A GKI Gazdaságkutató Rt. és a Westel Mobil Távközlési Rt. - a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve - negyedévente felméri az internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. A kereskedelmi cégek 8,6 milliárd forint körüli internetes értékesítéséből a kiskereskedelmi forgalom várható részesedése 5,3 milliárd forint, míg a nagykereskedelmi cégek 3,3 milliárd forint értékben értékesítenek árut és szolgáltatást a világhálón keresztül.
A kereskedelemben az internetes értékesítési csatornákat a legtöbb esetben a termékek speciális jellege folytán nem használják. A vállalatok nagy része hivatkozik arra is, hogy vevőik, ügyfeleik jelenleg még nem igénylik az internetes szolgáltatást, s vannak olyan vállalatok is, ahol nem áll rendelkezésre a kvalifikált humán erőforrás vagy éppenséggel a tőke hiányzik a rendszer kiépítéséhez.
2002-ben az 5 fő feletti kereskedelmi cégek internetes beszerzése várhatóan eléri a 47,7 milliárd forintot. Ebből 12,1 milliárd forinttal részesednek a kiskereskedelmi cégek, 35,6 milliárd forinttal pedig a nagykereskedelem. A kereskedelmi cégek várakozásai szerint az internetes beszerzés volumene arányait tekintve az év hátralévő részében továbbra is emelkedni fog.
Az ICT szektor dinamikus fejlődésével felmerül a kérdés, hogy az eddigi hagyományos értékesítési utak mellett van-e létjogosultsága más alternatív csatornáknak. A mobiltelefon alapú kereskedelemmel kapcsolatban ma még szkeptikusak a kereskedelmi vállalatok. Többségük középtávon az akciós termékek, standardizált áruk, élelmiszerek és műszaki cikkek mobil alapú értékesítésében, bemutatásában és reklámozásában lát lehetőséget.
A válaszadó 5 fő feletti kereskedelmi vállalatok közül mindössze minden harmadik rendelkezik saját honlappal. Az internetes jelenlét fontosságának felértékelődését jelzi, hogy egy év múlva várhatóan háromból két cég már megtalálható lesz az interneten is. A legnagyobb növekedés az 5-9 fős mikrovállalkozásoknál prognosztizálható. A vállalatok arról számoltak be, hogy az általános céginformációk, valamint a termékek és szolgáltatások rövid leírása szinte kivétel nélkül megtalálható weboldalaikon. Hírlevelet, regisztrációt, ügyfélelemzést azonban ma még csak kis részük alkalmaz.
Idén közel 50 milliárdos lehet a hazai e-kereskedelem
A GKI-Westel negyedéves vizsgálata alapján a hazai e-kereskedelmi index értéke az előző negyedévhez képest stagnál. A kereskedelmi cégek internetes értékesítése idén várhatóan 8,6 milliárd forint körül alakul, míg 2002-ben az 5 fő feletti kereskedelmi cégek internetes beszerzése várhatóan eléri a 47,7 milliárd forintot.