4p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége felmérést végzett a hazai kommunikációs tenderekre vonatkozólag. A 2009-2010. évi kutatás, valamint a megkérdezett ügynökségek válaszai arra ösztönözték a szövetség elnökségét, hogy tagjaik érdekeit szolgálva egy teljesen új, átlátható tendereztetési szabályzatot készítsenek el, amely 2010. november 1-től lép életbe.

A MAKSZ által vizsgált tenderek közül - amelyekről 645 esetben számoltak be a tagok - mindössze 32 százalék felelt meg a szövetség által korábban megfogalmazott ajánlásnak, a pályázatok 68 százaléka pedig figyelmen kívül hagyta a Versenytárgyalási Útmutatóban foglaltakat. Az esetek 54,7 százalékában - leggyakoribb problémaként - a kiírók nem adták meg a versenytársak nevét, de tízből négyszer (39,3%) azt sem definiálták, hogy hány körösre tervezik a tendert. Emellett minden negyedik (28,8%) ajánlattevő nem adta meg a kiírt pályázatra vonatkozó hozzávetőleges költségvetést, míg minden hetedik (14,4%) hiányos brief-et bocsátott a jelentkezők rendelkezésére. Ezen problémákon túl voltak olyan tenderkiírások is, amelyek nem feleltek meg a szerzői jogi szabályozásnak (4,1%).

A felmérést követően a MAKSZ a 2010-es Reklámkonferencián tartott előadást az új tendereztetési szabályzatról, melynek keretében rövid, ügyfelekkel és médiaauditorokkal készített interjúkat mutatott be a helyes pályáztatással kapcsolatban. Károlyi Zsuzsanna, az E.ON Hungária Zrt. kommunikációs vezetője, Grósz Judit, a UPC Magyarország országos marketing és értékesítési igazgatója, Pénzes Anna, a MediaSpirit Consulting ügyvezetője, valamint Macher Szabolcs, a Mattai ügyvezetője rámutattak arra, hogy valóban van mit javítani a tendereztetési gyakorlattal kapcsolatban. Hangsúlyozták, hogy egy vállalat életében fontos, hogy etikailag korrekt tendereztetést folytasson. A kommunikációs vezetők kiemelték a személyes konzultáció jelentőségét, ill. az egyértelmű és világos pályázati kiírás szükségességét. A pályázóknak tisztában kell lenniük azzal, hogy milyen feltételekkel tud indulni a cégük a tenderkiíráson.

A MAKSZ a tagjaival való egyeztetést követően a tenderekkel és egyéb pályáztatási eljárásokkal szembeni minimum követelményeket az alábbiakban határozta meg:

  • Részvevők számának és körének meghatározása (lehetőség szerint a résztvevők nevének megadása),
  • eljárási határidők (legalább kezdete és vége) rögzítése,
  • több szakasz vagy forduló esetén azok számának és rendjének meghatározása,
  • a személyes brief és prezentációk időzítésének meghatározása,
  • személyi és infrastrukturális minimum követelmények rögzítése,
  • a várt ajánlattal szemben támasztott, valamint annak súlyponti és elbírálási szempontjainak lefektetése,
  • garanciák a szellemi termékek védelme érdekében.

A MAKSZ a tenderekre vonatkozó Részvételi és Eljárási Szabályzatát és útmutatóit a World Federation of Advertisers (WFA) és a European Association of Communications Agencies (EACA) irányelvei alapján fogalmazta meg. A szövetség a nem megfelelően kiírt tenderek számának csökkentése érdekében állt elő új koncepciójával, amelynek bevezetése hozzájárul a piaci transzparencia megvalósulásához, valamint ahhoz, hogy a versenytárgyalási feltételek már a tenderek kiírásakor tisztázódjanak. Előnyökkel szolgál tehát mind az ügynökségek, mind az ügyfelek számára, mivel alkalmazása időt, energiát és erőforrásokat takarít meg mindkét fél számára.

A tendereztetés munkájának megkönnyítésére készítette el a MAKSZ a szekciónkénti Versenytárgyalási Útmutatót, valamint a pontos megbízás elkészítésének folyamatában segítséget nyújtó Briefing Útmutatót, mely a szövetség honlapján megtalálható.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!