A reptér forgalmának több mint egyharmadát kitevő Malév egy évvel ezelőtti csődje súlyos csapás volt a német Hochtief csoporthoz tartozó BA számára, a magyar állami légitársaság kiesésével keletkezett űrt azonban jórészt sikerült kitölteni a diszkont légitársaságok révén. Az utasforgalom így 2012 végére csupán 5-6 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól - mondta a Handelsblattnak Jost Lammers, a BA vezérigazgatója.
A hagyományos légitársaságok viszonylag kevés új budapesti járatot indítottak a Malév bedőlése után, a diszkont légitársaság részaránya viszont a 2012 elején regisztrált 26 százalékhoz képest megduplázódott. A Ryanair, vagy éppen a Wizz Air így már a BA legfontosabb partnerei közé tartozik. A Wizz Air további bővítést is tervez, kapacitását az idén 20 százalékkal növeli - mondta Váradi József, a társaság vezérigazgatója, hozzátéve, hogy a cég jelenleg is a repülőtér forgalmának nagyjából 30 százalékát adja.
Ugyanakkor a budapesti nemzetközi repülőtér tartósan elveszítette tranzitállomás jellegét, mert a Malévval a teljes forgalom mintegy 20 százalékát kitevő átszálló utasforgalom is elveszett, és ezt nem pótolják a diszkont légitársaságok a hagyományos légitársaságokétól eltérő üzleti modelljükből fakadóan - írta a Handelsblatt.
A BA számításai szerint a Malév-csőd miatt a forgalom a korábban vártnál két-három évvel később indul növekedésnek. A Hochtief azonban így is kitart Budapest mellett. A magyar főváros nemzetközi repülőterének keleti és déli irányban több száz kilométeres körzetben nincs komoly versenytársa. "A kilátások jók" - emelte ki Jost Lammers. A BA vezérigazgatója azzal számol, hogy 2014-től tartósan pozitív lesz a cég eredménye.
A BA azonban több támogatást vár a magyar kormánytól. "Ebben az országban nincsen alapvető és világos légiközlekedési stratégia" - mondta a vezérigazgató. Budapest az egyetlen európai főváros, amelynek repülőterén nincsen szálloda - tette hozzá. A hatóságok "többszöri kérés ellenére" még mindig nem adtak zöld jelzést egy hotelberuházáshoz - mondta Jost Lammers a Handelsblattnak.
MTI