A feldolgozóipari cégeknek az 59 százaléka, míg a kereskedelemmel foglalkozó cégek 89 százaléka határoz meg külön karácsonyi szezont a vállalat működésében - áll a GKIeNET Kft. felmérésében, amelyet a kutatási cég a Wincanton Magyarország megbízásából ezer cégvezető megkérdezésével készített.
A feldolgozóipari nagyvállalatok 15 százalékánál a karácsonyi időszak decemberben, 18 százalékánál novemberben, 8 százalékánál pedig már októberben elkezdődik. A kereskedelmi nagyvállalatok 44 százaléka decembert, további 44 százaléka novembert, 12 százaléka pedig októbert jelölte meg az időszak kezdeteként.
Érdekesség, hogy míg a folyamatokat és az eljárásokat illetően mind a feldolgozóipari cégek, mind pedig a kereskedelmi cégek megkülönböztetik a karácsonyi szezont a vállalat működésében, a kisebb cégek több mint 90 százalékánál ez az időszak nem jelent kiemelkedő forgalomnövekedést - forgalmuknak átlagosan kevesebb, mint 30 százalékát bonyolítják le a karácsonyi szezonban.
A karácsonyi szezon a promóciók ideje
A megkérdezett kereskedelmi vállalatok majdnem fele tervez marketingakciókat a karácsonyi szezonban. Nem meglepő módon más trend mutatkozik a feldolgozóipari vállalatoknál - ezeknek csak 11 százaléka tervez karácsonyi promóciót. A felmérésből az is kiderült, hogy a promóciót tervező cégek többsége saját maga állítja össze a csomagokat, vagy magától a gyártótól kapja a kész összeállításokat. A csomagok összeállítását a kereskedő cégek 17 százaléka bízza külső ügynökségre, öt százaléka pedig logisztikai cégére.
A legtöbb vállalat elegendő kapacitással rendelkezik a karácsonyi időszak megnövekedett raktározási igényeinek kielégítésére: a feldolgozóipari cégek 93 százaléka, a kereskedelmi cégek 87 százaléka saját raktárkapacitását használja ebben az időszakban. Amennyiben további raktárterület bevonására van szükség, a legtöbb feldolgozóipari vállalat állandó partnerekkel dolgozik, míg a kereskedelmi cégek állandó és ideiglenes partnerekkel oldják meg a raktározási szükségleteiket.