3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A gazdasági erőfölénnyel való visszaélés, a szolgáltatások piacán kialakuló verseny korlátozása, a díjszabás egységesítése mind versenyellenes tevékenységnek számít, és mint ilyen, büntetendő. A közbeszerzési pályázatoknál mindennaposak a kartellezések, folyamatos az állami pénzek csapolása, derül ki az mfor.hu körképéből.

Közbeszerzés: folyamatos az állami pénzek csapolása

A közbeszerzési pályázatok esetében mindennaposak a kartellezések, jelentette ki az mfor.hu-nak egy, a neve elhallgatását kérő forrás. Azon építőipari cégek, akik rendelkeznek a közbeszerzésre alkalmas jogosítványokkal, óriási állami megrendelésekhez juthatnak hozzá, s ezzel nagyot kaszálhatnak. Az állami építőipari közbeszerzési eljárások során a nyertes pályázót - az esetek nyolcvan százalékában - már jóval az eredményhirdetés előtt kiválasztják, tette hozzá forrásunk.

A tender során a cégek megegyeznek arról, ki nyeri majd a pályázatot, sőt, azt is tudják manipulálni, mennyiért nyerjék meg azt. A trükk pofon egyszerű: a cégek "lezsírozzák" egymás között az üzletet, azaz megbeszélik, ki mennyiért teszi meg ajánlatát. Mivel az ilyen közbeszerzések során az egyik legfőbb szempont a ráfordítási költség, ezért bármilyen magas árakat lehet szabni az építkezéseknek.

A nyertes természetesen az lesz, aki a legalacsonyabb áron vállalja a megvalósítást. A többiek mintegy asszisztálva az első helyhez, túlárazzák pályázatukat, ezzel segítve, hogy az egyébként is drágán készülő építkezések még drágábban készüljenek el. A nyertes cég természetesen juttat a közösen "megtermelt" állami pénzből az őt segítő néhány vállalatnak is.

Azonban a kartellezés itt még nincs lezárva, mivel a milliárdos állami megrendelések kézről-kézre járnak, így minden cégre sor kerül. Ez egyfajta piramisjáték, igaz, a cégeknek a közbeszerzési státuszt elérni nem könnyű. Viszont ha sikerül, akkor az állam kifogyhatatlan kasszáit lehet csapolni, tehát üzleti szempontból megéri, tette hozzá informátorunk.

A pályázatok értéke attól is függ, kinek mennyit kell "lejattolni" belőle annak érdekében, hogy minden "flottul" működjön. A tender megvalósítási költségébe tehát bekalkulálják a különböző "segítőknek" szánt összeget is. Az építkezések többek közt azért ennyire drágák, mert túl sok szereplő érintett az ügyekben: a nagy cégek kapják a megrendeléseket, amelyeket kiadnak kisebb társaságoknak, akik ugyanígy tesznek, és így végül a negyedik vagy ötödik kisvállalkozás fogja megvalósítani a beruházást. A kisebb cégek ugyanis nem rendelkeznek azokkal a szükséges referenciákkal, jogosítványokkal és hatósági engedélyekkel, melyek segítségével indulni tudnának a közbeszerzéseken, summázta véleményét forrásunk.

A nem közbeszerzési pályázatok esetében a helyzet még rosszabb: a munkaleosztás (alvállalkozások közreműködésével) ebben a szektorban is ugyanúgy része a mindennapoknak, mint a közbeszerzési tenderezésen. Itt azonban nagyobbak a buktatók, mivel az alvállalkozók kifizetése az utóbbi időben vagy részben vagy egyáltalán nem történik meg.

A fővállalkozó az áron alul elvállalt munkát kiadja alvállalkozóknak, akik elvégzik azt, majd kifizetik nekik a szerződésben megjelölt összeg 60-70 százalékát. Ezután a fővállalkozó csődöt jelent, az alvállalkozó pedig soha nem kapja meg a pénzét, véli a lapunknak nyilatkozó informátor.

Tunyogi Henrik

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!