3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Csökkent az élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikumok drágulásának üteme Magyarországon az idei második negyedévben, derül ki egy aktuális felmérésből.

4,8 százalékkal emelkedtek az árak a hazai élelmiszer-kiskereskedelemben az idei második negyedévben 2008 azonos időszakához képest, derül ki a Nielsen piackutató vállalat mfor.hu-hoz eljuttatott felméréséből. Ez a vásárlók szemszögéből pozitív változás ahhoz képest, hogy tavaly ugyanebben az időszakban  még csaknem dupla ekkora, 9,1 százalékos volt a drágulás üteme.

Az áremelkedés ütemének csökkenése egyébként a 21 vizsgált ország átlagában is megfigyelhető: míg a múlt év második negyedében 6,1, addig az idei hasonló időszakban mindössze 2,1 százalékkal emelkedtek az átlagárak.

Kevesebbet vásároltunk, de többért

Ami a forgalmat illeti, Magyarországon az értéket tekintve 3,6 százalékos növekedést,  mennyiségben azonban 1,2 százalékos csökkenést állapított meg a Nielsen. Az értékbeni növekedés üteme 2008 második negyedéve óta folyamatosan csökken: míg egy évvel ezelőtt 7,4, az idei első negyedévben már csak 4,4 százalékos pluszt regisztráltak. A mennyiségbeni visszaesés üteme az első negyedévhez (mínusz 0,4 százalék) képest nőtt,  2008 negyedik negyedévéhez (mínusz 3,5 százalék) viszonyítva viszont jelentősen csökkent.   

A huszonegy vizsgált európai ország átlagát tekintve a második negyedévben 1,9 százalékkal több élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot (napi fogyasztási cikket) adtak el, mint a múlt év hasonló időszakában. Ez a legjobb mutató az elmúlt öt negyedév során. Az eladások értékét tekintve már nem ilyen kedvező a kép, hiszen a 3,9 százalékos átlagos növekedési ütem a második legrosszabb érték - de legalább növekedést jelez az előző negyedévi 3,1 százalékhoz képest.

"A trend kedvező fordulatának fő oka, hogy a fogyasztók bizalma lassan kezd visszatérni" – véli Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kutatási igazgatója. – "Ha a fogyasztói bizalom csökken, akkor az élelmiszer-kiskereskedelemben a mennyiségi eladás is hasonlóan alakul. Sokszor növekedésük is közvetlenül összefügg. A gazdaság visszatérése a rendes kerékvágásba azonban még hosszú ideig eltarthat, mivel a munkanélküliség továbbra is sok gondot okoz a fogyasztóknak" – tette hozzá.

Nagyot ugrottak a lengyelek

A vizsgált országok közül leginkább Törökországban, Lengyelországban, Svédországban, Nagy-Britanniában, Norvégiában, Hollandiában, Ausztriában és Svájcban pozitív az FMCG-kiskereskedelem fejlődése. Ebben a nyolc államban ugyanis mennyiségben és értékben is nőtt az élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikumok bolti eladása a második negyedévben.

Mennyiséget tekintve csökkenés mutatkozott Magyarországon kívül Írországban (4,9 százalék), Szlovákiában (1,9), Finnországban (1,7), Belgiumban, Dániában (egyaránt 1,2), Csehországban (0,7), Olaszországban (0,6) és Franciaországban (0,4), derül ki a Nielsen felméréséből.

Érdekesség, hogy mind a forgalom volumenét, mind annak értékét tekintve kiemelkedő eredményt ért el Lengyelország, ahol 7,5, illetve 10,7 százalékos pluszt regisztráltak az idei második negyedévben. "A lengyel fogyasztó erejét" egyébként a napokban a londoni Lombard Street Research gazdaságelemző ház tanulmánya is kiemelte.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!