Úgy tűnik, hogy elindult egy trend, amely a de-globalizáció felé mutat - állítják a tanulmány készítői -, válaszul az utóbbi időben jellemző gyenge globális gazdasági teljesítményre. A most publikált adatok alapján a világgazdaság komoly kihívások elé nézhet, hiszen a vállalati folyamatokkal párhuzamosan folytatódik a gazdasági globalizáció.
Meglepő, hogy a vizsgált 500 legnagyobb cég javarésze nem követ semmiféle golbális stratégiát. Ehelyett a nagyvállalatok a saját hazai piacuknak tekintett régióra fókuszálják eladásaikat. Észak-Amerika, Európa, Japán azok a régiók a cégek értelmezése szerint amelyen bevételeiket realizálni akarják.
Néhány vállalkozás, elsősorban a fejlesztésekre és a gyógyszerek előállítására szakosodott cégek, amelyek a saját régiójukból kilépve is sikeresek és nagy nyereséget tudnak felmutatni. Ugyanakkor figyelmeztetnek a tanulmány szerzői, a legjobbak és a leggyengébbek teljesítménye között megszűnni látszik a korábban tapasztalt éles különbség, és a romló profitabilitás miatt az eredmények jelentősen közeledtek egymáshoz.
A kutatást végző csoport vezetője Alan Rugman professzor szerint a nagy cégek közül kevesen merik felvállalni a globális megmérettetés, és maroknyi azon cégek száma, amely azonos hangsúllyal próbál az egyes régiókban jelen lenni. Azon kevesek akik globális cégnek mondhatók azonban meglehetősen sokféle tevékenysékörbe sorolhatók, így a Nestle, az Unilever, az IBM vagy a Sony, mind más-más iparágban érdekelt.
Célkeresztben a hazai termelés
A szakember szerint a kiskereskedelemben jelentkezik legmarkánsabban annak a bizonyítéka, hogy a globalizáció megkerülhető folyamat. A Walmart, amely magasan a legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi vállalat a világon a bevételeinek 94 százalékát realizálja Észak-Amerikában.
Noha a kutatás során elsősorban az értékesítési folyamatokat vették górcső alá, hasonló folyamatok figyelhetők meg a termelési tevékenységek során is. A jól ismert tengerentúli termelés esetén – mint például a Nike sportcipőinél – is fontos szempont, hogy a termelést minél közelebb hozzák a hazai piacokhoz.
Hogy is van? A multik nem globálisak?
Rengeteget beszélünk a globalizálódó világgazdaságról, a Föld minden pontján jelenlévő cégekről, és a globális tőke hatásáról. A vitát kissé más megvilágításba helyezi egy most közzétett tanulmány, amely számos fennálló sztereotípiát cáfol meg. A szakemberek szerint ugyanis meglehetősen kevés cég van a globálisan jelen a piacokon, a legnagyobb 500 multinacionális cégből csupán néhány tucat, állítja egy frissen publikált elemzés.