A hazai cégvezetők egy része ma még nem tud mit kezdeni a hagyományostól eltérő módszerekkel, nem véletlen, hogy a játékok használata tabunak számít, mondta el az mfor.hu-nak Murányi András IQ Consulting szervezetfejlesztő vállalat K+F vezetője. A probléma kapcsán a szakember úgy véli, hogy a mai, tudásalapú gazdaságok megújult igényeihez a vállalatok sok esetben még nem alkalmazkodtak.
Igaz ez a munkatársak fejlesztésére és rekreációjukra is. A hazai HR-vezetők még mindig a hagyományos, face-to-face módszereket igénylik, miközben a problémák egy részére az elektronikus vagy játékos módszerek sokkal hatékonyabb megoldást nyújtanak.
Európa még idegenkedik
Igaz Európa más országaiban sem sokkal jobb a helyzet. A legnyitottabbak cégekkel Észak-Amerikában lehet találkozni, ahol az innovatív módszerek évek óta jelen vannak, és immár külön piaca alakult ki a "komoly játékok" (serious play) módszerének. Kifejezetten oktatási célokra egyre több játékot fejlesztenek, vagy meglévők ilyen típusú alkalmazását vezetik be az Egyesült Államokban.
Kontinensünkön az Egyesült Királyságban jellemző a játékok munkahelyi, oktatási jelenléte, más országokban viszont többnyire megragadt az akadémiai viták és elméletek szintjén, tájékoztat Murányi András. A szakember emellett kiemeli az új és a régi módszerek kapcsán az eredmények mérésének promlémáját is.
Jót tesz egy kis játék
A játékok pozitív szellemi és lelki hatását több felméréssel is alátámasztották az elmúlt években. A hollandiai Utrecht Egyetemének professzora, Jeffrey Goldstein szerint például hibás az a vezetői szemlélet, amely az internet korlátozása és a játékok kitiltása mellett áll. A kutató úgy találta, hogy a játék pozitívan befolyásolja a dolgozók hangulatát, és a lógások számát is csökkenti.
Felmérésében vállalati dolgozók egy részének engedélyezték a pasziánsz és aknakereső használatát, míg a kontrollcsoportoknál letiltották. Az eredmény a munka és szakmájuk iránti érzéseiket mérte. "A játszó csoportok fejlődést mutattak mindkét területen" - mondta Goldstein. Egy pasziánsz kirakása megtörheti a nap egyhangúságát, és segít a kikapcsolódásban a további bonyolult munkafolyamatok előtt.
A sudoku átkapcsol
A sikerélmény azonban a munkahelyen egyre fontosabb, ezen a véleményen volt korábban a Világgazdaságnak nyilatkozva Laczkó Emőke egészségszociológus. "Egy konfliktus, egy probléma kezelése éppúgy növeli az örömérzetünket, mint egy nehéznek vélt feladat megoldása. Bármilyen furcsán hangzik, de a vidám hangulatú munkahelyi légkörben végzett napi rutin is boldogsághormont szabadít fel ugyanúgy, mint a kávészünetben folytatott jóízű beszélgetés vagy épp egy gyors pasziánsz a számítógépen" - állította a szakember.
Csapatépítő jellege is van
Az egyszerűbb játékok (legyen szó passziánszról vagy sudokuról) szórakoztatóak, és szociális előnyei is vannak, derül ki a már idézett holland kutatásból. Jeffrey Goldstein korábban idősek otthonában végzett felmérést, és megállapította, hogy sok játék javította a kognitív képességeket (felismerést) és az általános közérzet is jelentősen nőtt.
A játékok szociális hatása kapcsán a diplomáciai területen dolgozó Madarassy Pál némileg szkeptikusabb véleményt fogalmazott meg. Szerinte a kapcsolatépítésben a logikai játékok nagyjából úgy vannak jelen, mint a viccmesélés. "Ha hall az ember egy jó viccet, vagy egy trükkös feladványt, akkor tudja, hogy a munkahelyén vagy más kapcsolataiban ez bizonyos embereket érdekel, másokat nem." Vagyis épp úgy működik, mint a közös, munka utáni sportolás: akik elmennek focizni hetente, egyfajta csapatépítésen is kersztülmennek, aki pedig nem tart velük, értelemszerűen kimarad ebből.
Király Béla