3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Triesztet-Kijevvel összekötő, 5-ös közlekedési folyosó magyarországi szakaszának megépítése 200-300 milliárd forintba kerül, ami több mint 200 kilométer autópálya megépítését jelenti - mondta Kazatsay Zoltán, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium európai uniós integrációért felelős helyettes államtitkára.

A helyettes államtitkár hozzátette: 1-1,5 milliárd forintos kilométerköltséggel számolnak. Kazatsay Zoltán közölte: az előirányzatok szerint 2006-ig ennek egy része elkészül, más részén pedig megindul az építkezés. A helyettes államtitkár elmondta: a csatlakozási tárgyalások során felmerültek az infrastrukturális fejlesztésekhez kapcsolódó konkrét projektek. Ezek az Európai Unió és a közép-kelet-európai országok által közösen kialakított, úgynevezett páneurópai közlekedési hálózat elemeit tartalmazzák.

Mint mondta, ezek közül négy közlekedési folyosó megy át Magyarországon. Szavai szerint ezek azért bírnak nagy jelentőséggel, mivel az unió jövőbeli forrásait elsősorban a közlekedési folyosófejlesztésekre lehet majd felhasználni. Utalt a Kohéziós Alap, valamint az ISPA előcsatlakozási-alap forrásainak felhasználására. Kazatsay Zoltán elmondta: az 5-ös folyosó - amely az M7-es és az M3-as autópályákat érinti - építkezési költségeihez mintegy 50 százalékos uniós támogatásra lehet majd számítani.

A helyettes államtitkár emlékeztetett: az augusztus végi, szeptember eleji olaszországi gazdasági konferencián az uniós szakemberek úgy nyilatkoztak, számukra az 5-ös folyosó megépítése kiemelt jelentőséggel bír. Mint mondta, az egyik változat szerint ugyanis az autópálya Olaszországból tovább folytatódna Madridig. Az európai uniós csatlakozási tárgyalásokon a közlekedési fejezet ideiglenes lezárása egyértelműen siker sztori.

Kazatsay Zoltán elmondta, Magyarország az elsők között zárta le ezt a fejezetet. Éppen a magyar tárgyalási technikának köszönhetően olyan eredményeket is felmutattak, amelyek a többi csatlakozó országnak is hasznot hoztak - fűzte hozzá. Kiemelte: így például a nemzetközi árufuvarozás esetében az Unió úgy döntött, hogy a csatlakozás pillanatától kezdve a nemzetközi közúti áruszállítás teljes mértékben korlátozás mentes lesz. Vagyis a mai rendszer, amely nemzetközi fuvarengedélyek alapján müködik, megszűnik a csatlakozó tagországok számára - jelentette ki a helyettes államtitkár.

A helyettes államtitkár hozzátette: aki technikailag és képzettségében képes a nemzetközi szállításra, annak nem kell külön engedélyt kérni. Beszámolt arról is, hogy várhatóan még az idén elkészül és a kormány elé kerülhet egy új közlekedési politikai program. Ennek alapvető célja, hogy legkésőbb 2015-ig az autópályák elvezessenek az országhatárokig. A program egyebek mellett tartalmazza az M0-ás és az M5-ös tovább építését, valamint az úgynevezett ráhordó utak megépítését.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!