4p
A tartalomból: NER-nek való vidék – Viszlát, hungarocell kajásdoboz! – Mi lesz az eladósodottakkal a moratórium után? – Hatalmas pénzbumerángot dobott el a magyar űrprogram


			
		

A Duna magyarországi szakasza fő szállítási útvonal volt 1989 előtt, de forgalmának nagy részét elhódította a vasút. A Duna-Rajna-Majna csatornával létrejött a belvízi összeköttetés a Fekete- és az Északi tenger között. A hajózás leginkább a nagy tömegű, gyors továbbítást nem kívánó, nagy távolságú áruszállításban a gazdaságos.

SCM magazin, IV. évfolyam 4. szám, 2000. május, szállítmányozás melléklet

A cikk angol nyelvű változata

A Duna magyarországi szakasza fő szállítási útvonal volt 1989 előtt, de forgalmának nagy részét elhódította a vasút. A Duna-Rajna-Majna csatornával létrejött a belvízi összeköttetés a Fekete- és az Északi tenger között. A hajózás leginkább a nagy tömegű, gyors továbbítást nem kívánó, nagy távolságú áruszállításban a gazdaságos.

A hazai vízi áruszállítás két nagy csoportba osztható. Az Al-Dunán a Jugoszláv háború miatt mai napig hajózhatatlan a folyó. A Mahart e szakaszon lévő egységeit nem számolta fel, így a költségek lényegesen megnövekedtek a bevételekhez képest, de a cég további elképzeléseihez tartozik a hajózhatóság helyreállása után az al-dunai hajózás újraindítása – tudtuk meg Kiss Andrástól, a Mahart logisztikai igazgatójától.

A vízi áruszállítás tehát jelenleg a Felső-Dunára korlátozódik, mely az évek során fejlődő tendenciát mutat. A gazdaságos és nyereséges vízi hajózás fenntartásához végre kell hajtani a felső-dunai technológia váltást, amely a vontató hajók lecserélését jelenti átépített sekélymerülésű tolóhajókra (mamulák). A mamulák átépített és bárkává átminősített 1000-es és 1300-as uszályokkal fogják ellátni a regesnburgi és csatornai forgalmat, 1800-as orrsugárkormányos bárkákkal, pedig az ARA kikötőket is kiszolgálják majd. A mamulák (7darabot terveznek forgalomba állítani 2002-ig) belépésével folyamatosan leállítják a vontató hajókat, amelyekből hosszabb távon 2db marad jégtörésre és kisvizi időszakokra segédhajóként. A folyékony árus üzletág fenntartására önjáró hajót bérelnek, amelyet kellő áruellátottság esetén megvásárolnak, illetve számukat növelik.

Az al-dunai forgalmat 4 TR1000-es és 4 GO2-es tolóhajó biztonságosan ki tudja szolgálni, tehát itt előre láthatólag 1 db TR1000-es hajót értékesíteni fognak. Hosszabb távon a nagy tólóhajók főgépeit modern, kisebb fogyasztású és kevesebb karbantartási igényű gépekre cseréljik. Az 1800-as bárkák tetőit cseppmentesekre cseréltetik le, alkalmassá téve őket fóliázás nélküli gabonaszállításra, így növelve a kétirányú kihasználtság lehetőségét.

A Felső-Duna területén elsősorban önjáró hajókkal dolgoznak, melyek általában családi üzemeltetésűek. Ezekkel nehéz felvenni a versenyt. Hiszen a versenyben maradáshoz nem csak a hajók korszerűsítése szükséges, a forgalomszervezés javítása is létfontosságú.

A Mahartnál is megkezdődött az átszervezés, mely abból áll, hogy a személyzet tagjai a tényleges munka után kapnak fizetést, mely ösztönözi őket a gyorsabb, jobb, megbízhatóbb szállítás elvégzésére. Ez a folyamat a Paks motorossal kezdődött, és ez évtől az összes önjáró személyzete - vállakozásos alapon - a megtett utak alapján jut jövedelméhez. A tolóhajókra és a megmaradó vontatókra kilát alapon számított díjazást vezetnek be - ezt most készítik elő. Általában a cég minden munkahelyén - ahol persze lehet - teljesítmény alapú bérezést kívánnak bevezetni amelynek előfeltétele, hogy a cég átállhasson a bérszinvonal gazdálkodásról a bértömeg gazdálkodásra.
Végre kell hajtani az integrált ügyviteli rendszer bevezetését, amely egyik alapköve a GPS-GSM technológiát használó kétoldalú hajó - központ forgalmi irányítás közötti kommunikációt biztosító hálózat. További eleme egy kereskedelmi-forgalmi-műszaki-személyzet vezénylési-nautikai rendszer, amely képes naprakész adatokkal támogatni a vállalati döntéseket. Ehhez kell integrálódjanak a pénzügy-könyvelés-számvitel stb modulok– mondta Kiss András.

Ebben az ágazatban gazdaságosan elsősorban az ömlesztett áruk szállíthatóak. Így az érc, szén, foszfát, nagytömegű mezőgazdasági termékek – gabona, takarmány. Nagytömegű darabáruk, vas,- és acéltermékek, zsákos áruk, ipari késztermékek, építőanyagok, műtrágya. Nagysúlyú, és nagy méretű gépek és részegységek, elemek, tartályok; kőolajtermékek (gázolaj, pakura).

A vízi szállítás csak a vízi utak által meghatározott viszonylatokban jöhet számításba, üzemét az időjárás (fagy, köd, víz) is korlátozza. A folyami utak jelenleg nem telítettek. Nagy előnye a vasúténál is alacsonyabb önköltsége, és a környezetvédelem szempontjából is kedvezőbb a vízi fuvarozás.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 3-5 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

 

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.