Európában immár több államában él a vásárlásösztönző program, amelynek hatékonyságát jól mutatja, hogy Németországban az utóbbi időben már az eladások 20 százalék fölötti bővülését eredményezte - mondta el Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz), elnöke a Napi Gazdaságnak. Egyebek mellett Olasz-, Francia-, és Spanyolországban, de Ausztriában és Romániában is az állam segíti az öreg, átlagosan 10 éves autók helyett újat vásárló fogyasztókat.
A Gémosz, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és a Magyar Lízingszövetség már januárban letett a kormány asztalára egy, az autóvásárlásokat támogató javaslatcsomagot, ám akkor a hatalmas kereskedői kedvezményekre való hivatkozással az indítványt még nem támogatta a kabinet - közölte Gablini Gábor.
Az azóta az adóbevételek apadásában is megmutatkozó forgalomcsökkenés után azonban nem lenne meglepő, ha már a második negyedév elején konkrét vásárlásösztönzési intézkedést vezetne be az állam - fogalmazott a Gémosz elnöke. Március végére ugyanis várhatóan elfogynak az olcsóbb, 240-250 forintos euróért importárt készletek a raktárról, ami az akciók végét, és akár kétszámjegyű százalékos áremelkedést is eredményezhet.
Gablini Gábor szerint szakmai javaslatukat az európai minták alapján fogalmazták meg, és a befektetett források többszörösen megtérülnek a gazdaság számára. Magyarországnak persze nincsenek olyan lehetőségei az anyagi támogatásra, mint Németországnak, ám a szakma és a kormányzat együttesen körülbelül 1500 euróval azért be tudna szállni egy-egy autócserébe Gablini szerint. A dotáció jelenlegi árfolyamon úgy 450 ezer forintos kedvezményt jelentene minden egyes vásárlás esetében, számolt be a Napi Gazdaság.