Közölte, hogy Wáberer György miniszterelnöki megbízott kezdeményezésére a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), valamint a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) felmérte a járművezető hiányt, ebből kiderült, hogy a cégek 6 ezer nehézgépjármű-vezetőt tudnának azonnal alkalmazni. A képzés költségét a kormány vállalja, de a majdani munkaadók a képzés idejére ösztöndíjat adhatnak a tanulóknak.
Wáberer György hangsúlyozta, hogy az állam befektetése rövid távon megtérül, mivel az ágazat 500 milliárdos adóbefizetése is emelkedni fog a létszámbővüléssel. A képzésre jelentkezni péntektől lehet, a tanfolyam szeptemberben indul.
Wáberer György azt még az M1 aktuális csatorna délutáni műsorában mondta el, hogy a háromezer vállalkozás megkérdezésével készült felmérésük szerint 6400 munkahely betöltetlen a szakmában. Szerinte azért alakulhatott ki ez a helyzet, mert a képzés több százezer forintba kerül, ezt pedig sok fiatal nem tudja kifizetni. Tájékoztatása szerint a képzést az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. végzi majd, a szervezet honlapján (www.ofa.hu) péntektől lesznek olvashatók a jelentkezés feltételei. A most bejelentett képzést megelőzte egy mintaprojekt, amely keretében a VT-Arriva Kft. 300 fős buszvezető-hiányát pótolta. Szepesi Péter, a társaság ügyvezető igazgatója a tájékoztatón elmondta, hogy a cég 900 buszvezetőt alkalmaz a budapesti és a székesfehérvári tömegközlekedésben, de az idén és jövőre 500 új járművezetőre lesz szüksége.
Varga Mihály tájékoztatása szerint a közúti áru- és személyszállítás a bruttó hazai termék (GDP) 6 százalékát állítja elő, erről a területről évi 500 milliárd forint adó érkezik a költségvetésbe. A fejlett országokban a GDP 10-12 százalékát állítja elő ez az ágazat, ami arra utal, hogy a szektor Magyarországon jelentős további fejlődés előtt áll.
Az elmúlt 10 évben a közúti áru- és személyszállítás teljesítménye két és félszeresére nőtt, 11 700 áruszállító cég működik, amelyek több mint 62 ezer járművet üzemeltetnek. A buszos cégek száma pedig 1500, ezek 15 ezer autóbusszal dolgoznak. A közúti közlekedési szolgáltatási szektor foglalkoztatja a magyar munkavállalók 3,5 százalékát - ismertette Varga Mihály.
MTI