3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rengeteget beszélünk a globalizálódó világgazdaságról, a Föld minden pontján jelenlévő cégekről, és a globális tőke hatásáról. A vitát kissé más megvilágításba helyezi egy most közzétett tanulmány, amely számos fennálló sztereotípiát cáfol meg. A szakemberek szerint ugyanis meglehetősen kevés cég van a globálisan jelen a piacokon, a legnagyobb 500 multinacionális cégből csupán néhány tucat, állítja egy frissen publikált elemzés.

Úgy tűnik, hogy elindult egy trend, amely a de-globalizáció felé mutat - állítják a tanulmány készítői -, válaszul az utóbbi időben jellemző gyenge globális gazdasági teljesítményre. A most publikált adatok alapján a világgazdaság komoly kihívások elé nézhet, hiszen a vállalati folyamatokkal párhuzamosan folytatódik a gazdasági globalizáció.

Meglepő, hogy a vizsgált 500 legnagyobb cég javarésze nem követ semmiféle golbális stratégiát. Ehelyett a nagyvállalatok a saját hazai piacuknak tekintett régióra fókuszálják eladásaikat. Észak-Amerika, Európa, Japán azok a régiók a cégek értelmezése szerint amelyen bevételeiket realizálni akarják.

Néhány vállalkozás, elsősorban a fejlesztésekre és a gyógyszerek előállítására szakosodott cégek, amelyek a saját régiójukból kilépve is sikeresek és nagy nyereséget tudnak felmutatni. Ugyanakkor figyelmeztetnek a tanulmány szerzői, a legjobbak és a leggyengébbek teljesítménye között megszűnni látszik a korábban tapasztalt éles különbség, és a romló profitabilitás miatt az eredmények jelentősen közeledtek egymáshoz.

A kutatást végző csoport vezetője Alan Rugman professzor szerint a nagy cégek közül kevesen merik felvállalni a globális megmérettetés, és maroknyi azon cégek száma, amely azonos hangsúllyal próbál az egyes régiókban jelen lenni. Azon kevesek akik globális cégnek mondhatók azonban meglehetősen sokféle tevékenysékörbe sorolhatók, így a Nestle, az Unilever, az IBM vagy a Sony, mind más-más iparágban érdekelt.

Célkeresztben a hazai termelés

A szakember szerint a kiskereskedelemben jelentkezik legmarkánsabban annak a bizonyítéka, hogy a globalizáció megkerülhető folyamat. A Walmart, amely magasan a legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi vállalat a világon a bevételeinek 94 százalékát realizálja Észak-Amerikában.

Noha a kutatás során elsősorban az értékesítési folyamatokat vették górcső alá, hasonló folyamatok figyelhetők meg a termelési tevékenységek során is. A jól ismert tengerentúli termelés esetén – mint például a Nike sportcipőinél – is fontos szempont, hogy a termelést minél közelebb hozzák a hazai piacokhoz.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!