4,8 százalékkal emelkedtek az árak a hazai élelmiszer-kiskereskedelemben az idei második negyedévben 2008 azonos időszakához képest, derül ki a Nielsen piackutató vállalat mfor.hu-hoz eljuttatott felméréséből. Ez a vásárlók szemszögéből pozitív változás ahhoz képest, hogy tavaly ugyanebben az időszakban még csaknem dupla ekkora, 9,1 százalékos volt a drágulás üteme.
Az áremelkedés ütemének csökkenése egyébként a 21 vizsgált ország átlagában is megfigyelhető: míg a múlt év második negyedében 6,1, addig az idei hasonló időszakban mindössze 2,1 százalékkal emelkedtek az átlagárak.
Kevesebbet vásároltunk, de többért
Ami a forgalmat illeti, Magyarországon az értéket tekintve 3,6 százalékos növekedést, mennyiségben azonban 1,2 százalékos csökkenést állapított meg a Nielsen. Az értékbeni növekedés üteme 2008 második negyedéve óta folyamatosan csökken: míg egy évvel ezelőtt 7,4, az idei első negyedévben már csak 4,4 százalékos pluszt regisztráltak. A mennyiségbeni visszaesés üteme az első negyedévhez (mínusz 0,4 százalék) képest nőtt, 2008 negyedik negyedévéhez (mínusz 3,5 százalék) viszonyítva viszont jelentősen csökkent.
A huszonegy vizsgált európai ország átlagát tekintve a második negyedévben 1,9 százalékkal több élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot (napi fogyasztási cikket) adtak el, mint a múlt év hasonló időszakában. Ez a legjobb mutató az elmúlt öt negyedév során. Az eladások értékét tekintve már nem ilyen kedvező a kép, hiszen a 3,9 százalékos átlagos növekedési ütem a második legrosszabb érték - de legalább növekedést jelez az előző negyedévi 3,1 százalékhoz képest.
"A trend kedvező fordulatának fő oka, hogy a fogyasztók bizalma lassan kezd visszatérni" – véli Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kutatási igazgatója. – "Ha a fogyasztói bizalom csökken, akkor az élelmiszer-kiskereskedelemben a mennyiségi eladás is hasonlóan alakul. Sokszor növekedésük is közvetlenül összefügg. A gazdaság visszatérése a rendes kerékvágásba azonban még hosszú ideig eltarthat, mivel a munkanélküliség továbbra is sok gondot okoz a fogyasztóknak" – tette hozzá.
Nagyot ugrottak a lengyelek
A vizsgált országok közül leginkább Törökországban, Lengyelországban, Svédországban, Nagy-Britanniában, Norvégiában, Hollandiában, Ausztriában és Svájcban pozitív az FMCG-kiskereskedelem fejlődése. Ebben a nyolc államban ugyanis mennyiségben és értékben is nőtt az élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikumok bolti eladása a második negyedévben.
Mennyiséget tekintve csökkenés mutatkozott Magyarországon kívül Írországban (4,9 százalék), Szlovákiában (1,9), Finnországban (1,7), Belgiumban, Dániában (egyaránt 1,2), Csehországban (0,7), Olaszországban (0,6) és Franciaországban (0,4), derül ki a Nielsen felméréséből.
Érdekesség, hogy mind a forgalom volumenét, mind annak értékét tekintve kiemelkedő eredményt ért el Lengyelország, ahol 7,5, illetve 10,7 százalékos pluszt regisztráltak az idei második negyedévben. "A lengyel fogyasztó erejét" egyébként a napokban a londoni Lombard Street Research gazdaságelemző ház tanulmánya is kiemelte.
W. B.
Menedzsment Fórum