3p

Három-négy hónap múlva Magyarországon is lehet minősített elektronikus aláírást kapni, miután a NetLock Hálózatbiztonsági Kft. benyújtotta minősített hitelesítés-szolgáltatói kérelmét a Hírközlési Felügyelethez – közölte Rózsahegyi Zsolt, a társaság ügyvezető igazgatója.

Az ügyvezető elmondta, hogy a teljes bizonyító erejű joghatással rendelkező minősített elektronikus aláírás segítségével ezt követően már nem lesz akadálya annak, hogy a cégek elektronikus módon számlázzanak, kössenek szerződéseket, küldjék be adóbevallásukat, illetve archiválják dokumentációjukat.

Az elektronikus aláírásról szóló törvény háromféle aláírást különböztet meg.

  • Az egyszerű elektronikus aláírás megfelel egy számítógépen küldött bármilyen anyagnak, például egy emailnak.

  • A fokozott elektronikus aláírás már olyan tanúsítvány, amelynél ellenőrzik és hitelesítik a dokumentumot, illetve annak küldőjét: ez az aláírás megfelel annak, mint amikor egy vállalat cégszerűen aláír egy papírt, vagy egy magánszemély látja el kézírásával.

  • A minősített elektronikus aláírás már teljes bizonyító erejű joghatású: ez az aláírás megfelel annak, mint amikor például egy természetes személy két tanú jelenlétében lát el kézjegyével egy szerződést.


Rózsahegyi Zsolt elmondta: minősített elektronikus aláírást, csak olyan szolgáltató adhat ki, illetve tanúsíthat és hitelesíthet, amelyiknek engedélye van erre. Hozzátette: a minősített szolgáltatóvá váláshoz komoly beruházások szükségesek. Az ilyen szolgáltatónak minősített technikai eszközöket kell használnia, meg kell felelnie egy szigorú eljárásrendnek, s például a lehallgatás mentes földalatti termet kell kialakítania, a hitelesítést, tanúsítást végző számítógépei számára. Az ügyvezető elmondta, hogy a NetLock több mint öt éve foglalkozik hitelesítés szolgáltatással, s eddig több mint 100 millió forintot költött arra, hogy végezhessen ilyen tevékenységet.

Rózsahegyi Zsolt elmondta, hogy az elektronikus aláírás attól függően, hogy milyen szintű évente 4800-150000 forint közötti összegbe kerül. Az ügyvezető úgy vélte, hogy a minősített elektronikus aláírást, főleg vállalatok és intézmények használják majd, míg a fokozott színtűt magánszemélyek.

Rózsahegyi Zsolt szerint a minősített elektronikus aláírás használatával jelentős költség, munka és idő takarítható meg, mivel az elektronikus formában létező dokumentumokat nem kell kinyomtatni, illetve papíralapra helyezni, s így a vállalatok, intézmények és magánszemélyek közvetlenül számítógépen keresztül küldhetnek egymásnak különböző dokumentumokat.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!