2000. október 13. 11:00

A Duna magyarországi szakasza fő szállítási útvonal volt 1989 előtt, de forgalmának nagy részét elhódította a vasút. A Duna-Rajna-Majna csatornával létrejött a belvízi összeköttetés a Fekete- és az Északi tenger között. A hajózás leginkább a nagy tömegű, gyors továbbítást nem kívánó, nagy távolságú áruszállításban a gazdaságos.

SCM magazin, IV. évfolyam 4. szám, 2000. május, szállítmányozás melléklet

A cikk angol nyelvű változata

A Duna magyarországi szakasza fő szállítási útvonal volt 1989 előtt, de forgalmának nagy részét elhódította a vasút. A Duna-Rajna-Majna csatornával létrejött a belvízi összeköttetés a Fekete- és az Északi tenger között. A hajózás leginkább a nagy tömegű, gyors továbbítást nem kívánó, nagy távolságú áruszállításban a gazdaságos.

A hazai vízi áruszállítás két nagy csoportba osztható. Az Al-Dunán a Jugoszláv háború miatt mai napig hajózhatatlan a folyó. A Mahart e szakaszon lévő egységeit nem számolta fel, így a költségek lényegesen megnövekedtek a bevételekhez képest, de a cég további elképzeléseihez tartozik a hajózhatóság helyreállása után az al-dunai hajózás újraindítása – tudtuk meg Kiss Andrástól, a Mahart logisztikai igazgatójától.

A vízi áruszállítás tehát jelenleg a Felső-Dunára korlátozódik, mely az évek során fejlődő tendenciát mutat. A gazdaságos és nyereséges vízi hajózás fenntartásához végre kell hajtani a felső-dunai technológia váltást, amely a vontató hajók lecserélését jelenti átépített sekélymerülésű tolóhajókra (mamulák). A mamulák átépített és bárkává átminősített 1000-es és 1300-as uszályokkal fogják ellátni a regesnburgi és csatornai forgalmat, 1800-as orrsugárkormányos bárkákkal, pedig az ARA kikötőket is kiszolgálják majd. A mamulák (7darabot terveznek forgalomba állítani 2002-ig) belépésével folyamatosan leállítják a vontató hajókat, amelyekből hosszabb távon 2db marad jégtörésre és kisvizi időszakokra segédhajóként. A folyékony árus üzletág fenntartására önjáró hajót bérelnek, amelyet kellő áruellátottság esetén megvásárolnak, illetve számukat növelik.

Az al-dunai forgalmat 4 TR1000-es és 4 GO2-es tolóhajó biztonságosan ki tudja szolgálni, tehát itt előre láthatólag 1 db TR1000-es hajót értékesíteni fognak. Hosszabb távon a nagy tólóhajók főgépeit modern, kisebb fogyasztású és kevesebb karbantartási igényű gépekre cseréljik. Az 1800-as bárkák tetőit cseppmentesekre cseréltetik le, alkalmassá téve őket fóliázás nélküli gabonaszállításra, így növelve a kétirányú kihasználtság lehetőségét.

A Felső-Duna területén elsősorban önjáró hajókkal dolgoznak, melyek általában családi üzemeltetésűek. Ezekkel nehéz felvenni a versenyt. Hiszen a versenyben maradáshoz nem csak a hajók korszerűsítése szükséges, a forgalomszervezés javítása is létfontosságú.

A Mahartnál is megkezdődött az átszervezés, mely abból áll, hogy a személyzet tagjai a tényleges munka után kapnak fizetést, mely ösztönözi őket a gyorsabb, jobb, megbízhatóbb szállítás elvégzésére. Ez a folyamat a Paks motorossal kezdődött, és ez évtől az összes önjáró személyzete - vállakozásos alapon - a megtett utak alapján jut jövedelméhez. A tolóhajókra és a megmaradó vontatókra kilát alapon számított díjazást vezetnek be - ezt most készítik elő. Általában a cég minden munkahelyén - ahol persze lehet - teljesítmény alapú bérezést kívánnak bevezetni amelynek előfeltétele, hogy a cég átállhasson a bérszinvonal gazdálkodásról a bértömeg gazdálkodásra.
Végre kell hajtani az integrált ügyviteli rendszer bevezetését, amely egyik alapköve a GPS-GSM technológiát használó kétoldalú hajó - központ forgalmi irányítás közötti kommunikációt biztosító hálózat. További eleme egy kereskedelmi-forgalmi-műszaki-személyzet vezénylési-nautikai rendszer, amely képes naprakész adatokkal támogatni a vállalati döntéseket. Ehhez kell integrálódjanak a pénzügy-könyvelés-számvitel stb modulok– mondta Kiss András.

Ebben az ágazatban gazdaságosan elsősorban az ömlesztett áruk szállíthatóak. Így az érc, szén, foszfát, nagytömegű mezőgazdasági termékek – gabona, takarmány. Nagytömegű darabáruk, vas,- és acéltermékek, zsákos áruk, ipari késztermékek, építőanyagok, műtrágya. Nagysúlyú, és nagy méretű gépek és részegységek, elemek, tartályok; kőolajtermékek (gázolaj, pakura).

A vízi szállítás csak a vízi utak által meghatározott viszonylatokban jöhet számításba, üzemét az időjárás (fagy, köd, víz) is korlátozza. A folyami utak jelenleg nem telítettek. Nagy előnye a vasúténál is alacsonyabb önköltsége, és a környezetvédelem szempontjából is kedvezőbb a vízi fuvarozás.

Hitelre van szükséged?

Találd meg a legideálisabb kölcsönt az Mfor és a Bank360 közös kalkulátoraival! Ha kevesebb mint 5 millió forintra van szükséged, tucatnyi kedvező kamatozású személyi kölcsönt hasonlíthatsz össze a Személyi Kölcsön Kalkulátorral. Ha lecserélnéd a régit, vagy megtaláltad álmaid járgányát, egy olcsó autóhitellel akár már néhány napon belül a volán mögé ülhetsz az Autóhitel Kalkulátor segítségével. Nagyobb terveid vannak és több pénz kell? A lakásvásárlásra fordítható hitelek között hatalmasak az eltérések, ilyenkor érdemes csak igazán összehasonlítani az ajánlatokat! 

A Bank360 és az Mfor összegyűjtötte, hogy melyek február legkedvezőbb hitelei:

Ha jól jönne 1,5 millió forint, a Raiffeisen Bankot érdemes most felkeresni, mivel a személyi kölcsön 30 379 forintos törlesztőrészlet mellett lehet a tiéd 60 hónapos futamidővel. 3 millió forintra lenne szükséged autóvásárláshoz? A CIB Banknál már 60 654 forintos havi törlesztéssel igényelheted jövedelemérkeztetéssel. Az Erste Banknál igényelhető lakáshitellel pedig 10 millió forintot vehetsz fel 20 éves futamidőre havi 54 712 forintos törlesztőrészlettel.

Másfajta kölcsönt keresel? Ez a kalkulátor segíthet megtalálni azt a hitelt, amit keresel.