4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tavalyi évet tekintve januárhoz képest jelentős javulást mértek a Nézőpont Intézet szakemberei Magyarország nemzetközi sajtószereplését illetően. A most bemutatott Médiaműhely című felmérés szerint ugyanakkor a publicisztikák többsége a negatívumokat említi hazánk kapcsán.

Az Egyesült Államokban foglalkoznak a legtöbbet hazánkkal és ott születik a legtöbb pozitív cikk is rólunk. A németeket az Európai Unióval való viszonyunk érdekli, és előszeretettel írnak publicisztikákat Magyarországról – derült ki a Nézőpont Intézet Médiaműhely elemzéséből, amely Magyarország 2012-es megjelenését vizsgálta a világsajtóban.

A Nézőpont Intézet által vizsgált világsajtóban a 2012-es évben 3659 alkalommal jelent meg cikk Magyarországról, amely átlagosan havi 305 média-megjelenésnek felel meg. Első ilyen elemzés révén ugyan nincs viszonyítási alap, de ezek tükrében úgy látják, hogy a vizsgált időszakban a nemzetközi média intenzív figyelmet szentelt a Magyarországról szóló politikai és gazdasági híreknek. A híraktivitás azonban nem volt kiegyensúlyozott az év során, az egyes hónapok megjelenésszámai jelentősen eltértek egymástól. A maximális havi megjelenésszám 702 darab volt januárban, míg májusban csupán 179 megjelenést regisztráltak.

A háttérben az áll, hogy januárban több nagy horderejű ügy egyszerre szerepelt a nemzetközi média napirendjén, úgymint a január elsejével hatályba lépett Alaptörvény, a közjogi változás ellen rendezett demonstrációk, a Magyarországgal szemben megindított kötelezettségszegési eljárások, az Európai Unióval és a Nemzetközi Valutaalappal folytatott tárgyalások, valamint az Európában példátlan kormánypárti felvonulás. Ehhez képest májusban a világsajtó kevesebb, inkább belpolitikai jelentőséggel bíró ügyeket tárgyalt, ilyenek például az adópolitikai változások és az új köztársasági elnök, Áder János megválasztása.

A cikkek polaritása kedvezőtlenül alakult a tavalyi esztendőben: azok 46,5 százaléka negatív, 47,7 százaléka semleges, míg csupán 5,8 százaléka volt hazánkra nézve pozitív. Az ország nemzetközi összképében ugyanakkor javuló tendencia figyelhető meg, ugyanis míg a negatív cikkek aránya az év elején 57,1 százalék volt, addig az év végén ez a mutató 30,2 százalékon állt. A világsajtóban nincs sok pozitív történet Magyarországról, de a Magyarország-kép mindenképpen konszolidálódott – jegyzi meg az elemzés. Számszerűen és arányait tekintve is az amerikai sajtó közölte a legtöbb pozitív hírt hazánkról (az amerikai megjelenések 10,5 százaléka volt kedvező), számszerűen a legtöbb negatív cikket pedig a német média jelentette meg.

Az elemzést bemutató sajtótájékoztatón Kumin Ferenc nemzetközi sajtókapcsolatokért felelős helyettes államtitkár ugyanakkor azt hangsúlyozta, hogy vannak államok, ahol kifejezetten pozitív Magyarország-kép van a sajtóban, példaként Lengyelországot említette.

A felmérés kapcsán Antal Zsolt, a Nézőpont Intézet Médiaműhely vezetője és az Intézet szakértői azt is hangsúlyozták, hogy a sajtóban megjelenő írásokra az éppen aktuálisan felkapott témák erősen hatnak. Sok cikk foglalkozott az úgynevezett „demokráciakérdéssel”, a szélsőjobboldali tendenciákkal, az ellenzékkel, valamint Ramil Safarov kiadatásával, amelyek kapcsán a publikált írások többsége – még ha esetenként tárgyi tévedéseket is tartalmaztak – elmarasztaló véleménnyel voltak hazánkról.

Mint azt a helyettes államtitkár hangsúlyozta az általa vezetett szervezetet tavaly nyáron hozták létre, és céljuk nem a külföldi sajtó munkatársainak befolyásolása, hanem azok tájékoztatása. Az egyes történések jellemzően determinálják az írások hangnemét, ám ha a születő cikkek nem publicisztikák, hanem tényszerű hírek, vagy elemzések, azzal ők már elégedettek lennének.

A Magyarországról szóló cikkek közül 1671 hírösszefoglaló volt, ami 45,7 százalék az összes írás tükrében, a tudósítások száma pedig 1070 volt, ez 29,2 százalékot jelent. A vizsgált világsajtóban összesen 534 véleménycikk kapott helyet, és 207 blogbejegyzés jelent meg.

A legtöbb megjelenést a két angolszász hírügynökség tette közzé, amely az egyes országok világsajtójának összesített megjelenés-számát is befolyásolta. Az amerikai Bloomberg hírügynökség 429, a brit Reuters 319 cikket írt összesen Magyarországról. A Bloomberg kiemelt érdeklődésének oka, hogy azonos súllyal kezeli a politikai és gazdasági témákat. Ráadásul nemcsak a fajsúlyos gazdasági híreket jelenteti meg, hanem a kisebb jelentőségű gazdasági statisztikákat is. Ezzel szemben az osztrák Standardban 250, az amerikai Wall Street Journalban 239, míg a Frankfurter Allgemeine Zeitungban „csak” 202 írás jelent meg hazánkról.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!