A szállítási szerződést Szeneczey Balázs városfejlesztési főpolgármester-helyettes jelenlétében írta alá Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója Karel Majer, a Skoda Electric igazgatóságának tagja és Tomasz Wozniak, a Solaris Bus & Coach kereskedelmi vezetője.
Szeneczey Balázs az aláírást megelőzően elmondta: a Solaris-Skoda konzorcium nyerte a fővárosi trolibusz-beszerzési tendert. A 18 milliárd forint összértékű közbeszerzés 108 új trolibusz vásárlására ad lehetőséget, ebből jövőre 24 érkezik a fővárosba nettó négy milliárd forintért. Ezek a belvárosi, illetve a zuglói vonalakon állnak majd forgalomba.
Ha a szükséges források rendelkezésre állnak, akkor további 84 trolibusz szerezhetnek be - tette hozzá.
Szeneczey Balázs azt mondta, a járműbeszerzésnek köszönhetően véget ér a "retro korszak", hiszen megkezdődik a legöregebb, huszonöt éves, elavult, kényelmetlen járművek selejtezése. Az új trolibuszok közül 14 szóló, 10 csuklós lesz. Az alacsonypadlós, légkondicionált járművek négykilométeres folyamatos felsővezeték nélküli közlekedésre is alkalmasak - közölte.
Emlékeztetett arra is, hogy a szerződéskötés egy hosszadalmas közbeszerzési folyamat eredményeként vált lehetővé. Mint mondta, a szerződéskötés csúszása a Közbeszerzési Döntőbizottság hibája.
Szavai szerint új csuklós trolibuszt 18-20 éve nem vásárolt a főváros. A jelenlegi járműbeszerzés biztosítja a budapesti trolibuszhálózat középtávú működését - mondta Szeneczey Balázs.
Kijelentette: Budapest vezetése elkötelezett a környezetbarát és gyors, kötöttpályás közlekedés mellett. Ebben látjuk a fővárosi közlekedés jövőjét - tette hozzá.
Vitézy Dávid kiemelte: a késedelem nem a főváros és nem a BKK hibájából történt. Az elnyert európai uniós forrásokat fel fogják használni, abból semmit nem veszítenek el - tette hozzá.
Szólt arról is, hogy Budapesten is gondolkodnak azon, hogy az elektromos buszok irányába lépjenek tovább. Az első, részben elektromos meghajtású buszflotta most érkezik a fővárosba - mondta Vitézy Dávid megjegyezve, hogy ez még inkább kezdeti kísérletezés. Ugyanakkor azt is mondta, hogy Budapest már most is élen jár az elektromobilitás területén.
A trolibeszerzés projektje többször is megcsúszott: először érvényes ajánlat híján kellett érvénytelenné nyilvánítani a közbeszerzési eljárást, a második próbálkozásnál pedig a Közbeszerzési Döntőbizottság semmisítette meg az eredményt. Ezt az ügyet a BKK bíróságra vitte, ott megsemmisítették a bizottság határozatát, de ez még nem emelkedett jogerőre. Ezzel párhuzamosan a BKK új tendert indított, ennek nyertese lett a Solaris-Skoda konzorcium.
MTI