Az ügyfeleknek szeptember végéig még lesz biztosításuk a MÁV ÁBE-nél, a negyedik negyedévre viszont új társaságot kell keresniük - hacsak valamelyik biztosító időközben át nem veszi a teljes állományt.
A kiírt pályázaton egyik biztosító sem kívánta átvenni a MÁV ÁBE ügyfeleit, bár sokan úgy vélik, hogy a cégek csupán a megfelelő pillanatra várnak. A lehetséges jelöltek között felröppent a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási üzletágban (kgfb) egyik legerősebb biztosító, az Allianz neve, míg más értesülések szerint a Generali venné át az ügyfélkört. A Magyar Biztosítók Szövetségénél ugyanakkor azt az információt kaptuk, hogy a MÁV állományára - veszteséges üzletág lévén - senki nem tart igényt.
A Generali-Providencia Biztosító Zrt. sajtóosztályán kérdésünkre azt a választ kaptuk, hogy a cég "hatályos díjszabása alapján szívesen tenne ajánlatot minden MÁV ÁBE biztosított számára".
A másik lehetséges verzió szerint egy tőkeerős, de kis halnak számító biztosító társaság áldozza be magát annak érdekében, hogy piaci részesedést szerezzen.
Bár a találgatásoknak se szeri, se száma, Binder István, a PSZÁF szóvivője úgy nyilatkozott, hogy nem lesz újabb pályázat a MÁV-állomány értékesítésére.
Leszavazták a pótdíjat
Az előzmények közé tartozik, hogy múlt csütörtökön, Tatán a MÁV ÁBE közgyűlése elutasította azt a javaslatot, hogy a biztosítottak pótdíjat fizessenek. Ennek ötlete egyébként azért vetődött fel, mert a biztosító tőkéje már nem elegendő az ügyfelek kártalanításának finanszírozására. A PSZÁF javaslata szerint az éves díj ötven százaléka lehetett volna a pótdíj.
Miután ez a terv meghiúsult, jött az üzletág újabb értékesítésének ötlete. Korábban már tettek erre kísérletet; ekkor hat biztosító - a Signal, a KÖBE, az Union, a Genertel, a Magyar Posta és a KÚH Biztosító - nézte át a MÁV ÁBE állományának kockázatáról, valamint féléves mérlegéről szóló iratanyagot, végül azonban egyikük sem tett ajánlatot. Az elutasítás okai között szerepelt többek között a magas kárgyakoriság és a rossz informatikai rendszer.
Ezel egyidejűleg a MÁV ÁBE közgyűlése kötelezte a társaság vezetőit, hogy írjon ki új pályázatot az üzletág állományának átruházására, független nemzetközi könyvvizsgáló által jóváhagyott, ellenőrzött számadatok alapján.
Ha tehát nem történik érdemi változás, akkor az ügyfeleknek októbertől új biztosítóhoz kell szerződniük. A váltás mintegy 200 ezer ügyfelet érintene, akiknek kegyeiért megindulhat a harc a tizenkét, szóba jöhető biztosító között. Bár sokak szerint ádáz versenyre nem kell számítani, miután az érintett ügyfélkör elenyésző a teljes, 3,6 milliós ügyfélkörhöz képest.
Minden második autós hoppon maradhat
S hogy a károsultakról se feledkezzünk meg, a PSZÁF tájékoztatása szerint a MÁV ÁBE függő kárainak állománya jelenleg tízezer darab, értékük kilencmilliárd forint, azonban év végéig csak a már meglévő és várhatóan még felmerülő károk mintegy felére van eszközfedezete a biztosítónak. Ebből tehát látszik, hogy nagyjából minden második olyan autós hoppon maradhat, akinek MÁV ÁBE-s tag okozott kárt. A MÁV ÁBE ügyfélköre korábban azért döntött az egyesület mellett, mert a legkedvezőbb kötelezős díjat kínálta számukra.
A kialakult helyzet egyes szakértők szerint nagy valószínűséggel a teljes kötelezős piaci látásmódot megváltoztatja. A biztosító-váltási időszakban nem csupán a díj fogja meghatározni az ügyfelek döntését, hanem azok törekedni fognak a megbízható márka választására is. Ez a két tényező a Genertel Biztosítót hozhatja ki győztesen a MÁV ÁBE ügyfeleinek jelentős részénél.
Hacsak az élet át nem írja októberig a forgatókönyvet...
Simon Rita