4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Volán-társaságok magánosítási folyamatát minél előbb, akár már 2008-ban el kell indítani, jelentette be csütörtöki sajtótájékoztatóján Kákosy Csaba. Az új közlekedési és gazdasági miniszter szerint a MÁV-ot kis lépésekben, hosszú évek alatt lehet megreformálni. A vasúttársaság megújulására annál is inkább szükség lesz, mivel az állam egyes vonalakra tesztjelleggel már 2012 előtt beengedhet személyszállítással foglalkozó magánszolgáltatókat. Mfor.hu tudósítás.

Kákosy kis lépésekben reformálná meg a MÁV-ot

"A személyszállítás reformjának egyik központi eleme a Volán-társaságok megújítása. Ennek érdekében ezeket a cégeket minél előbb, akár már 2008-ban privatizálni kell" - mondta el Kákosy Csaba.

Kidolgozás alatt a privatizációs terv

A tisztségébe múlt héten beiktatott miniszter szerint a magánosítás által a Volánok friss tőkét, valamint új szakmai és menedzsmenttudást kapnak majd, így a jelenleginél felkészültebben várhatják a közúti személyszállítás 2012-ben bekövetkező uniós piacnyitását. Kiemelte, hogy az eladás fő célja nem a bevételszerzés, s annak várható nagyságával kapcsolatban nem kívánt találgatásokba becsátkozni. Mint mondta, a privatizációs koncepció kidolgozás alatt áll.           

Kákosy szerint egyébként - a korábbi minisztériumi elképzelésekkel ellentétben, amelyek már 2006 nyarán napvilágot láttak - a Volánoknál nincs szükség reorganizációra, azaz ugyan "csomagba rendezve, de különösebb átalakítás nélkül kell piacra vinni azokat."

Ami a MÁV reformját illeti, Kákosy szerint arra kis lépésekben, hosszú évek alatt kerülhet sor. 2008-ra a miniszter azt várja el a MÁV vezetésétől, hogy a vonatok a jelenleginél tisztábbak és pontosabbak legyenek (ezt az igényt elődje, Kóka János már nyár elején megfogalmazta – a szerk.) Emellett folytatni kell az új motorvonatok beszerzését és a pályaudvarok felújítását, hogy az utasok a jelenleginél jobb minőségű szolgáltatást kapjanak. A konkrét intézkedések között Kákosy megemlítette az elektronikus jegyértékesítés bevezetését is, amire azonban szerinte 2009 előtt nem kerül sor.   

Már nem központi téma a mellékvonalak kérdése


Érdekesség, hogy a mellékvonalak kérdése Kákosy koncepciójában kisebb szerepet kap majd, mint Kókánál: "Ez a téma rossz politikai vitává vált az elmúlt időben, s amúgy sem központi eleme a reformnak." Mint mondta, a 38 veszélyben lévő vonal kérdését 2008-ban ismét előveszik majd, s akkor fognak dönteni arról, mennyit zárnak be közülük, mennyinek adnak haladékot 2008 végéig, s mennyi marad meg az országos hálózat keretében.

Mint ismert, Kóka János még november végén jelentette be, hogy december 9-től - az eredeti tervekkel ellentétben - mégsem szűnik meg a személyszállítás decembertől az alacsony kihasználtságúnak ítélt 38 vasúti mellékvonalon. 12 esetében azonban megkezdődik a felkészülés a szolgáltatóváltásra: ezeken a vonalakon az állam csupán március elsejéig rendelte meg a MÁV-tól a közszolgáltatást. Esetükben december 9-től vonat- és buszközlekedés is lesz majd.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium mind a vonatokon, mind a buszokon utasszámlálást fog végezni, s az adatok összehasonlítása alapján dönti el, hol érdemes az országos hálózat keretén belül fenntartani a vasúti személyszállítást. Ahol ennek nem látják értelmét, ott térségi vasút formájában, a helyi önkormányzatok bevonásával lehet csak fenntartani a vasúti személyszállítást.    

Jöhetnek a magáncégek

Újságírói kérdésre válaszolva Kákosy elmondta: az elsődleges cél, hogy az utasok a jelenleginél modernebb körülmények között és gyorsabban juthassanak el egyik városból a másikba; a MÁV üzemméretét ehhez kell igazítani. A vasúttársaság júliusban önállósult személyszállító leányvállalatának egyébként lassan a verseny gondolatával is meg kell barátkoznia, hiszen a gazdasági miniszter szerint - tesztjelleggel - egyes vasútvonalakon már a 2012-es piacnyitás előtt beengedhetnek a piacra magánszolgáltatókat.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!