A továbbra is növekvő számú internetes cég már zsugorodó hirdetésállományon kénytelen osztozni.
Egyre többen mennek csődbe, a túlélők kiadásaik lefaragásán dolgoznak. Még olyan ismert cégek,
mint az Amazon.com, az E-Bay és a Yahoo! részvényeinek jegyzése is 60-70 százalékot süllyedt az
utóbbi egy évben. A hazai internetes piac viszont még erősödőben van, az idén 4-5 milliárd forint
külföldi befektetést vonzott. Novemberben mélypontra kerültek az egyébként még mindig növekvő
számú dot.com cégek. A nem klasszikus cégmodellt követő, a tevékenységét kizárólag a világhálóra
építő társaságok a múlt évi eufória után kijózanodásra kényszerültek. Egyedül az USA-ban ebben az
évben 130 internetes vállalkozás ment csődbe. Ebből 98 a lakossági (B2C) szegmensben, 26 a
vállalatközi elektronikus kereskedelemben, míg a fennmaradó 6 mindkét területen tevékenykedett. A
még talpon lévőknek szembe kell nézniük az elektronikus hirdetésekre fordított kiadások
mérséklődésével, márpedig legtöbbjüknél ez az alapvető bevételi forrás. A túléléshez ezeknél a
cégeknél is szükség lesz a létszám és a költségek csökkentésére -- derül ki az amerikai International
Data Corp.(IDC) egyik tanulmányából. Ez azonban kétélű fegyvernek is bizonyulhat, mivel a
költségek csökkentésével szegényesebbé váló szolgáltatással ismét többe kerül majd megszerezni és
megtartani az ügyfeleket -- emeli ki a tanulmány.
Az internetes cégek iránt a befektetők bizalma már korábban megrendült. A javarészt az amerikai
Nasdaqon forgó részvényeik árfolyama lényegében március közepe óta meredeken zuhan. Még a
szektor legelismertebb képviselőinek tartott cégek -- mint az Amazon.com, az E-Bay és a Yahoo! --
papírjainak jegyzése is 60-70 százalékot süllyedt az utóbbi egy évben. Az amerikai dot.com cégek
körében a költségcsökkentés módozataival kapcsolatban tartott közvélemény-kutatás szerint a
vállalatvezetők legkevésbé a létszámcsökkentéshez nyúlnának, előbb engednének a haszonkulcsból,
mérsékelnék a marketingköltségeket, vagy szánnák rá magukat újabb tőkeinjekcióra. Szakértők
szerint nem meglepő a dot.com vállalkozások lavinaszerű csődje. Hamis képnek bizonyult az a
néhány éve elterjedt nézet, hogy az e-gazdaság motorját és a gyors gazdagodás zálogát a viszonylag
kevés (kockázati) tőkét igénylő dot.com cégek jelentik. A befektetők azonban ebben a
szegmensben sem feledkeznek meg a nyereségről, ami az idei új hullámos dot.com cégek
tevékenységében kevésbé figyelhető meg. Tartósabb sikert az e-gazdaság igényei szerint átalakuló
hagyományos cégek érhetnek el. Az ő piaci súlyuk, vevőmegtartó üzleti gyakorlatuk és pénzügyi
erejük ugyanis nagyobb, mint a dot.com cégeké.
Régiónk a dot.com lázban még az első hullámnál tart. A kockázati tőkebefektetők egyik kedvelt
célpontja Magyarország és a piac méretéből kifolyólag Lengyelország. Itthon a tőke mind az
internetes infrastruktúra-, mind a tartalomszolgáltatásban megtalálta a megfelelő befektetési
célpontokat. Egyes becslések szerint 2000-ben összesen 4-5 milliárd forint értékű külföldi
befektetés valósulhatott meg a hazai internetes piacon. A piac mérete miatt elsősorban a közepes és
hosszú távú befektetésekkel számoló közép- és nagyvállalatok beruházásaira lehet számítani. A
befektetési szándékot az internethasználat ma még viszonylag alacsony szintje is fékezi. Szakértők
szerint a befektetések újabb ugrásszerű emelkedése akkor következhet be, ha az
internet-hozzáféréssel rendelkezők aránya eléri a 20 százalékot, szemben a jelenlegi 7-8 százalékkal.
Hűvös szelek fújnak a dot.com cégek felé
A továbbra is növekvő számú internetes cég már zsugorodó hirdetésállományon kénytelen osztozni. Egyre többen mennek csődbe, a túlélők kiadásaik lefaragásán dolgoznak.