4p

Március elejéig a hat legnagyobb párt összesen majdnem 400 millió forintot költött el kampányra. Az élen az MSZP jár 158 milliós költésével, míg a Fidesz eddig kicsit több mint 100 millió forintot vert el. Az eszközök sem azonosak: míg az MSZP már 67 milliót költött óriásplakátokra, a Fidesz eddig csak 9 millióért vett ilyen felületeket – hangzott el egy csütörtöki sajtótájékoztatón. Mfor.hu tudósítás.

A Transparency Internationl, a Freedom House és az Eötvös Károly Intézet (EKI) közösen indította el a képmutatás.hu internetes oldalt, melyen bárki folyamatosan nyomon követheti, hogy az egyes pártok mennyit költenek el a kampány során, illetve azt is nyomon lehet követni, hogy ezen belül mire mennyit fordítanak.

Már 2006-ban próbálták mérni

Az Eötvös Károly Intézet már 2006-ban próbálta megbecsülni a pártok kiadásait, akkor az derült ki, hogy többszörösen túllépték a törvényben előírt 386 millió forintos határt. Többek között ezért próbálták a civil szervezetek az utóbbi négy évben átláthatóbbá tenni a kampányfinanszírozást.

A szervezetek azt szerették volna elérni, hogy a jelenlegi jelöltenkénti egymillió forintot ötmillióra emeljék, azonban minden kiadással el kelljen számolniuk a pártoknak. Emellett szerintük az Állami Számvevőszéknek sokkal erősebb hatáskörrel kéne rendelkeznie, illetve korlátozni kellene a magán- és céges adományokat. Azt is szeretnék elérni, hogy minden pártnak nyilvános kampányszámlával kelljen rendelkeznie, ahol áttekinthetők lennének a költések.

A három civil szervezet által kezdeményezett törvénymódosítás végül nem ment át a parlamenten, ezért döntöttek úgy, hogy szembesítik a politikusokat a valós összegekkel. Emellett abban bíznak, hogy a következő parlamentben hamar előkerül majd a kampányfinanszírozás témája, és rövidesen sikerül új törvényt hozni.

"Természetesen nem lehet minden kampánykiadást figyelembe venni, de a sajtófigyeléssel, becslésekkel, illetve szakértők segítségével igyekszünk a lehető legteljesebb képet mutatni. Szerintem az általunk közölt összegek közel állnak a valósághoz” – mondta el a sajtótájékoztatón Alexa Noémi, a Transparency International magyarországi ügyvezető igazgatója.

"Elképzelhető, hogy idén lanyhább lesz a kampány, mint négy éve, akkor ugyanis nagyon kiélezett volt a küzdelem” - tette hozz Majtényi László, az EKI elnöke. A szakember hozzátette: most először új eszközt is bevetnek, választópolgárokat keresnek meg, akiket a kampány tapasztalatairól faggatnak.

Egyelőre lassan indulnak be a költések is

Március elejéig a szervezetek által vizsgált hat párt összesen 398 millió forintot költött el a kampányra, azaz egyelőre egyik szervezet sincs közel a 386 milliós lélektani határhoz. Az élen az MSZP jár, mely eddig 158 millió forint értékben kampányolt. A szocalistákat követi a Fidesz 102 milliós kiadással, majd az MDF jön 67 millióval. Az SZDSZ teljesen kiszállt a versenyből, a párt eddig mindössze harmincezer forint értékben kampányolt.

A felmérés szerint a Jobbik eddig 48,4 millió forintot fordított a kampányára, az LMP pedig 24,6 millió forintot költött el.

Érdemes megnézni a kiadások összetételét, ugyanis ezen a téren is jelentős eltérések mutatkoznak a pártok között: Az óriásplakátok esetében például az MSZP-nek már volt 67,2 millió forintos kiadása, a Fidesz viszont a számítások szerint mindössze 9 millióért vett köztéri felületeket.

Ellentétes a helyzet a szórólapok és egyéb kiadványok esetén, ahol az MSZP 20 milliós kiadása áll szembe a Fidesz 55 milliójával. Érdekesség, hogy a Jobbik szinte hajszálra ugyanannyiért készített eddig szórólapokat, mint a szocialista párt.

Érdekesség, hogy a kepmutatas.hu adatai szerint eddig egyik nagy párt sem költött például internetes hirdetésekre. "Ennek az az oka, hogy a média és a köztéri hirdetések esetében még csak a januári adatok állnak rendelkezésre” - mondta el az mfor.hu kérdésére Molnár Bálint, a Freedom House igazgatója.

"Az adatok több forrásból származnak: egyrészt sajtófigyelésből, másrészt pedig a TNS Media Intelligence adataiból. A plakátok esetében listaárakkal számolunk. Emellett egyetemista önkéntesek segítenek országszerte, akik járják a pártok rendezvényeit és feljegyzik a tapasztalatokat” – vázolta fel Alexa Noémi.

A Transparency szakembere hozzátette: minden bizonnyal lesznek olyan kiadások, melyeket majd csak később tudnak betenni a listába, ilyenek például az SMS-kampányok, illetve az aktivisták fenntartásának költségei.

Az eddig említett tételek mellett a szakemberek és az önkéntesek mérik például a tömegrendezvények költségeit, az aktivisták ruháira fordított kiadásokat, vagy a különböző ajándéktárgyak (öngyújtó, toll stb.) költségeit is.

BK

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!