A személyiség kulcsfontossága
Ahhoz, hogy egy focista ne csak a sporttevékenységéről és az elért eredményeiről legyen ismert, egyszerű a recept: tehetség, jó, karizmatikus megjelenés kell, és az sem árt, ha mindezek mellett még kitűnik valamivel. David Beckhamnek ott volt a felesége, az ex-Spice Girls-tag, aki mellett gyakran felbukkant a bulvárlapok hasábjain is, ugyanakkor sokat számított, hogy olyan karakter, akivel minden társadalmi csoport tud azonosulni - persze az ominózus Rebeca Loos-ügyet leszámítva.
Christiano Ronaldo a tehetsége és gyorsan felfelé ívelő pályája mellett szintén a megjelenésének is köszönheti, hogy felhívta magára világmárkák figyelmét. A márkává válását nagyban segítette az is, hogy olyan futballvilágban nevelekedett, ahol már természetes dolog volt annak üzleti része is, a meccseket pedig lényegesen többen nézték, mint Beckham idején. Bár esetében még a személyiségén van mit javítani, hiszen egyelőre a hiúságáról és az esetleges apaságáról szóltak a hírek - később kiderült az állítás helyessége, a kicsit pedig a focista szülei nevelik a hírek szerint. Hiúságát pedig mi sem bizonyítja jobban, hogy állítólag a bajnoki serleg átadásakor a kamerák azért nem tudtak semmit sem mutatni, mert bár a Manchester United többi tagja már rég készen volt a kivonulásra, de Ronaldo még a haját igazgatta. Ezt egyébként 2002-ben már Bölöni László is figyelmeztette: " a világ legjobbja leszel, de kevesebb zselét". Ez így is történt, a zseléből viszont nem lett kevesebb a megjelenésében metroszexuális Ronaldonál.
Megjelenésben Ronaldo, viselkedésben pedig Beckham tökéletes ellentéte Wayne Rooney, aki megfelelő példája lehet annak, hogy a vaskos jelzővel illethető, kevésbé jóképű focistának is lehet magas márkaértéke. Ő ugyanis megtöri az általános "szépfiús" képet, miközben hol a jó fiú, hol pedig a rossz fiú imázsában tetszeleg. A marketingeseknek pont ezért is okoz fejtörést, ám ennek ellenére a Nike vagy épp az EA Sports csak a pályán nyújtott teljesítményére koncentrál.
Beckham, mint márka
David Beckham, alighogy bekerült a Manchester Unitedba, rövid időn belül a honoráriumának már a háromszorosát kereste meg a reklámszerződésekkel. Személyiségéből és megjelenéséből kiindulva Beckham egy igazi példaképpé vált nagyon hamar, ami mellett az igényessége is plusz megállapodáshoz juttatta, hiszen alig, hogy bekerült az angol válogatott csapatba, máris szerződést kötött vele a Brylcreem (férfiaknak gyárt hajápoló termékeket), hiszen feltűnt nekik az, hogy a focista milyen nagy hangsúlyt fektet a tökéletes hajviseletére. Majd jött az Adidas, akinek az arca lett, sőt egy külön kollekciót is tervezett számára a cég, DB néven. 2002-ben pedig elmondhatta magáról azt is, amit szinte senki sem rajta kívül: a Pepsi és a Coca-Cola kampányában is egyaránt részt vett. Ugyan az európai fociszeretet kiemelkedő, Beckham márkaként a legnagyobb rajongótáborát a Távol-Keleten szerezte, ahol szinte a szó szoros értelemben megőrülnek érte. Olyannyira, hogy Thaiföldön már egy arany Beckham-Buddhát is csináltak.
A nagy cégek szerződései mellett idén a saját nevével fémjelzett márkáját is elindította az ex-Spice Girls menedzser segítségével. A legfőbb célkitűzése, hogy - talán saját magához hasonlóan - az ügyfeleiből is ikont csináljon az értékesített parfümök és férfiruházat segítségével.
Ronaldo, mint márka
Ronaldo márkává válásához nagy mértékben járult hozzá az is, hogy már vége van azoknak az időknek, amikor a nők még csak az érthetetlen szabályrendszert és a labdakergetést látták a futballban. A változás persze köszönhető a női magazinoknak is, ahol egyre gyakrabban jelentek meg szexis fotósorozatok jóképű és izmos felsőtestű focistákról. Futballtehetsége révén egyébként a szakemberek már nagyobb márkának érzik Ronaldot, mint amekkora Beckham lett, fiatal kora ellenére ugyanis már olyan nagy márkákkal kötött szerződést, mint a Pepe Jeans divatcég, a Coca-Cola, Nike, Banco Esprito Santo portugál bank - minden kontraktus értéke meghaladta egyébként az évi egymillió eurót. Nemrégiben pedig elindította saját márkáját CR7 néven, ruhákat, kiegészítőket és parfümöket árul egyelőre csak Lisszabonban és Madeirán, de többek között Londonban, Párizsban, Berlinben és Tokióban is terjeszkedne.
Új focista márka a piacon: Messi
A marketing terén a tehetségével ellentétben több lépéssel le van maradva Ronaldo mögött Leo Messi, aki azért, hogy márkaimázsát növelje saját márkával rukkolt elő nemrég. Első lépésként a Barcelona sztárjának hivatalos Facebook-oldalán kezdte meg a népszerűsítést pár hete, ahova személyes fényképek, videók is felkerülnek a gyermekkorából és a pályafutásának korábbi időszakából is. Úgy tűnik ebből, hogy ők elsőként a közösségi média segítségével szeretnék kiépíteni a márka alapjait.
Mi a helyzet itthon?
Itthon talán ennél jóval kevésbé élnek a focisták reklámértékével a cégek. Ilyen téren a legnagyobb eredményt Gera Zoltán könyvelhette el, aki a Pepsi egyik reklámkampányában olyan sztárokkal szerepelt egyszerre együtt, mint David Beckham, Messi, vagy a francia Thierry Henry. Emlékezetes egyébként a Szentkirályi Ásványvíz Kft. lépése, amikor a termék arcaként a világhírű portugál focistát, Luis Figot választotta - bár az is igaz, hogy világhírű focistákkal jelenleg nem büszkélkedhetünk. Egyébként következő reklámarcnak a cég Puskás Ferencet választotta. Annak, hogy a hazai nagyobb cégek nem választanak magyar focistákat reklámarcnak, talán az is lehet az oka, hogy itthon a korábbi nagy futball-láznak csak a töredéke él már a lakosságban, így a játékosoknak alacsonyabb is lehet a márkaértéke.
SzS.
mfor.hu