A hordató kütyük piacán komoly versengés indulhat a következő években, ugyanakkor amíg egyes cégek komoly pénzeket ölnek az ilyen irányú fejlesztésekbe, mások inkább felhagynak a korábban bevezetett termékek gyártásával, és más területek felé fordulnak. Ilyen cég többek között a Nike, amely a múlt hónapban jelentette be, hogy abbahagyja a FuelBand nevű karkötőjének fejlesztését és inkább a szoftverek, illetve okostelefonos applikációk felé fordul.
Persze ebben is van ráció, ha arra gondolunk, hogy a legújabb készülékekben egyre nagyobb figyelmet fordítanak a mozgásszenzorokra. Másrészről a Nike nem szeretne versenyezni olyan gyártókkal, mint a Google, az Apple vagy a Samsung.
A három technológiai óriásnak mellesleg mind van, vagy lesz hasonló kütyüje. Közülük is talán a legnagyobb figyelmet a Google Glass kapja, de sokan figyelik az Apple iWatch-al kapcsolatos híreket is. A Samsung Gear Fit karkötője pedig már kapható.
A Nike-hoz hasonló döntést hozott több mint egy évvel ezelőtt Julia Hu, a fitnesz technológiákkal foglalkozó Lark start-up cég vezetője is. A Lark karkötőjét, amely az álmatlanságban szenvedő embereken segített, 160 dollártért árulták az Apple boltjaiban. Bár a termék sikeres volt, az embereket egy idő után frusztrálta, hogy bluetooth-os eszközöket kell viselniük. A fitnesz karkötőkkel kapcsolatban az is probléma, hogy az akkumulátor élettartamának növelése érdekében csak olyan egyszerű adatok közlésére fókuszálnak, mint pl., hány lépést tettünk meg egy adott napon.
A Lark a fenti okok miatt így felhagyott a hardware-fejlesztéssel, és csinált egy új mobiltelefon applikációt, amely külön kütyü nélkül is regisztrálja a mozgással kapcsolatos adatokat. A cég havidíj fejében ráadásul tanácsokat is ad, hogy miként élhetünk egészségesebben.
A Samsung új okostelefonja, a Galaxy S5 pl. olyan szenzorral rendelkezik, mint amilyen korábban a karkötőkben is volt, függetlenül attól, hogy a cégnek van külön okos órája is gyorsulásmérővel, giroszkóppal és szívritmus-mérővel.
Adrew Rosenthal, a Jawbone csuklópántot is gyártó cég vezetője szerint a szenzorok és maguk a kütyük is bár nagyon szépek, csupán egyfajta keretet adnak, és akármilyen fontos a felhasználóknak, hogy valami regisztrálja pl. a mozgásukat, ez messze nem elegendő. A lényeg, hogy az adatokat megfelelő kontextusban tálalják, és javaslatot tegyenek az esetleges életmódbeli változtatásokra.
A viselhető eszközök terén a montreáli Carré Technologies igen magasra tette a lécet. A Hexoskin nevű termékük lényege ugyanis, hogy felsőruházatokba integrálták a szenzorokat, amelyek a szívritmust, a légzést és persze a mozgást is regisztrálják. A kanadai síelők egyébként már ezeket a ruhákat használták, mikor a szocsi olimpiára készültek.
Szász Péter
mfor.hu