3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Összesen hatvan vasúti mellékvonalon állítaná le a személyszállítást a MÁV 2008-ig, viszont idén a tervezett 28 helyett csak tizenötöt szüntetne meg. A Népszabadság értesülései szerint a távolsági buszokon jövőre bevezethetik a pótjegyet.

Négy év alatt 40 milliárdot spórolnának
(Mfor-montázs)

A tervezettnél kisebb sebességgel és óvatosabban kezdődik el a személyszállítás reformja, amit Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter még július elején jelentett be, írja "szigorúan belső használatú elképzelésekre" hivatkozva a lap. A vasút átalakításának komplex terve októberre készül el, és egyelőre csak részletei ismertek.

Eszerint a gazdasági tárca előreláthatólag visszalép az állami vasút 28 gazdaságtalan szárnyvonalának azonnali bezárásától, s idén csupán a Nyugat-Dunántúl és a Dél-Alföld mellékvonalain szünteti meg a személyszállítást, mintegy 15 vasútvonalon. A feleslegesnek ítélt többi mellékvonalon a MÁV és a Volánok összehangolását 2007 végére ígérik, ezeken a buszok fokozatosan szorítják majd ki a vonatokat. Összesen tehát hatvan vasútvonalon szűnne meg a személyszállítás 2008-ig.

A Népszabadság információi szerint a MÁV működtetése a 2006-os 160 milliárd forint után jövőre hozzávetőleg 170 milliárd forintba kerül majd az adófizetőknek; 2008-ban viszont már 140, 2009-ben pedig 110-115 milliárdból kellene kijönnie a cégnek. A négy év alatt mintegy negyvenmilliárdos megtakarításon belül a vonalbezárásokkal évi tízmilliárdot, a Volán és a MÁV szolgáltatásainak összehangolásával húszmilliárdot lehetne megspórolni, a tarifarendszer egyszerűsítése és a díjemelések pedig tízmilliárd forint pluszt hozhatnak a konyhára.

A MÁV önálló személyszállító társasága, illetve pályavasúti cége 2007 januárja helyett csak áprilisban jöhet létre. Előbbi a mai árak töredékéért közlekedtethetné vonatait, így ötvenmilliárd forintos nagyságrendű vesztesége gyakorlatilag a pályavasúti társasághoz kerülne. A vasúti személyszállítást nullszaldóssá tétele után egy-két éven belül privatizálnák, néhány tízmilliárd forintért.

Az egyetlen azonnal végrehajtható intézkedés idén a tarifarendszer átalakítása lesz. A vasúti díjemelkedés mértéke öt és harminc százalék között lehet, a jelenlegi több tucat államilag támogatott jegyből pedig csak négy maradhat meg (a közszolgáké és a diákoké részben, emellett a 62 és 65 év közötti nyugdíjasoké, valamint a 65 év felettieké). Emellett jövőre - az InterCity-vonatokhoz hasonlóan - a távolsági forgalomban közlekedő gyors járatú autóbuszokon is kötelező lesz pótjegy vásárlása, számol be belső forrásokra hivatkozva a Népszabadság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!