4p

Április elsején a Budapest-Székesfehérvár szakaszon forgalomba áll az első Stadler Flirt, tudta meg az mfor.hu. A svájci cég eddig két motorvonatot szállított le a MÁV-nak, áprilistól pedig havonta két-három szerelvényt fog átadni a vasúttársaságnak.

Miután a szükséges tesztek és próbafutások után a Stadler Flirtnek sikerült megszereznie a típusengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH), április elsején menetrend szerinti forgalomba állnak az első szerelvények, közölték kérdésünkre a MÁV kommunikációs osztályán. A Flirtök jövő vasárnaptól a Budapest-Székesfehérvár szakaszon folyamatosan közlekednek majd, hivatalosan "utasokkal végzett próbafutás" címszó alatt, tették hozzá.

Két vonat már megérkezett

A vonatok eleinte napi 500-550 kilométert fognak teljesíteni, mondta el lapunknak Dunai Zoltán. A Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója hozzátette: eddig két vonatot adtak át a MÁV számára, áprilistól kezdve pedig havonta két-három új szerelvény érkezik majd Magyarországra. Így - a szerződésnek megfelelően - 2008 márciusáig mind a harminc motorvonatot le fogják szállítani. A típusengedélyt csupán az első járműnek szükséges megszereznie, a többi automatikusan megkapja azt.

3,5 millió ember érintett
A budapesti elővárosi közlekedés mintegy 15 ezer négyzetkilométeres körzetében közel 3,5 millió ember él.

A karbantartást a terveknek megfelelően a pusztaszabolcsi üzemben végzik majd el. Az itteni bázis felújítása és kibővítése jelenleg is zajlik, s mintegy kétmilliárd forintot emészt fel.

Pusztaszabolcs: májusra elkészül

"A próbaüzemet megkezdtük. A gyár már most alkalmas a vonatok fogadására, teljes egészében azonban csak május elsejére készül el" - árulta el Dunai Zoltán. Az egység jelenleg tíz munkavállalót foglalkoztat, ez a szám azonban fél éven belül a duplájára nő majd. (Korábbi nyilatkozatok szerint amennyiben a MÁV lehívja a harminc Flirtre vonatkozó opcióját, akkor a későbbiekben nyolcvanra ugrik majd a dolgozók száma.)

A mostani lépés egyben azt jelenti, hogy végre az utasok is élvezhetik majd a maratoni hosszúságúra nyúlt vonattender gyümölcsét. Mint ismert, a MÁV még 2004 áprilisában írt ki közbeszerzési pályázatot harminc plusz harminc elővárosi villamos motorvonat beszerzésére és karbantartására.

Az előminősítést követően négy pályázó (Alstom, Bombardier, Siemens, Stadler) adott be ajánlatot, amelyek közül a vasúttársaság 2005. márciusában a svájci cégét hirdette ki győztesnek. A MÁV korábbi közlése szerint az összköltség - további 30 vonat beszerzését is feltételezve, azaz 60 vonatra vetítve - 406,4 millió euró, azaz mintegy 101,5 milliárd forint. (Ebben már benne van a beszerzési és a karbantartási kiadás is.) A vasúttársaság által már megvásárolt harminc vonat ára önmagában 144,6 millió euró, azaz mintegy 36 milliárd forint.

Egy éves késéssel érkeztek

Ezután a küzdelemben alulmaradt Bombardier három alkalommal is megtámadta a döntést a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt, fellebezését azonban végül elutasították. A szerződést - feltételesen - 2005 augusztusában kötötték meg, de hatályba csupán a finanszírozási szerződés nyélbe ütése után, 2006. március 22-én lépett. Az emlékezetes jogi háború tehát mintegy egy évvel késleltette a Flirtök érkezését.

Az első két vonatnak hivatalosan egyébként a szerződés megkötése után egy évvel kellett volna forgalomba állnia, ami - másfél hetes csúszással - gyakorlatilag teljesül is.

A rivális Bombardier már nem volt ilyen szerencsés: a 2006 eleji, választások előtti gyorstenderen nyertes Talentek első három példánya - az eredetileg tervezetthez képest tíz-tizenegy hónapos késéssel - csupán február 22-én állt forgalomba a Budapest-Déli pályaudvar-Tatabánya-Oroszlány szakaszon. A MÁV-hoz közelálló forrásunk szerint a Talentok azért késtek, mert fékrendszerük eleinte nem felelt meg teljes mértékben a meglehetősen szigorú magyar előírásoknak. A Bombardier tíz darab vonatjának beszerzési költsége összesen 45 millió euróra (11 milliárd forint) rúgott.

Ami a Flirtöket illeti, azok az eredeti elképzelések szerint a Déli pályaudvarról induló három elővárosi vonalon futnak majd, Pusztaszabolcs, Székesfehérvár és Tatabánya irányába. A MÁV szerint forgalomba állításukkal az érintett vonalak mentén élő több mint 300 ezer ember utazása válik gyorsabbá és kényelmesebbé.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Elindultak végre a Bombardier SOS vonatai
Tízmilliárdérokért jönne Fehérvárra a Stadler
Két hét múlva jön az első Stadler-vonat
Emeletes vonatokkal kacérkodik a MÁV
Székesfehérvár nyerheti a versenyt a Stadler-gyárért

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!