Elfogadta a budapesti közlekedési intézményrendszer átszervezéséről szóló, Tarlós István főpolgármester által jegyzett előterjesztést és létrehozta a Budapesti Közlekedési Központot (BKK) a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén.
A BKK az új főnök
A főváros száz százalékos tulajdonában lévő BKK a Fővárosi Önkormányzatnak alárendelve működik majd, így közbülső szintet jelent az önkormányzat és a közlekedési szolgáltatók között. Stratégiai, fejlesztési, irányítási, megrendelői, koordinációs és ellenőrzési feladatokat fog ellátni, hogy hatékonyabbá tegye a főváros közlekedésének rendszerét.
Mint az a főpolgármester által benyújtott előterjesztés mellékletéből kiderül, az átszervezés részeként a BKK több feladatkört is átvesz a budapesti közlekedési szolgáltatóktól és intézményektől. A Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztályától például a közlekedés-szervezési és irányítási feladatokat "nyúlja le” - az ügyosztály a jövőben csupán hatósági feladatokat láthat el.
Szolga lesz a BKV-ból
A BKV-tól a közlekedés-szervezéshez, megrendeléshez, forgalomirányításhoz, értékesítéshez, ellenőrzéshez és a kiemelt közlekedésfejlesztési projektek lebonyolításához kapcsolódó feladatokat vállalja át, így a Kocsis István vezette cégnek a jövőben kizárólag a BKK által megrendelt szolgáltatások nyújtása és az infrastruktúra fenntartása lesz a dolga.
Az FKF Zrt.-től a közútkezelés irányításával, megrendelésével és ellenőrzésével, valamint a közúti forgalomirányítással kapcsolatos teendők szállnak át a BKK-re, amely a Parking Kft. és a taxiállomásokat működtető kft. munkáját teljes egészében átveszi majd.
Az átalakítás nyomán a Főpolgármesteri Hivatalban egy szűk létszámú közlekedési szervezet marad, az FKF-ből pedig szervezetileg kiválik a közútfenntartási terület, amely a BKK tulajdonosi felügyelete alá kerül.
A menetrendeket is a BKK írja majd
Az átszervezés azt jelenti, hogy a jövőben a BKK készíti és hajtja végre Budapest közlekedésfejlesztési elképzeléseit, bonyolítja le a nagyprojekteket, tervezi a közlekedési hálózatokat és menetrendeket. Emellett a mamutcég dolgozza ki a tarifakoncepciót, állítja elő és értékesíti a jegyeket és bérleteket, koordinálja a felújítási munkákat és felügyeli a taxiközlekedést - hogy csak néhány konkrét példát említsünk.
Az üzemszerű működést a tervek szerint 2011 második felében megkezdő BKK megalapításának költségeit - az ötvenmillió forintos alaptőkét és az induláshoz szükséges 100 millió forintot - a Fővárosi Önkormányzat biztosítja az általános tartalékokból.
24 évesen Budapest élén
Azt Tarlós István már korábban jelezte, hogy a 24 éves Vitézy Dávidot látná szívesen a cég élén - a javaslatot a közgyűlés elfogadta.
A közgazdász végzettségű Vitézy eddig leginkább a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület egyik alapítójaként és szóvivőjeként szerzett ismertséget. Emellett 2007 januárjától 2009 decemberéig a Fidesz delegáltjaként tagja volt a BKV felügyelőbizottságának is, most pedig ismét beválasztották a közlekedési cég új felügyelőbizottságába, illetve igazgatóságába.
W. B.