Halálra ítélt a hazai könnyűipar
Kína saját világmárkákat akar
[ajanlo=1421][igazitas=right/]Az ottani párt- és kormányvezetés elvárja - az egyébként színtisztán kapitalista - kínai cégektől, hogy minőséget produkáljanak, céljuk ugyanis a világ gazdaságában való további előretörés. Ehhez kiváló minőség és saját - kínai - világmárkák bevezetése kell.
Gyakori vád velük szemben, hogy ha egy technológiát nem tudnak megszerezni, egyszerűen ellopják. Mindent le tudnak másolni autótól a repülőn át a karóráig - ami a világ többi része számára aggodalomra ad okot, hogy a koppintott kínai "világmárka" gyakran jobb minőségű, mint az eredeti. Ha pedig valóban sikerül saját világmárkára szert tenni, térnyerésük - az előállítási költségek alacsony szintje miatt - világszerte nagyobb lesz. Mint például a könnyűiparban.
Reménytelen helyzetben
A magyar könnyűipar csődhelyzete döntően az olcsó kínai - helyesebben: távol-keleti - dömpingárunak köszönhető, legalábbis egyes szakértők szerint. Tavaly az USA és - francia, olasz és spanyol nyomásra - az EU még próbálta féken tartani a kínai áradatot, nem sok sikerrel. A szabadversenyes kapitalizmus szellemében fel kellett szabadítani a kínai ruhaneműk vámblokádját. Igaz, Kína is korlátozta önmagát: ma kvóták alapján exportálhatnak megszabott - de még így is hatalmas - mennyiséget ruhaneműkből és cipőkből az USA-ba és az EU-ba.
Statisztikák szerint Kína részesedése a textiláruk világkereskedelmében 2004-ben még 18 százalékos volt, 2005-ben becslések szerint 28 százalékra nőtt és néhány éven belül elérheti az 50 százalékot is. A magyar cégeknek tehát reményük sincs felvenni a versenyt velük e területen.
Szemán László
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
A luxuscégek is pert nyertek a kínai hamisítók ellen
Kínai óriáscég települ Székesfehérvárra
Kína a negyedik gazdasági hatalom a világon
Kína megelőzte az USA-t az elektronikai cikkek exportjában
Meghaladja a behozatalt a kínai autóexport