Ezek a modellek cserélnek gazdát
A General Motors ugyancsak megválik az Opel pénzügyi érdekeltségétől, amelyet a PSA-csoport a BNP Paribas francia pénzintézettel közösen 900 millió euróért vásárol meg. Az Opel megszerzésével a PSA-csoport megelőzi francia riválisát, a Renault-t: piaci részesedése 16 százalékra emelkedik, amivel a második helyre kerül a 24 százalékos részaránnyal vezető Volkswagen német konszern mögött. Az új vállalat futószalagjairól idővel évente ötmillió autó gördül majd le, és a remények szerint 2020-ra nyereséges lesz az Opel/Vauxhall gyártása.
A PSA-csoport és a GM európai divíziója, a GM Europe tavaly együttesen 4,3 millió autót értékesített, és 72 milliárd euró bevételt ért el. A PSA-csoport nettó nyeresége 2,15 milliárd euróra rúgott 2016-ban, míg a GM európai divíziója 257 millió dollár veszteséget termelt. A detroiti autógyár az utóbbi 16 év alatt 15 milliárd dolláros veszteséget szenvedett el európai tevékenységén.
Carlos Tavares, a PSA elnöke a hétfőn kiadott közleményben meggyőződését fejezte ki, hogy az Opel/Vauxhall megvásárlásával jelentős gazdasági megtakarítást lehet elérni, a költségeket 2026-ra akár évi 1,7 milliárd euróval csökkenthetik a kutatás-fejlesztés, a gyártás és a beszerzés területén felszabaduló szinergiák.
A GM hosszabb ideje tárgyal a PSA-val európai érdekeltségének eladásáról, de csak február közepén szivárogtak ki az első hírek a tervezett ügyletről. Az eddigi bejelentések szerint a PSA az Opel új tulajdonosaként érvényesnek tekintené a GM által a németországi munkahelyek megőrzésére, az üzemek fenntartására és a beruházások, fejlesztések folytatására vállalt garanciát.
Az 1862-ben alapított Opelnek hét európai országban vannak gyárai, kutatás-fejlesztési, illetve tesztközpontjai. A nyugat-magyarországi Szentgotthárdon működő, motorokat gyártó üzemében mintegy 1200 embert foglalkoztat. A több mint 35 ezer munkatárssal dolgozó autógyártó társaság 1931 óta áll a GM 100 százalékos tulajdonában, és 1999 óta veszteséges.
MTI