Mosóczi László szerint az egyelőre még nem dőlt el, hogy a jelenleg a MÁV-on belül működő pályavasút üzemeltetési üzletágat szervezik ki, vagy pedig az állam hoz majd létre erre a feladatra egy külön társaságot.
Amennyiben előbbi lehetőség valósul meg, akkor az a vállalat automatikusan örökli a MÁV egyelőre még nem létező engedélyét. Ha viszont az állam alapít egy új céget erre a célra, akkor annak új engedélyt kell majd szereznie a Magyar Vasúti Hivataltól (MVH).
A jelenlegi törvények alapján egyébként csak az állam hozhat létre pályavasutat üzemeltető társaságot. Lehetséges azonban, hogy a vasúti törvény még az idei félévben esedékes módosítása során ez is változik majd, tette hozzá a vezérigazgató-helyettes.
Az mfor.hu azon kérdésére, melyik forgatókönyv a legvalószínűbb a jelenlegi állás szerint, annyit válaszolt: egyelőre annyi biztos, hogy az önálló pályavasút 2009. január elseje és 2010. január elseje között létrejön. A cég mintegy 400 milliárd vagyon felett fog majd rendelkezni.
A MÁV-nak jelenleg még nincsen a pályavasút használatához szükséges működési engedélye, de legkésőbb március 15-ig benyújtja az MVH-nak a kérelemhez szükséges hiánypótlást. Mosóczi László szerint az engedély megszerzését nehezíti, hogy a mintegy 400 iparvágánynál földhivatali bejegyzéssel kell igazolni a tulajdoni helyzetet. Ennek rendezése jelenleg is folyik.
Kiemelte, hogy az engedély hiánya nem veszélyezteti a vasút biztonságos működését. Az elbírálás során ugyanis "csupán" az üzleti jó hírnevet, a pénzügyi teljesítőképességet, a szakmai alkalmasságot, valamint a baleset rendezéséhez szükséges biztosítás meglétét vizsgálja a hivatal. Emellett csatolni kell a kérelemhez azt az igazolást, hogy a vasúthálózat a kérelmező tulajdonában van vagy annak működtetésére jogosult.
Menedzsment Fórum