az összecsapások a rendfenntartó erők és a tüntetők között. Ez utóbbiak köveket és fahasábokat dobáltak az európai törvényhozás épületére, és több ablakot betörtek.

A sztrájk miatt a második legnagyobb európai kikötő, Antwerpen dokkmunkásai teljesen leállították a munkát. Rotterdamban, a földrész legnagyobb kikötőjében is leállt a rakodás négy órára az ömlesztettáru-, a konténer- és a vasúti kikötőben. Görögországban Pireusz és Theszaloniki kikötőiben már éjszaka kezdődött a munkabeszüntetés. Marseille-ben a logisztika és a javítás területén dolgozó szinte minden kikötői alkalmazott sztrájkba lépett.

A nagyságra második francia kikötőben, Le Havre-ban a kikötői igazgatás legtöbb alkalmazottja szüneteltette a munkát, Bordeaux-ban pedig csak azokat a hajókat szolgálták ki, amelyekhez nem volt szükség kikötői daruk használatára. Portugáliában minden kikötő megbénult a munkabeszüntetések következtében, míg a svéd és a koppenhágai terminálokban egyes részlegek működését függesztették fel. Az olasz, a brit és a lengyel tengerek partján még gond nélkül ki tudnak kötni a teherszállító hajók, ám ezen országok képviselői is jelen vannak Strabourgban, és számukra kedvezőtlen döntés esetén készek a sztrájkra.

Miután a keddi strasbourgi plenáris vitán egy frakció sem biztosította támogatásáról a bizottsági javaslatot, minden bizonnyal leszavazzák az Európai Parlament képviselői a kikötői szolgáltatások liberalizálásáról szóló jogszabálytervezet. A vita tanúsága szerint a néppárt "az elutasítás felé halad", a liberálisok megosztottak, a szocialisták és a többiek ellenzik a tervezetet. Más liberalizációvitákhoz hasonlóan itt is elsősorban a nagyobb versenytől gazdasági növekedést és munkahelyteremtést váró támogatók, valamint a munkahelyek leépülésétől és a munkakörülmények leromlásától tartó ellenzők álltak szemben egymással. Az EP szerdán szavaz az irányelvről.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!