Két vonat már megérkezett
A vonatok eleinte napi 500-550 kilométert fognak teljesíteni, mondta el lapunknak Dunai Zoltán. A Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója hozzátette: eddig két vonatot adtak át a MÁV számára, áprilistól kezdve pedig havonta két-három új szerelvény érkezik majd Magyarországra. Így - a szerződésnek megfelelően - 2008 márciusáig mind a harminc motorvonatot le fogják szállítani. A típusengedélyt csupán az első járműnek szükséges megszereznie, a többi automatikusan megkapja azt.
A karbantartást a terveknek megfelelően a pusztaszabolcsi üzemben végzik majd el. Az itteni bázis felújítása és kibővítése jelenleg is zajlik, s mintegy kétmilliárd forintot emészt fel.
Pusztaszabolcs: májusra elkészül"A próbaüzemet megkezdtük. A gyár már most alkalmas a vonatok fogadására, teljes egészében azonban csak május elsejére készül el" - árulta el Dunai Zoltán. Az egység jelenleg tíz munkavállalót foglalkoztat, ez a szám azonban fél éven belül a duplájára nő majd. (Korábbi nyilatkozatok szerint amennyiben a MÁV lehívja a harminc Flirtre vonatkozó opcióját, akkor a későbbiekben nyolcvanra ugrik majd a dolgozók száma.)
Az előminősítést követően négy pályázó (Alstom, Bombardier, Siemens, Stadler) adott be ajánlatot, amelyek közül a vasúttársaság 2005. márciusában a svájci cégét hirdette ki győztesnek. A MÁV korábbi közlése szerint az összköltség - további 30 vonat beszerzését is feltételezve, azaz 60 vonatra vetítve - 406,4 millió euró, azaz mintegy 101,5 milliárd forint. (Ebben már benne van a beszerzési és a karbantartási kiadás is.) A vasúttársaság által már megvásárolt harminc vonat ára önmagában 144,6 millió euró, azaz mintegy 36 milliárd forint.
Egy éves késéssel érkeztek
Ezután a küzdelemben alulmaradt Bombardier három alkalommal is megtámadta a döntést a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt, fellebezését azonban végül elutasították. A szerződést - feltételesen - 2005 augusztusában kötötték meg, de hatályba csupán a finanszírozási szerződés nyélbe ütése után, 2006. március 22-én lépett. Az emlékezetes jogi háború tehát mintegy egy évvel késleltette a Flirtök érkezését.
Az első két vonatnak hivatalosan egyébként a szerződés megkötése után egy évvel kellett volna forgalomba állnia, ami - másfél hetes csúszással - gyakorlatilag teljesül is.
A rivális Bombardier már nem volt ilyen szerencsés: a 2006 eleji, választások előtti gyorstenderen nyertes Talentek első három példánya - az eredetileg tervezetthez képest tíz-tizenegy hónapos késéssel - csupán február 22-én állt forgalomba a Budapest-Déli pályaudvar-Tatabánya-Oroszlány szakaszon. A MÁV-hoz közelálló forrásunk szerint a Talentok azért késtek, mert fékrendszerük eleinte nem felelt meg teljes mértékben a meglehetősen szigorú magyar előírásoknak. A Bombardier tíz darab vonatjának beszerzési költsége összesen 45 millió euróra (11 milliárd forint) rúgott.
Ami a Flirtöket illeti, azok az eredeti elképzelések szerint a Déli pályaudvarról induló három elővárosi vonalon futnak majd, Pusztaszabolcs, Székesfehérvár és Tatabánya irányába. A MÁV szerint forgalomba állításukkal az érintett vonalak mentén élő több mint 300 ezer ember utazása válik gyorsabbá és kényelmesebbé.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Elindultak végre a Bombardier SOS vonatai
Tízmilliárdérokért jönne Fehérvárra a Stadler
Két hét múlva jön az első Stadler-vonat
Emeletes vonatokkal kacérkodik a MÁV
Székesfehérvár nyerheti a versenyt a Stadler-gyárért