(Mfor-montázs)
A tervezettnél kisebb sebességgel és óvatosabban kezdődik el a személyszállítás reformja, amit Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter még július elején jelentett be, írja "szigorúan belső használatú elképzelésekre" hivatkozva a lap. A vasút átalakításának komplex terve októberre készül el, és egyelőre csak részletei ismertek.
Eszerint a gazdasági tárca előreláthatólag visszalép az állami vasút 28 gazdaságtalan szárnyvonalának azonnali bezárásától, s idén csupán a Nyugat-Dunántúl és a Dél-Alföld mellékvonalain szünteti meg a személyszállítást, mintegy 15 vasútvonalon. A feleslegesnek ítélt többi mellékvonalon a MÁV és a Volánok összehangolását 2007 végére ígérik, ezeken a buszok fokozatosan szorítják majd ki a vonatokat. Összesen tehát hatvan vasútvonalon szűnne meg a személyszállítás 2008-ig.
A Népszabadság információi szerint a MÁV működtetése a 2006-os 160 milliárd forint után jövőre hozzávetőleg 170 milliárd forintba kerül majd az adófizetőknek; 2008-ban viszont már 140, 2009-ben pedig 110-115 milliárdból kellene kijönnie a cégnek. A négy év alatt mintegy negyvenmilliárdos megtakarításon belül a vonalbezárásokkal évi tízmilliárdot, a Volán és a MÁV szolgáltatásainak összehangolásával húszmilliárdot lehetne megspórolni, a tarifarendszer egyszerűsítése és a díjemelések pedig tízmilliárd forint pluszt hozhatnak a konyhára.
A MÁV önálló személyszállító társasága, illetve pályavasúti cége 2007 januárja helyett csak áprilisban jöhet létre. Előbbi a mai árak töredékéért közlekedtethetné vonatait, így ötvenmilliárd forintos nagyságrendű vesztesége gyakorlatilag a pályavasúti társasághoz kerülne. A vasúti személyszállítást nullszaldóssá tétele után egy-két éven belül privatizálnák, néhány tízmilliárd forintért.
Az egyetlen azonnal végrehajtható intézkedés idén a tarifarendszer átalakítása lesz. A vasúti díjemelkedés mértéke öt és harminc százalék között lehet, a jelenlegi több tucat államilag támogatott jegyből pedig csak négy maradhat meg (a közszolgáké és a diákoké részben, emellett a 62 és 65 év közötti nyugdíjasoké, valamint a 65 év felettieké). Emellett jövőre - az InterCity-vonatokhoz hasonlóan - a távolsági forgalomban közlekedő gyors járatú autóbuszokon is kötelező lesz pótjegy vásárlása, számol be belső forrásokra hivatkozva a Népszabadság.